מס' צפיות - 2184
דירוג ממוצע -
"גילוי האור" -ימי החנוכה / מאת: רפאל בדש
הארת חשכת חודש כסלו בימי החנוכה נותנים נקודות למחשבה על מהות האור וכיצד נעזרים בו להארת חיינו וביתנו
מאת: רפאל בדש 12/11/15 (11:11)

חודש כסלו, הינו החודש "החשוך ביותר בשנה" (זמני הלילות בו הכי ארוכים). ובשלהי החודש, כאשר זמני הלילות הולכים ומתארכים (הלילה הארוך ביותר נמצא בחודש טבת) מופיעים לנו ימי החנוכה, הימים שמגלים לנו את יתרון האור על החושך - "שמעט מן האור דוחה הרבה מן החושך".

 

באירועי החנוכה ההיסטוריים, חז"ל מצביעים לנו על שני ניסים עיקרים שהתרחשו:

 

1.      נס הניצחון המלחמתי הגדול והבלתי נתפס של משפחת חשמונאי וחבריהם על צבא האימפריה היוונית.

 

2.      נס הדלקת המנורה בבהמ"ק באופן על טבעי, במשך שמונה ימים, באמצעות מציאת פך השמן הטהור שנמצא חתום בחותם              הכהן הגדול, ושהיה בו כמות הדלקה למשך יום אחד בלבד.

 

בסקירה לא מעמיקה בהיסטוריה של עם ישראל, אירעו לעם ישראל ניסים רבים אחרים גדולים אולי אף יותר מניסי החנוכה, וחז"ל לא קבעו בגינם ימי זיכרון ושמחה. לדוגמא, הנס שאירע ליהושע בן נון במלחמתו עם חמשת מלכי האמורי - "שמש בגבעון דום", נס המפלה של סנחריב וממלכת אשור במלחמתו עם ישראל בימי המלך חזקיהו. אם כן, עולות השאלות הבאות:

 

1.במה נבדלים הניסים שאירעו בימי החנוכה, שבגינם נקבעו ימי ציון וזיכרון, משאר הניסים שאירעו לעם ישראל במשך הדורות         ושבגינם לא נקבעו ימי ציון וזיכרון?

 

2.מהו המקור והשורש שיצר הבדל זה?

 

להבנת הדברים, נקדים תחילה משל נפלא שהובא ע"י רב הכותל והמקומות הקדושים - הרב שמואל רבינוביץ' באחת משיחותיו:

 

פעם, שאל יהודי את הרבי מקוצק זי"ע:" למה הרבי לא יוצא לעולם להציל נפשות ברוחניות, הרי יש הרבה מה לעשות? מדוע הרבי נשאר בתוך ביתו פנימה?!"

 

השיב לו הרבי מקוצק: "אמשול לך משל למה הדבר דומה:

 

בבית האסורים נחבשו שלושה אנשים עשירים. הושיבו אותם בבור חשוך וקטן, ומי שיודע, בימים ההם, אין לתאר את העינויים שהיו מנת חלקם של אסירי המלכות. שניים מהם היו פקחים, בעלי דעת והשלישי היה טיפש. הסוהרים הורידו להם פעם ביום אוכל לבור. האחד הזה, שהיה בטלן גדול ללא קמצוץ דעת ,לא הסתדר עם עצמו-  לא מצא את האוכל ואת הכף, ובעקבות החושך הנורא ששרר בבור, לרוב לא מצא אפילו את פיו להכניס בו את האוכל, נפלו לו המאכלים, אבדו לו חפצים, וכדו'...

חברו השני, החכם, ריחם עליו וסייע בידו רבות. לקח את ידו, הכניס לתוכה אוכל, אח"כ סייע לו להעביר את האוכל מהיד לפה וכו'. כך פעמים רבות מידי יום-  התייגע להדריכו להסתובב לימין ולשמאל, לעמוד ולשכב.

אבל החבר השלישי, כאילו עמד מן הצד ולא סייע בידו מאומה.

יום אחד, פנה השני לשלישי ושאל אותו בתמיהה: "אנחנו סובלים יחד כאן בבור, ואתה ודאי מבחין כיצד אני מתאמץ עם הטיפש הזה פעמים רבות ביום, עד שהוא מצליח להתקדם. מדוע אינך מסייע בידי כלום? למה תעמוד מהצד?

השיב לו השלישי: בוא ואגלה לך. אנחנו נמצאים בחשיכה. חשוך בבור. וכאשר החושך שורר ולא רואים מאומה, אתה והוא מתייגעים כמעט לריק. הנך משקיע בו מאמצים ללמד אותו כיצד לאכול וכיצד לזוז, וכפי הנראה לא תגמור איתו לעולם, כי כבר כמה שבועות שאתה מתאמץ והוא עדיין לא למד כלום. אך בשעות שאתה עסוק איתו, אני, כפי שהנך שומע, חופר בקיר חור באצבעותיי. כאשר החור יהיה עמוק, ייכנס לבור אור, יחדרו פנימה קרני שמש מועטות, ומעט מן האור ידחה הרבה מהחושך, ואז ממילא הוא יראה, וכבר לא יצטרך לא לך ולא לי, כי הוא יידע בעצמו כיצד לשתות ולאכול.

 

 

והנמשל: כל זמן שיש חושך, לא רואים כלום ולא למדים כלום. אבל אם נַעַשָׂה אור, ממילא כל אחד יוכל לראות, ללמוד ולתקן את דרכיו. ואם יש אור - יש הכל. האור הזה הוא אור התורה ואור האמונה בד', כדברי דוד המלך "כי עְמך מקור חיים, באורך נראה אור" (תהילים לו, י), והנביא מיכה "...כי אשב בחשך ד' אור לי"(מיכה מג, ח).

 

בתקופת חנוכה, רובו הגדול של עם ישראל היו מתייוונים ר"ל, וכדי להחזיר את ישראל למוטב, החשמונאים חתרו באמונה חזקה וללא פשרות להארת אור ד' בלבבות ישראל, שמתוך כך יתוקן הכל. ובניגוד לשאר הניסים שצוינו לעיל, נס פך השמן לא היה אמצעי להשגת מטרה, אלא המטרה עצמה - להוכיח לעם את הימצאות השכינה בקרבם.

 

המקור והשורש לאמונתם החזקה של החשמונאים לא היה בביהמ"ק (אע"פ שהיה קיים), ולא במרכזים רוחניים אחרים, אלא מקור השראתם היה בביתם - "בית חשמונאי". בעוד שבבתי ישראל באותה תקופה עסקו "באופנה" של הכנסת החשכה היוונית הביתה, מתתיהו הכהן הגדול לימדם בביתו, שכשם שנר התמיד במקדש היה מאיר לעולם כולו, כך גם בבתי ישראל הפרטיים, ההארה בבית פנימה צריכה להיות מתוך אחריות גדולה שתאיר החוצה לעולם כולו ותגלה להם את " אור ד' ".

 

  

 

                                                                                                               רפאל בדש

                                                                                                       יועץ נישואין ומשפחה

                                                                                                 REFAELB10@GMAIL.COM

הכותב הוא יעוץ משפחה ונישואין ומגשר מוסמך

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר