אחת האפשרויות החשובות ביותר למציאת עבודה, שתכריע האם יקבלו אתכם או לא, היא איך אתם נראים בדיגיטל.
רושם ראשוני קובע הרבה, ומה שנמצא (או לא נמצא) אודותיכם בדיגיטל - יכול לחרוץ גורלות. לטוב ולרע.
כולנו חיים בדיגיטל כמעט 24 שעות ביממה, בין שאנו בודקים את המחשב והסמארטפון בפועל ובין שאנו פשוט נותנים להם לרוץ. גם הד האנטרים ומנהלי משאבי אנוש מחפשים מועמדים לעבודה, בכל מקום אפשרי בו ניתן להשיג עליהם מידע – בגוגל, בפייסבוק, באינסטגרם ומה לא.
כדי להגדיל את הסיכויים שלנו להתקבל למשרה הרצויה, עלינו לוודא שכל הנכסים הדיגיטליים האלה משדרים את התדמית המקצועית הנכונה. כך תעשו זאת.
שלב 1 – חפשו את עצמכם בגוגל
חפשו את השם המלא במירכאות, ובדקו את התוצאות בשלושת הדפים הראשונים (לא רק בדף הראשון).
האם יש תוכן בעייתי אודותיכם? תכף ניגע בנושא.
האם אין שום תוכן אודותיכם? לא פחות גרוע.
אם יש תוצאות חיפוש בעייתיות על שמכם, היכנסו ובדקו מה הסיבה. האם זה משהו שאתם עצמכם כתבתם באיזה פורום בשנת תרפפ"ו? או שזה אייטם שמישהו אחר כתב עליכם? אם זו האפשרות הראשונה, ולא ניתן להסיר את האזכור, כדאי לפנות למקדם אתרים ו/או מומחה לניהול מוניטין. אם זו האפשרות השנייה, אפשר לפנות לכותב האייטם ולנסות לשכנע אותו למחוק את התוכן הבעייתי (או לפחות את אזכור שמכם). אם זה לא עוזר, פנו לעורך דין או למקדם אתרים / מנהל מוניטין.
מומלץ מאוד שיהיה לכם אתר או בלוג הנושא את שמכם המלא, עם תכנים מקצועיים שכתבתם (רצוי דומיין בתשלום, אבל אפשר גם בפלטפורמות חינמיות כגון קפה דה מרקר). בלוג שכזה, בתנאי שתתחזקו אותו בתכנים, יצוץ ויעלה בתוצאה הראשונה בגוגל בתגובה לחיפוש שמכם המלא – וייתן אפקט של מישהו מקצועי שמשקיע מעבר לנחוץ. אם התוכן שלכם יעיל ורלוונטי, אתם ממתגים את עצמכם כאוטוריטה מובילה, וייתכן שאף תקבלו פניות בבקשה לייעוץ וכן הלאה. מצוין בהחלט.
אם יש לכם אפשרות לפרסם תכנים תחת שמכם גם באתרים אחרים, מצוין שבעתיים. כל עמוד/אתר הנושא את שמכם המלא, יופיע בגוגל וייצור לכם "דף ראשון" ממותג היטב. זה יכול להיות מאמר באתרי התוכן והחדשות הגדולים, במגזין או בלוג בינוני או אפילו באתרים קטנים.
שלב 2 – שדרגו את הפייסבוק שלכם
פייסבוק היא הרשת החברתית השלטת בישראל (בניגוד לארצות הברית, למשל, שם טוויטר שולט בכיפה לא פחות). אומנם פייסבוק משמשת את רובנו כרשת חברתית לצרכים אישיים, אבל מה שעלינו להבין הוא שיש עיניים בוחנות גם שם, ואסור לנו ליפול.
ודאו שהפרופיל האישי שלכם סגור אך ורק לחברים בלבד. זה יגביל אוטומטית את כל התכנים שאי פעם יצרתם או תצרו בעתיד, ולא יציג אותם כלפי חוץ. יש לזכור שזה לא תקף לגבי תמונות פרופיל ותמונות קאבר, אז היזהרו בבחירותיכם בכל מקרה.
תכנים שאתם יוצרים או יצרתם בפרופילים, בדפים ובקבוצות של אחרים - עלולים להגיע גם לעיניהם של הד האנטרים. פה אין לכם שליטה על רמת הפרטיות, לפיכך השתדלו להימנע מתגובות, לייקים ושיתופים בעייתיים; אל תעלו תמונות בעייתיות לפרופילים / דפים / קבוצות של אחרים ואל תיתפסו בתגובות בעייתיות.
אם כבר להשתמש בפייסבוק האישי כאפיק מיתוגי, הוסיפו פרטי מקום עבודה ותפקידים, השכלה, קישור לאתר/בלוג שלכם (בתנאי שאין בו תוכן בעייתי) וכן הלאה. אפשר להגדיל לעשות וליצור גם תמונת קאבר מיתוגית, שתתפוס את העין. בעלי עסקים, חברות וארגונים יכולים להקים עמוד פייסבוק עסקי או לנהל קבוצה/קהילה. כל אלו יתרמו רבות למיתוג, לשיווק ולמכירות.
שלב 3 – שדרגו את הלינקדאין שלכם
מכיוון שלינקדאין היא הרשת המקצועית הגדולה בעולם, עם יותר מחצי מיליארד משתמשים, יש לה חשיבות רבה מאוד. מרבית ההד האנטרים מסתובבים בלינקדין ומחפשים מועמדים לעבודה, ולכן כדאי מאוד להיצמד לכלל האצבע "שמור על פאסון":
• מלאו את הפרופיל בכמה שיותר פרטים מקצועיים אודותיכם והתחברו לקולגות ברשת.
• פרסמו ושתפו כמה שיותר תוכן מקצועי שאתם כתבתם (אפשר גם של אחרים).
• הגיבו לתכנים של אחרים הן בפרופילים אישיים והן בקבוצות לינקדאין.
• הימנעו מכל תוכן שעלול ליצור לכם בעיה בהווה או בעתיד.
שלב 4 – בלי תכנים בעייתיים באופן כללי
מכיוון שיש עוד הרבה פלטפורמות מעבר לגוגל, פייסבוק ולינקדאין – כלל האצבע אומר להימנע מתוכן בעייתי בדיגיטל באופן כללי.
אם נדמה לכם שאף אחד לא יעלה על התמונה שלכם שיכורים באינסטוש, אז חשבו שוב. מישהו תמיד יכול לראות, וזה עלול לעלות לכם במקום עבודה חדש (או קיים, תלוי מה חומרת הבעיה).