חלקכם בוודאי מרים גבה ומנסה להבין מה פשר הכותרת וכיצד היא קשורה לכלכלה, אל דאגה, תשובה מיד תגיע.
בתאריך 2 לנובמבר 2004 , נחנך טרמינל 3 בקול תרועה גדול ולאחר דחיות רבות. לא מעטים העלו שאלות לגבי נחיצותו של הטרמינל החדש ומדוע היה הכרח להשקיע כ"כ הרבה כספים (משלם המיסים כמובן) לבנייתו בעוד טרמינל 2 שירת אותנו נאמנה.
אז קמו מסבירים ופרשנים ובסופו של דבר הוקם לנו טרמינל חדש, איכותי ומתקדם שמשרת טיסות בינלאומיות לנחיתות והמראות. עוד אז נשאלה השאלה, מה יעלה בגורלו של טרמינל 2, בהיעדר תנועה בתחומו.
ביבי נתניהו, אז שר האוצר, יצא בהודעה שבכוונתו להפריט את טרמינל 2 ולמכור אותו לחברה פרטית כאשר הרציונל הכלכלי הוא:
1. המדינה לא תצטרך לתחזק את המבנה.
2. גוף פרטי ישלם מיסים (ארנונה, הפעלה וכו` ) למדינת ישראל.
3. הגוף הפרטי יצור תחרות עם טרמינל 3 כאשר מטרת התחרות תהיה להציע
לחברות טיסה בינלאומיות להמשיך ולפעול מתוך תחומי טרמינל 2 בשל עלויות
זולות יותר (צוותי קרקע, תחזוקה, דלק, אוכל וכו`).
מי אמור היה להרוויח מהמהלך הזה? כמובן שאנחנו, משלמי המיסים. עול ירד מהתקציב ויהפוך להכנסה למדינה. בנוסף, מחירי הטיסות יוזלו בשל התחרות בין שני הטרמינלים ואם מישהו ירצה להיות קצת קטנוני , יטען שיצטרפו עוד עובדים למעגל התעסוקה.
מי היה מפסיד ממהלך כזה? ניחשתם נכון, עובדי רשות הנמלים השייכים להסתדרות. הסדר שכזה היה רע מאוד עבורם מאחר ואם תחרות היתה נפתחת בין שני הטרמינלים 2 ו 3, על מנת להישאר תחרותי היה חייב טרמינל 3 להוריד עלויות, כלומר, קיצוץ משרות וקיצוץ משכורות בין היתר.
לכן, מיהר יושב ראש ההסתדרות דאז, עמיר פרץ, לאיים ואף לפתוח בשביתה, לא רק על זה אבל בין היתר. השביתה גרמה שיבושים קשים במערך הטיסות שהוערך במיליונים רבים, נזק תדמיתי למדינת ישראל ובסופו של דבר טרפודו של כל המהלך שיזם נתניהו.
כיום, טרמינל 2 משרת טיסות שכר וטיסות פנים במימון המדינה או אם תרצו, משלם המיסים כנגד כל הגיון כלכלי וללא סיבה נראית לעין למעט, גחמתם ונצלנותם של עובדי מדינה לקבל שכר גבוה ללא צורך של ממש על גבו של משלם המיסים במגזר הפרטי.
לבלוג של כלכלה להמונים