כאשר פלטפורמות משלוחים הופכות לדומיננטיות, העסקים הקטנים משלמים את המחיר , הצרכן לא תמיד יודע זאת.
אין ספק שהחלטת רשות התחרות לא להאריך את הפטור מהסדר כובל שניתן לחברות קמעונאיות כמו "ויקטורי","שופרסל", ו"קרפור" להשתמש בפלטפורמת המשלחוים של חברת "וולט", לא רק משנה את חוקי המשחק ,היא גם חושפת את אחת הבעיות הגדולות ביותר במערכת הכלכלית של ישראל: הדומיננטיות הטכנולוגית של ענקית המשלוחים,המאיימת להטיל צל כבד על העסקים בישראל.
לפני הכול חשוב להבין את מהלך האירועים.
תקציר הפרקים הקודמים
חברת "וולט" בצוותא עם חברות אחרות הצליחה להפוך להיות שחקן מרכזי המחבר בין הרשתות הקמעונאיות לצרכנים.
בין אם מדובר במסעדות ובתי-קפה, או אם מדובר בסופרים.
אבח מאחורי כל סיפור טוב יש טוויסט בעלילה הפועל לרוב לרעת העסקים הקטנים.
בדומה לבנקים חברת "וולט" היא עסק רץ הלוקח מהמסעדות עמלות גבוהות אשר מורידות את הרווח שלהן ב-32%.
כאשר המסעדה סובלת מהפסדים היא מטילה את כובד משקלה אל הצרכן הקטן.
פירוש החלטת רשות החברות
רשות החברות צודקת כאשר היא לא מאריכה את הפטור אבל כמו במקרים אחרים לא נמצאה חלופה שתחבר בין הטכנולוגיה לבין המסעדות ובתי-הקפה.
ברגע שיש בשוק גוף דומיננטי שנשען על פלטפורמה שיווקית-טכנולוגית הופכים העסקים הקטנים ללא רלוונטיים, וללא כוח השפעה אמיתית.
סיכום
לסיכום ניתן לראות שוולט תמשיך להיות דומיננטית בדרך גזו או אחרת, ובהיעדר פתרון מתאים יהיה יתרון לרשתות השיווק על-פני העסקים הקטנים, ומי שישלם את המחיר הוא האזרח הקטן.
השוק החופשי אמור לאזן בין השחקנים השונים וללא תיקון מתאים של רשות החברות האזרח הקטן ימשיך לשלם והרבה אלא אם כן יחליט לבשל בעצמו במטבח האינטימי שלו.