בעוד המיתון החל להכות בעוצמה בשוק, חברות הסלולר ממשיכות להשיג תוצאות שנראות כמעט תלושות מהמצב הכלכלי. הישראלים לא מוותרים על הסלולרי שלהם גם כשכואב בכיס. יחד עם זאת, חשוב להצביע על כמה נקודות שעשויות לנגוס ברווחי החברות.
מאת: אריאל רוזנפלד
סלקום צפויה לפרסם מחר את דו"חותיה לסיום הרבעון הרביעי של שנת 2008 ועל פי ההערכות תוצאותיה - כמו תוצאות שאר חברות הסלולר - יהיו טובות למדי. שירותי הסלולר כבר מזמן הפכו בישראל למצרך בסיסי שמיתון כלכלי פוגע בצריכה שלו במידה מועטה.
בתקופת המיתון הקודם (2001-2003), כמעט לא חל שינוי בהוצאה הממוצעת על שירותי תקשורת. העובדה הזו מחזקת את ההערכה כי הצרכן הישראלי מוכן לוותר בזמנים קשים על מרכיבים מסויימים בסל הצריכה, כדי להגדיל את ההוצאה על תקשורת. יחד עם זאת, בניגוד לעבר, שוק התקשורת בישראל מתאפיין כיום בשיעורי חדירה גבוהים, ולכן הוא רגיש הרבה יותר להאטה כלכלית.
אין ספק שחברות הסלולר לא חסינות לחלוטין מהמיתון. מבט אל הדו"חות שפרסמה פרטנר לרבעון הרביעי של 2008 מגלה גם השפעה של ההאטה הכלכלית, בכמה מישורים:
- עצירה בגידול במספר הדקות הממוצע למנוי (MOU) - זו כמובן תוצאה ישירה של העלייה בשיעור האבטלה והירידה בצריכה הפרטית.
- גידול בחובות המסופקים - יש יותר עסקים ופרטיים שנקלעו לקשיים ומתקשים לשלם את חובם לחברות הסלולריות.
- ירידה בהכנסות משירותי נדידה (Roaming) - תוצאה של הירידה בתיירות היוצאת והנכנסת שמשמעותה פחות צריכה של דקות זמן אוויר.
פגיעה נוספת בהכנסות חברות הסלולר הוא מכיוונה של הרשת החדשה של פלאפון. עד כה פעלה פלאפון בטכנולוגיית ה- CDMA, שלא אפשרה לה להשתתף בתחרות על שירותי הנדידה ועל חלקים מסוימים מהמגזר העסקי.
שדרוג הרשת של פלאפון יאפשר לה להגדיל את הכנסותיה משרותי נדידה וכמו כן, את נתח השוק במגזר העסקי (חברות שסירבו להשתמש בספק שאינו תומך בשירותי נדידה). המעבר של פלאפון לרשת החדשה גם מאפשר לה להציע ללקוחות מגוון מכשירים רחב, שעד כה לא התאפשר השימוש בהם, ובכך לשפר את כושר התחרות של החברה במגזר הפרטי והעסקי כאחד .
הרגולטור נושף בעורף
ברקע כל ההתפתחויות האלה, מתקרבת מאוד האפשרות שמפעילים וירטואליים (MVNO) ייכנסו למגרש המשחקים של החברות הסלולריות הקיימות. המפעילים הללו יוכלו להשתמש בתשתיות הסלולר הקיימות, תמורת תשלום שיקבע בהסכמה או שייכפה ע"י הרגולטור למורת רוחן של חברות הסלולר, ולשווק שירותי תקשורת סלולארית ללקוחות הקצה, וזאת במחירים תחרותיים. בין החברות שכבר הודיעו על כוונה לפעול כמפעילות וירטואליות: 012 סמייל והוט.
לצד האיומים האלה, עוצמתן של מניות החברות הסלולריות מוגנת במידת מה ע"י מדיניות חלוקת הדיווידנדים הנדיבה לבעלי המניות. פרטנר למשל, מחלקת כ-80% מהרווח שלה כדיווידנד, וסלקום מחלקת את מלוא הרווח כדיווידנד. העובדה שהסלולר נחשב "כמצרך בסיסי" יחד עם תשואת דיבידנד גבוהה, מייצרת מעין "ריצפה" למחיר המניות והן דומות בהתנהגותן לאג"ח המחלקת דיבידנדים שוטפים.
להערכתנו, בתמחור הנוכחי, חברות הסלולר נסחרות בערכן הכלכלי בקירוב, וזאת לאור פוטנציאל הצמיחה המוגבל, עקב שיעורי חדירה מהגבוהים בעולם, ועל רקע קיומם של איומים של רגולטורים.
המאמר המלא פורסם ב-Money talks, בלוג החברה של מגדל שוקי הון.