מס' צפיות - 134
דירוג ממוצע -
מאמר דעה מתוך mynet : עניין של נוכחות
הנוכחות היא מאבני היסוד, המהווה תשתית חשובה ביותר בהשתלבותו של התלמיד בביה"ס, בהצלחתו בלימודים ובתפקודו הכללי. זה כולל התרחקות מתופעות שליליות כגון אלימות, סמים, אלכוהול ועוד. תלמיד שנוכחותו סדירה הוא תלמיד לומד, פעיל, מעורה חברתית. כמו כן, רמת הנוכחות בכיתה מעידה על תפקוד .
מאת: ישראל זינגר 10/12/10 (02:27)

הנוכחות היא מאבני היסוד, המהווה תשתית חשובה ביותר בהשתלבותו של התלמיד בביה"ס, בהצלחתו בלימודים ובתפקודו הכללי. זה כולל התרחקות מתופעות שליליות כגון אלימות, סמים, אלכוהול ועוד. תלמיד שנוכחותו סדירה הוא תלמיד לומד, פעיל, מעורה חברתית. כמו כן, רמת הנוכחות בכיתה מעידה על תפקוד .

בדיקת הנוכחות כיום והצעה לייעולה

בדיקת הנוכחות התבססה עד לפני כשלושה עשורים בעיקר על סימון המורה ביומן הכיתה ובדיקת המחנך ביומן בשעת מחנך. מאז שהומצא המנב"ס (תוכנה לניהול ממוחשב של בתי"ס) ישנו לרוב תורן נוכחות יומי, שעובר עם דף נוכחות, מוסר את החומר למזכירות ושם הוא מוקלד לתוך המנב"ס. תהליך זה הוא ארוך ,לא מדויק, בזבזני מבחינת כוח אדם ולא מאפשר מענה מיידי לבעיית הנוכחות.

אמנם בחלק מבתיה"ס קיימת תוכנת "משוב" שבה מורה אמור להקליד את נתוני הנוכחות של התלמידים בתום כל שיעור. באופן מעשי, חלק מהמורים ממלאים נתונים אלו לאחר סיום הלימודים, מהבית, אם בכלל. אין כיום דרכים יעילות לאכוף זאת על המורים.

הצעתי היא לבנות מערכת שליטה ובקרה פשוטה שתתן מענה מיידי לבעיה. כל מורה יקבל מכשיר סלולארי ,שבו יוכנסו שמות התלמידים שהוא מלמד בכל אחת מכיתותיו. בתחילת כל שיעור יקיש המורה במכשיר את שמות החסרים והמאחרים ולאחר סיום הפעולה ע"י לחיצה על הכפתור, ישודר הרישום באופן אוטומטי למאגר הנתונים הכללי הקיים בכל בית-ספר.

יתרונות ההצעה הם ברורים:

א. מעקב ברור ומיידי של נוכחות התלמידים במהלך השעורים.
ב. ניתן לקבוע נוהל של הודעה טלפונית אוטומטית להורי התלמיד שנעדר.
ג. החזרת הסמכות למורה בכיתה.
ד. אפשרות לגורמי הניהול והייעוץ בביה"ס לקבל חתכים מדויקים של נוכחות תלמידים אצל כל אחד מהמורים.
ה. אפשרות לוודא שהמורה אכן נכנס לשיעור.

לסיכום

אין ספק שבעזרת יישום הצעה שכזו, בעיית ההיעדרות תקטן בצורה משמעותית. אחריות התלמיד תגדל, גם אם בתחילה זה יהיה "בלית ברירה". מבחינת המנהל, הוא יוכל לקבל תמונה עדכנית ואמינה של שליטה של כל מורה בכיתות בהן הוא מלמד. לא פחות חשוב, צוות הייעוץ של בית-הספר יוכל לאתר ביתר קלות בעיות אישיות, מכיוון שהנוכחות היא סימן הכר ראשוני להימצאותן.
גם ההורים יוכלו לקבל דיווח בזמן אמת על היעדרות ילדיהם , אם ירצו בכך.

אך בל נשלה את עצמנו, יהיו כנראה לא מעט שיתנגדו לרעיון מהפכני זה: מועצות התלמידים, ארגוני המורים, האגודה לשלום הילד, ועוד.

 

ישראל זינגר-מורה, מחנך ומנהל בית הספר התיכון בליך (2003)
חבר מועצת העיר רמת גן , ומועמד לראשות העירייה מטעם סיעת "רמת גן הירוקה"

הכותב הוא ישראל זינגר, יליד רומניה, נשוי לחגית, אב לרן, גלית וניצן. משנת 2003 מכהן כחבר מועצת העיר רמת-גן. במשך 18 ניהל את בית הספר התיכון "בליך". אתר אינטרנט: israelzinger.co.il/

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר