מס' צפיות - 1605
דירוג ממוצע -
פרינסס מרי 7 / בית ליסין (פותחים במה 10) - ביקורת
מאת: אלעד נעים 13/09/09 (21:08)

במסגרת פסטיבל "פותחים במה 10" אשר מתקיים בחסות תיאטרון בית ליסין זו השנה העשירית ברציפות עלתה ההצגה "פרינסס מרי 7" כאחת מתוך ארבע הצגות בהפקה מלאה. כידוע, פסטיבל זה מעניק הזדמנות ייחודית ליוצרים צעירים וחדשים להעלות את מחזותיהם על הבמה בחסות תיאטרון רפרטוארי, ואין ספק שהוא מספק חשיפה ליצירותיהם לא רק בפני קהל המנויים הקבוע של התיאטרון, אלא גם בפני יוצרים אחרים.

 

זהו המחזה השני של יואב מיכאלי, בוגר החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובעל תואר שני בבימוי. בין השאר ביים הצגות באנסמבל הרצליה, בתיאטרון הספרייה, בבית צבי, בסטודיו למשחק חולון ועוד. המחזה למעשה מבוסס על סיפור חייה של סבתו, שרה מיכאלי.

 

במרכז העלילה של המחזה עומדת שרה, בעלת מתפרה יוקרתית ברחוב פרינסס מרי בירושלים בתקופת המנדט הבריטי, ערב הקמתה של מדינת ישראל. משה, בעלה של שרה, עזב אותה ואת שני ילדיהם, דני ואורי, על מנת ללמוד נגינה בפריס, אולם הוא ניתק כל קשר עם בני משפחתו, ואילו שרה השהתה את חייה והמתינה לחזרתו. במקביל היא מנהלת את המתפרה ביד רמה, כאשר סכנת הסגירה מרחפת מדיי יום מעל ראשה בשל העובדה שהיא שירתה בעיקר את עשירי עבר הירדן ואת הקצינים הבריטיים.

 

רוני פינקוביץ יצר הצגה זורמת ומעניינת, דבר אשר מושג באמצעות משחק טוב מאוד של המשתתפים ובאמצעות הקרנות של סרטים תיעודיים מתקופת המנדט, ועם זאת מבחינה דרמטורגית ניכר כי ההצגה זקוקה לליטוש מסוים. יצוין, כי הרעיון להשתמש בתנועה של התפאורה סייע להמחשת מושג הזמן בהצגה, וניכר כי הדבר נעשה היטב.

 

התפאורה שעיצב ניב מנור הייתה יפה מאוד, והעובדה שרובה הוצב על גבי גלגלים אפשר ניידות מרשימה וזורמת לצד קטעי הוידאו התיעודיים שערך יואב כהן. התאורה שעיצב דולב ציגל הייתה טובה, והשתלבה היטב בתמונות השונות. התלבושות שעיצבה ענבל ליבליך היו יפות מאוד, והתאימו בצורה מוצלחת לכל אחת מהדמויות. בנוסף, המוסיקה של יוסי בן-נון התאימה לאווירה ולתקופה שבה עוסקת ההצגה.

 

מאיה מעוז בתפקיד שרה מחזיקה היטב את המתח לאורך ההצגה, תוך שהיא בונה דמות דומיננטית, חזקה, נחושה ואסרטיבית. היא הביאה לידי ביטוי את העובדה שהיא עומדת על סף ייאוש בתקוות שהיא תולה בחזרתו של בעלה, וכשתקוותיה מתגשמות, היא עוברת שינוי מייאוש לאושר ושוב לייאוש, אך היא שומרת על כבודה ועל גאוותה. יחד עם זאת, באחת התמונות שבה היא מתפרצת היא נטתה לדרמטיות יתר אשר מאפיינת אותה כשחקנית בכמה וכמה הצגות, ובסיכומו של עניין בעיניי הדבר היה בעוכריה ופגע באמינותה של הדמות.

 

קובי ליבנה בתפקיד משה היה טוב מאוד, וגילם דמות מורכבת למדיי, אשר במסגרת עקירתו מחיק משפחתו עבר לא מעט משברים בחייו החדשים. כמו כן, הוא הביא לידי ביטוי בצורה מוצלחת את הקשיים עמם נאלץ להתמודד בתור אב ובעל שנטש את משפחתו ובנה לעצמו חיים חדשים, אליהם לא מודעת המשפחה בארץ.

 

אברהם סלקטר בתפקיד מרקר היה מצוין, וגילם בצורה אמינה ומשכנעת את דמותו של אביה של שרה, אשר מלכתחילה לא תמך בנישואיה למשה. גם הוא מחזיק בסוד מן העבר, אשר אותו מסתיר מבתו מתוך רצון להגן עליה, ובסופו של דבר נפגע כתוצאה ממחויבותה הרבה של שרה לבעלה.

 

יעל לבנטל בתפקיד גברת גנץ הייתה מצוינת, וגילמה את דמותה של הצרפתייה אשר מגיעה בעיתויים הגרועים ביותר בצורה מדויקת, משעשעת ומעוררת הערכה. דמותה למעשה מהווה ניגוד לדמותה של שרה, כמי שאינה מסוגלת לעמוד על דעתה ולהיות אסרטיבית, ובעקבות היכרותה עם שרה אף היא עוברת שינוי שמוביל אותה לעצמאות ולשלווה עצמית.

 

ידידיה ויטל בתפקיד דני הפגין משחק מאופק מדיי לטעמי, ולא הצליח להביא את מורכבותה של הדמות בצורה מיטבית. ציפיתי שיביא לידי ביטוי בצורה תוקפנית יותר את יחסיו העכורים עם אביו ואת המטען הרגשי הרב שהוא אצר בתוכו ברבות השנים.

 

חמש תופרות צעירות - כנרת לימוני, ליאת צדקיהו, קרן שניוק, עינת סגל-כהן וליז רביאן, אשר מועסקות במתפרה מעלות בפני שרה מדיי יום את האפשרות שייאלצו לעזוב את המתפרה, אולם הביאו לידי ביטוי בצורה מוצלחת את נאמנותן ואת מחויבותן אליה. כולן גילמו את הדמויות בצורה טובה מאוד, אולם מביניהן בלטו במשחק עקבי התופרות הערביות בחן רב - ליז רביאן ועינת סגל-כהן.

 

 

סיכום : הצגה טובה, אשר תוכל להיות מוצלחת מאוד עם מספר ליטושים מתבקשים.

הכותב הוא יועץ תיירות ויועץ עסקי.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר