ביקורת לאופרת ברוק במסגרת אופרה פרינג' באולם מנדל שביפו.
מרכז תרבות מנדל הנו מוסד עירוני הנמצא ביפו והמקיים פעולות תרבותיות סדירות ושונות. יובל זמיר ומנהלת המוסד אינגי רובין הקימו במרכז התרבות אופרת פרינג' במטרה להזמין יצירות ישראליות, להכשיר אמני במה והן להעלות יצירות אופראיות שאינן מועלות באופרה הישראלית בגלל אופיין, פרסומן המועט או מסיבות אחרות.
האופרה הראשונה שהוצגה במסגרת זו היתה "הגלגול" מאת קפקא שלא ראיתי כי לא ידעתי על הצגתה וכעת מוצגת האופרה "אסיס וגלתיאה" מאת הנדל. הנדל כתב כ 50 אופרות אך הוא מפורסם יותר באורטוריות שכתב 32 במספר כגון "המשיח" יהודה המכבי" וכו'. למרות מספרן העצום של האופרות שכתב הן כמעט ולא מוצגות בעולם הרחב וגם אצלנו.
הקמת מוסד האופרה החדש הנו רעיון יפה ומבורך אך לוקה בדבר אחד חשוב לפחות-הפירסום. שאלתי רבים מחובבי האופרה שפגשתי בהזדמנויות שונות האם ידוע להם על קיום מוסד כזה ולצערי רק אחד ממבין כ 40-50 איש ששאלתי ידע על קיומו אך לא ידע על הצגת האופרה כעת. אלה היו אנשים אוהבי אופרה שהולכים למופעים השונים הקשורים לאופרה או קיטעי אופרה ומתענינים באופרה ואם בינם המצב כזה יכול אני לתאר לעצמי מה המצב בין הקהל הרחב. היוזמה כאמור ברוכה ואני מאחל לה הצלחה בראשית דרכה.
האופרה שראינו נכתבה עפ'י אובידיוס משורר רומאי שכתב דברים מהמיתולוגיה היונית והרומית. אסיס רועה צאן מאוהב בגלתיאה נימפה מקסימה. למרות שאסיס מוזהר ע'י חברו הטוב דמון שאין לו כל סיכוי באהבה זו כי פוליפימוס ענק כוחני גם מאוהב בה, מעודד מגלתיאה המחזירה לו אהבה כנה וטהורה הוא ממשיך בחיזוריו עד שנרצח ע"י מתחרהו האכזר פוליפימוס. גלתיאה האוהבת אותו וכדי להנציחו לחיי נצח הופכת אותו לאחר מותו למקור מים זכים כאהבתם, כדי שהמים יזרמו לעד.
להפיק אופרה דרשים אמצעים רבים ואופרת פרינג' בראשית דרכה אינה יכולה להרשות לעצמה פאר ועושר. באמצעים שעמדו ברשותה התוצאה יפה מאוד. התפאורה מצומצמת ונאה, התלבושות יפות, התזמורת בת השלושה נגנים-חליל צד-עדי מנצל, צ'ילו- דן וינשטיין, פסנתר -שמעון וושה שהיה גם המנהל המוסיקלי, הפיקה צליל יפה, מלא ובהחלט מספיק למימדיה הקאמריים של ההפקה. המקהלה למרות מספר הזמרים הקטן-ארבעה איש, נשמעה היטב ושירתה בנאמנות את העלילה והצד המוסיקלי של ההפקה.
מבין שלושת הזמרים שהופיעו שמעתי כמה פעמים בהזדמנויות קודמות רק את הקונטרה טנור אלון הררי שהופיע בקונצרטים במסגרת סדנת האופרה הישראלית ובהופעות שונות אחרות ביניהן בשבת זהב במשכן האמנויות. קולו נעים, מפותח יפה. תפקידו בהפקה זו של הנדל, קטן ביותר-חברו של אסיס-דמון וחבל. יש לו כבר גם קריארה בינלאומית ואשמח לשמעו עוד בהזדמנויות אחרות. הוא הצטיין לא רק בשירתו אלא גם במשחקו.
גלתיאה -בת עמי יוניוב- סופרן- שירתה מענגת, נעימה לאוזן. במשחקה, האהבה לאסיס לא היתה משכנעת ביותר. בטונים הגבוהים נשמעה צעקנית מדי אך במידה סבירה. אסיס-טנור-עידו בן גל קולו יפה אך מתאים יותר לאופרות דרמטיות של ורדי ואח'בכל זאת היה בהחלט נעים לשמעו. לא נהנתי משירתו של פוליפימוס-בס -אייל כהן.
זאת היתה כאמור ההפקה השניה של האופרה פרינג' ומקוה לשמוע בקרוב גם הפקות אחרות שלה. כל התחלה קשה וסובלת ממחלות ילדות ובהתחשב בכל הנסיבות האוביקטיביות של התחלה, רפרטואר לא ידוע, קשיי תקציב, מקום וכו' ההפקה היתה מוצלחת ביותר וגרמה להנאה רבה לקהל הצמא לחידושים, לרפטואר שונה, למשהו חריג לא מקובל ושלא מועלה כל יום מעל הבמה המקצועית. כל הכבוד ליזמים.
לראות או לא לראות: לא ציפיתי לראות "גרנד אופרה" והופתעתי מאוד לטובה. נהניתי הן מהמוסיקה היפה של הנדל, הן מהביצוע הבהחלט סביר והן מעצם היזמה להקים במה לאופרות פרינג'. מומלץ לאוהבי אופרה, ומקווה לשמוע בקרוב גם הפקות אחרות שלה. כל התחלה קשה. בהצלחה.