מס' צפיות - 43
דירוג ממוצע -
גביית אגרת גודש באזור גוש-דן
הניסיון העולמי מלמד שבלי חלופה ראויה לרכב הפרטי אי-אפשר ללכת למהלך נרחב כמו גביית אגרת גודש. צריך לקוות שעניין רגיש זה יתנהל בצורה טובה ואחראית.
מאת: רועי אורן 14/07/21 (19:52)

הרבה שנים מנסים לפתור את בעיית עומסי התנועה באזור גוש-דן ולא מצליחים.

הרעיון שמעלה האוצר אשר מופיע בטיוטת חוק ההסדרים הוא לחייב את מי שנכנס לאזור תל-אביב בשעות העומס לשלם 25 שקלים אם הוא נוסע בין השעות:10:00-06:30 ,ו12.5 שקלים אם הוא נוסע בין השעות: 19:00-15:00 .

ההערכה היא שתכנית זו תכניס לקופת המדינה 1.3 מיליארד בשנה כאשר חלק מהסכום ישמש כשיפור של התחבורה הציבורית.

בנוסף צפוי משרד התחבורה להקים יחידות אכיפה שתציב מצלמות בנתיבי תחבורה ציבורית כדי למנוע מרכב פרטי להשתמש בהם.

נשאלת השאלה איך יתבצע התשלום:

                       שיטת ביצוע התשלום

באזור גוש-דן יוקמו רשת מצלמות בעלות של חמש מאות חמישים מיליון שקל .

מי שלא ישלם את האגרה אחרי מתן אזהרה ראשונה ישלם קנס בסך עשרה שקלים, אחרי מתו אזהרה שנייה סכום הקנס יעלה לשלושים ושבע וחצי שקלים.

מי שיצטייד במערכת זיהוי לרכב יקבל הנחה של עשרים וחמישה אחוזים אשר יחסוך את הצורך בשליחת אגרה לבית התושב.

יש צעדים נוספים שעליהם צריך לשים לב.

         צעדים משלימים לגביית אגרת גודש

החנייה בכחול לבן תתייקר כך שייקבע מחיר מינימום שהעיריות יוכלו להעלות אותו (במקום גבייה אחידה של 6.3 שקלים).

וכן תוקם רשות תחבורה מטרופולינית שבה יהיו חברות ראשון-לציון, בת-ים, חולון, רמת-גן, רמת -השרון ובניהולה של העיר הגדולה בגוש תל-אביב יפו.

חשוב לציין כי קיימת מחלוקת גדולה בנושא בין משרד האוצר למשרד התחבורה.

                   מהות המחלוקת

במדינות שבהן מונהגת אגרת גודש כמו אנגליה, ספרד, אוסטרליה יש תחבורה ציבורית משופרת הכוללת רכבות תחתית, רכבות קלות, אוטובוסים, מוניות, חשמליות (כלומר יש חלופה הולמת לרכב הפרטי).

בישראל אין עדיין חלופה הולמת לנסיעה ברכב הפרטי כך שצריך לחכות עד שהרכבת הקלה בגוש-הדן והרכבת התחתית תתחלנה לעבוד ואז יהיה ניתן לבחון את החלופה הרצויה לרכב פרטי.

האוצר היה מעוניין להתחיל את התכנית בשנת 2023 אז יוקם מערך הגבייה והקו האדום של הרכבת הקלה יתחיל לפעול באזור גוש-דן ,שרת התחבורה מירב מיכאלי טוענת שצריך לחכות עם התכנית עד שכל הקווים של הרכבת הקלה יתחילו לפעול וכן שיוקמו נתיבי תחבורה ציבורית שייתנו עדיפות לאוטובוסים ורכבות על פני הרכב הפרטי.

אני הייתי מוסיף גם סלילת שבילי אופניים שגם הם יכולים לשמש אלטרנטיבה טובה לשימוש ברכב הפרטי.

הניסיון העולמי מלמד שבלי חלופה ראויה לרכב הפרטי אי-אפשר ללכת למהלך נרחב כמו גביית אגרת גודש.

צריך לקוות שעניין רגיש זה יתנהל בצורה טובה ואחראית.

הכותב הוא אני כרגע סטודנט לתקשורת אשר כותב בנושאים שונים מספורט ועד רווחה ואקטואליה . כרגע אני לומד באוניברסיטה הפתוחה (אולי זה ישתנה בעתיד)

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר