מס' צפיות - 175
דירוג ממוצע -
לספוד ולבכות
פרשת חיי שרה
מאת: דוד דרומר 08/11/10 (19:40)

"ותמת שרה...ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" (בראשית כ"ג/ב').

בפרשה זו רואים אנו את אברהם כדמות אנושית רגישה. הוא מתייפח בבכי על מות אשת נעוריו והוא אחוז דאגה למצוא לה אחוזת קבר מכובדת. אברהם מבקש לקבור את שרה במערת המכפלה. הוא מחליט לקנות דווקא אחוזת קבר זו ומתעקש לשלם בעבורה בכסף מלא. מתנהל משא ומן ארוך ומייגע בין אברהם ובין עפרון החתי ובסופו משלם אברהם 400 שקל כסף ומקבל את מערת המכפלה לאחוזת קבר.

נשאלת השאלה: מדוע מתעקש אברהם לקנות דווקא את המקום הזה? ומדוע הוא מקפיד לשלם בעבורו בכסף מלא?

התשובה: אדם וחוה קבורים במערה. אברהם יודע זאת וגם בני חת יודעים זאת - להיקבר במערה, פירושו להיות הממשיכים בעולם של אדם וחוה. זה מה שאברהם אומר בהספד לשרה, שהיא ההמשך של חוה, היא ממשיכה את החיוניות של אם כל חי בעולם, היא המתקנת את עניין חוה. לעומת חוה, שהכשילה את אדם ששמע בקולה - וכתוצאה מכך יש מוות בעולם. הנה לגבי שרה נאמר: "...כל אשר תאמר לך שרה, שמע בקולה, כי ביצחק יקרא לך זרע" (כ"א/יב'). שרה ילדה את ממשיך דורו של אברהם - היהודי הראשון. אברהם הוא הממשיך את עניינו של אדם בעולם ומביא לתיקונו: עשרה דורות מאדם ראשון עד נח ונמחו במבול, עשרה דורות מנח עד אברהם - בא אברהם ונטל שכר כולם. אברהם הוא התכלית, עד אליו היה הכל בלי ערך, בא הוא ונתן את הערך לקיום העולם. אברהם הפיץ בעולם את האמונה שיש מנהיג לבירה, יש בורא עולם שברא את העולם ב-6 ימים ואת האדם ברא כנזר הבריאה: "...בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם" (בראשית א'/כז') .

לאברהם חשוב מאוד שהוא ושרה אשתו, בנו ואשתו וכן נכדו ואשתו ייקברו דווקא במערת המכפלה, בה קבורים אדם וחוה, כי הם הראשונים שנבראו ע"י ה' והם מעידים על כך שיש בורא לעולם. אותו אלוקים שאברהם היה עסוק כל ימיו להפיץ את האמונה בו ברבים. מערת המכפלה מציינת התמזגות מוחלטת עם הארץ זוהי ראשית ההשתרשות בארץ, תחילת מצוות יישוב הארץ בצורה של קניין. האדם הקבור הופך לחלק בלתי נפרד של אדמת ארץ ישראל.

מיד לאחר קבורת שרה מתחיל אברהם לדאוג כיצד למצוא בת זוג ליצחק בנו, ממשיך הדור. פרשה זו באה כאילו להשלים את הפרשה הקודמת. אולי יאמר מישהו, איש אכזר היה אברהם שהוליך את בנו יחידו לעקידה. באה הפרשה המתארת את מות שרה ואת השידוך של יצחק ויוצרת כעין מסגרת לפרשת העקידה. מעשה העקידה מקבל מימד עמוק ונשגב יותר כאשר אנו מגלים עד כמה היה אברהם רגיש וחרד כלפי אשתו ובנו, עד כמה חשובה היתה לו ההתייחסות למשפחה ולהמשכיות הדורות, שבא לידי ביטוי מצד אחד בקניית מערת המכפלה ומצד שני בדאגה להשיא את בנו לאשה, לשם המשכיות הדורות.

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר