מס' צפיות - 145
דירוג ממוצע -
981תז הפילהרמונית-ביקורת-רקויאם של ורדי-ריקרדו מוטי
מאת: elybikoret 24/07/12 (00:27)

981תז הפילהרמונית-רקויאם של ורדי-סיום העונה צילומים-אלי ליאון   לפני כחצי שעה חזרתי מהקונצרט האחרון השנה של התז הפילהרמונית הישראלית. אני עדיין חווה את החוויה הגדולה שחויתי בקונצרט. המנצח היה ריקרדו מוטי והיצירה הרקויאם של ורדי. הקונצרט התקיים בהנגר 11 שבנמל תל אביב.   כמה סימלי היה הדבר שהקונצרט האחרון(פרט לעוד קונצרט באותה תכנית מחר)בהנגר כלל את הרקויאם. זה אולם שהן הקהל והן התזמורת יזכרו לא לטובה ורבים ינסו לשכח אותו ולהספיד אותו כאולם לקונצרטים סימפוניים. לפי מקורות מהתזמורת המעבר מהיכל התרבות לסמולרש וההנגר גרם לכך ש20% מהמנויים לא חידשו את המנוי ועברו לתזמורות אחרות,עם הבטחה שכאשר התזמורת תעבור להיכל התרבות יחדשו מחדש את המינוי.   תכנית העונה הבאה כפי שפורסמה מבטיחה עונה מעולה הן מבחינת המבצעים והן מבחינת היצירות שיושמעו. המעבר להיכל התרבות ,לדברי הנהלת התזמורת יעשה במרץ2013 .אני תקוה שכך יהיה ושהיכל התרבות המחודש ישכיח במהרה את המעבר הזמני.    לא כל יום מזדמן לנו לשמוע יצירה תחת שרביטו של ריקרדו מוטי. הוא משך קהל גדול למרות האולם ואי אפשר היה לקנות אפילו כרטיס אחד בקופה.   מוטי ניצח על הקונצרט כמעט ללא תזוזה ממקומו.ניצוח מאוד סולידי,עניני ולא ראוותני.תנועות אלגנטיות,ניצוח ברור ויעיל. התנועות היו מדוייקות והן נעשו הן ע"י שרביט המנצחים והן ע'י תנועות גופו או נטית ראשו.   הוא התחיל את היצירה במקצב איטי ונגינה כמעט חרישית כנדרש.ביצוע מבריק,שירתי,נהדר. בתום הקונצרט שמעתי מיושבי השורות האחרונות שחלק זה כמעט ולא נשמע שם. עם תחילת פרק יום הדין הקצב היה מהיר ביותר,ביצוע מבריק מאוד  דרמטי,סוער,זועק,גורלי עם הדגשה של כלי נשיפה והקשה.   ארבעה היו הסולנים קרסימירה סטוינובה סופרן מבולגריה.יקטרינה גובנובה-מצו סופרן,דימיטרי בלוסלסקי-באס, שלושתם מרוסיה שהיו טובים.הבאס היה נהדר.קול חזק, מלא,דרמטי ומתאים ביותר ליצירה.הופיע גם מריו זפירי-טנור שהיה סביר בקטעי הסולו שלו אך בלתי נשמע כאשר שר עם הסולנים האחרים.יתכן והאקוסטיקה באולם היתה הגורם לכך.   המקהלה המלוה היתה מקהלת "קוליג'יאט כורל מניו יורק מקהלה ענקית ולדעתי מקהלה ישראלית לא היתה מצלצלת פחות טוב ממנה.   מוטי שלט בגוף הענק של התזמורת, המקהלה והסולנים ביד רמה והגוף הזה עשה כהוראותיו.הצלילים שהוא הוציא מהתזמורת היו יפים, נהדרים רק חבל שהקונצרט התקיים באולם כל כך לא מתאים.   רקויאם היא שירת אשכבה,שירת אבל.רבים טוענים שהרקויאם שורדי כתב הנה האופרה הטובה ביותר שכתב.אני לא נמנה עליהם.זהו רקויאם עם כל הסממנים.כיום רקויאם זה נחשב לאחד הטובים והמפורסמים בין הרקויאמים הרבים שנכתבו.   הרקויאם בוצע לראשונה בשנת 1874  בערב יום השנה למותו של אלסנדרו מנציני -מלחין איטלקי שורדי העריץ.   לראות או לא לראות:קונצרט יפה,ביצוע טוב מאוד שיכול היה להיות מעולה בתנאים אחרים.אם תמצאו כרטיסים למחר לא תצטערו אם תלכו לשמוע.   נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 21/7/2012 23:54   אלי
elybikoret@gmail.com 03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא מבקרי התיאטרון שליד האגודה.        

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר