מס' צפיות - 378
דירוג ממוצע -
ביקורת: כסף קל, בית צבי, רמת גן
מאת: חיים נוי 06/06/09 (21:14)

"כסף קל" המועלה בימים אלה בבית צבי ברמת גן הוא מחזה תזזיתי, קומדיית מצבים מטורפת, פרי עטו של המחזאי הבריטי הנודע ריי קוני. המדובר בפארסה הזויה, קולחת ואין בה רגע דל והיא מהווה הצגה מרעננת במיוחד לימות הקיץ הלחים שלנו.

להקת השחקנים הצעירה מפליאה לגלם את הדמויות הסהרוריות הנעות במחול שדים קצבי על הבמה , כשמרגע לרגע גוברים המצבים האבסורדיים.

יצוין, כי זוהי קומדיה פרועה אמנם ואולם אין לה כל יומרות אומנותיות, ההצגה נועדה לבדר ולהצחיק ואכן הקהל גועה ומתמוגג מצחוק בלתי פוסק עד לסיום המפתיע.

ריימונד ג'ורג' אלפרד קוני הידוע בשם ריי קוני חגג החודש 77 שנים והוא אחד מכותבי הקומדיות הידוע ביותר בבריטניה וכל הצגה שלו הופכת מיד ללהיט. קוני החל דרכו כשחקן ואחר היה במאי ומנהל תיאטרון. funny money שתורגם ל"כסף קל" נכתב למעשה עוד ב-1973, אך הועלה על הבמה בתיאטרון צ'רצ'יל בלונדון ב-1994 ואחר המשיך והועלה בווסט אנד במשך שנתיים. קוני שיחק בתפקיד הראשי בהצגה זו והוא אף ביים אותה.

לפני 3 שנים הפך המחזה לסרט קולנוע בכיכובו של צ'יבי צ'ייס ונקרא, משום מה, כסף מצחיק.

המחזה מספר על הנרי פרקינס הנוסע ברכבת בדרכו לארוחת ערב בביתו לרגל יום הולדתו. הוא מחליף בשוגג את תיקו בתיק אחר שמכיל 735 אלף פאונד. הנרי הנרגש סופר בשרותי הגברים בפאב  את הכסף וסבור שהוא הוזה בהקיץ. סמל משטרה מבחין בו וסבור כי הוא בעצם סוטה מין ועוקב אחריו. הנרי מבין שהכסף שייך לעבריין ומחליט להגר מהארץ עם אשתו ג'ין, אך מכאן ואילך מתחוללות התפתחויות מטורפות ושרשרת של טעויות. הגיבורים מסתבכים בחילופי זהויות בעל כורחם, מאבדים ומוצאים את הכסף - והתמהיל הזה חוגג עד לסיום המפתיע.

קומדיית מצבים קצבית מחייבת התמודדות עם תמונות מהירות , שטף דיבור קולח ואכן אין רגע דל על הבמה והעלילה מתפתחת בקצב מסחרר.

יובל טננבאום מגלם את הנרי פרקינס בהצלחה רבה. יובל מצליח להצחיק בעודו שומר על ארשת פנים נינוחה ומשחקו הוא אמין ביותר.

אסתר גרינברג כג'ין אשתו היא שברירית למראה ומשחקה הוא על גבול האבסורד. יש לה פוטנציאל רב במשחק והיא בהחלט מצליחה להעביר את הדמות בצורה מרבית.

גיל רשף הוא השוטר המושחת. גיל אינו מצחיק, אך הרצינות התהומית שלו גורמת לאמינות רבה ומשחקו הוא מושלם.

לירן אש כנהג המונית ביל הוא מקסים ומשעשע. הדמות היא קצבית והזויה ולירן מגיש משחק משובח ביותר.

אפרת ליפשיץ כבטי היא מצוינת. לאפרת יש קול חזק וברור וזהו אחד היתרונות המובהקים שלה. כל הגייה שלה היא ברורה ונכונה, משחקה נעים ומוצלח.

אפי ביבי כויק הוא מצחיק ומשחקו הוא מושלם. הבעות הפנים שלו הן מדויקות והוא משתלב נפלא בליהוק הססגוני.

דניאל מושס כסמל משטרה  תואם להפליא את הדמות. פה ושם היו תקלות זעירות בשטף המילים, אך דניאל נראה ומשחק כהלכה.

תומר זאב כעבריין המוזר מהולנד מגיש הופעה אפיזודית קצרה, אך קולעת. תפקיד של דקות ספורות ואולם הדמות שהוא משרטט - נחרתת היטב.

גילי אמיתי ביים את מחזה הטעויות הזה והצליח להפיק מלהקת השחקנים הצעירה את המיטב. אבי קורן תרגם את המחזה לשפה עכשווית, ברורה ומובנת.

מה שפגם במופע הוא דווקא האולם שבו העלתה, האולם על שם אהוד מנור בתיאטרון רמת גן.

מיד בתחילת ההצגה חלה תקלה במערכת מיזוג האוויר, וזו תקלה שכבר נשנית לא פעם. למרבה הצער המאווררים באולם אינם פועלים ורק לאחר זמן תוקנה התקלה.

יש צורך דחוף לטפל בבעיית המושבים. ישנם מושבים חורקים ובלתי תקינים, ממש מיטות במחלקת עסקים. המצב הזה נמשך כבר זמן רב וכנראה שאיש אינו בודק כהלכה את הכיסאות באולם.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, לשעבר עורך ראשי של סוכנות עתים, העורך הראשי של סוכנות הידיעות הבינלאומית IPA,חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים, מומחה למיוזיקלס

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר