בן מאה ועשרים שנה...
נומרולוגיה בפרשה
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
בסוף ימיו אומר משה לישראל: "בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם, לֹא אוּכַל עוֹד לָצֵאת וְלָבוֹא" (דברים ל"א/ב'), וכן: "וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָּהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה" (שם ל"ד/ז'), ויש להעיר על מִסְפָּר מופלא זה: 120.
כזכור, בשלהי פרשת בראשית כתוב: "וַיֹּאמֶר ה': לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה" (בראשית ו'/ג'), והנה במשה התקיימו דברי ה', אלא שלא התבררו כלל הדברים (למעט היקש מִסְפָּרִי שאין לו משמעות). הקושי בכך הוא ברור: אם ה' קבע שהמין האנושי לא יחיה יותר מ- 120 שנה, כיצד זה חיו נח, ואחרים, מאות שנים? כיצד זה רק משה חי 120 שנה? לאור זאת יש להתמקד בחייו של משה רבנו וכזאת ייעשה להלן.
שנות חייו של משה לא הסתכמו במִסְפָּר חסר-משמעות, אלא, אדרבא, הם ביטאו את תכונותיו המיוחדות. על מנת להבהיר זאת יש לבחון את משמעותו של הַמִּסְפָּר 120, ולאורו לבחון את שנות חייו של משה.
הַמִּסְפָּר 120 הוא מכפלה של 12 ב-10. הַמִּסְפָּר 12 נוצר מכפל של 4 ב-3 (ולעתים: של 2 ב-6). 3 מביע הֶרְגֵּל, קביעות וחוזק, ככתוב: "וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק" (קהלת ד'/יב'). 4 הוא מִסְפָּר קוסמי, מספרו של העולם, כפי שידוע לכל, וכדברי הנביא: "וּנְפֻצוֹת יְהוּדָה יְקַבֵּץ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ" (ישעיהו י"א/יב'). כתוצאה מ'נישואי' 3 ב-4 נולד 12, מִסְפָּר המביע את שני מִסְפָּרֵי היסוד: הרגל וקביעות כפול העולם שווה לזמן.
12 הוא מִסְפָּר חודשי השנה, והוא ביטוי מובהק של זמן, וליתר-דיוק: של כל הזמן, שנה שלימה. 12 בני יעקב מבטאים את הנצחיות של עם ישראל, כמו גם 12 נשיאיו של ישמעאל (בראשית י"ז/כ'). הַמִּסְפָּר 10 הוא ביטוי גופני מובהק, נגזר מכך שלכל אדם יש 10 אצבעות, ועימם הוא עושה חשבונות (בהיותו ילד). 10 הוא ביטוי אנושי בעוד ש-7 הוא ביטוי אלוהי, ומכאן מגיעים ל-70, כלומר: אנשים אלוהיים. זה היה גילו של דוד המלך כאשר נפטר (שחלה לפני פטירתו). לעומתו, משה הגיע לגיל 120 ומשמעות גיל זה היא שהוא היה במלוא כוחותיו הגופניים, ובמלוא זמנו שנקצב לו מראש, ככתוב: "אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא" (שמות כ"ג/כו'). ואכן כך כתוב בפירוש: "לֹא כָּהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה", ונמצא שמִסְפָּר שנותיו של משה מביע במִסְפָּר את מה שהכתוב הסמוך לו מביע שלא במִסְפָּר (וכיוצא בו: דברים א'/י-יא; אסתר א'/א'), ובלשון ימינו: 'הוא בחור טוב, בחור 10'.
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)