בעקבות העלאת המחזמר המושר באנגלית ע"י החוג לאופרה הקלה בנגב logon .
משימה קשה עמדה בפני הבמאי יעקב אמסלם לתמצת יריעה שלמה של ספרים,מחזות זמר, סרטים והצגות הכל אודות הקוסם שהתפרסמו מתחילת המאה ה-20 עד למאה ה-21.
ספר קטן שחובר ע"י ליימן פרנק באום עם איוריו של וילאם דנסלאו, שניהם בני אותו גיל מארצות הברית. ספר שעשה היסטוריה הן בתפוצתו ובהמשכו לכדי 13 ספרים פרי שיתופם מאותה סוגה ספרי פנטזיה. מאז נגרם מבול תעשיתי של 43 ספרים ועיבודים לכל סוגי הופעות כשהסרט עם ג'ודי גארלנד משנת 1939 נתן פוש וחותמת לכל מה שמתפרסם בשם "הקוסם מארץ עוץ".
ומה אומרים לנו כיום כל הפרשנויות, מטאפורות ומשלים המיוחסים למעין זה הנובע ופורץ לסוגות שונות. מה החשיבות למכשפות טובות ורעות הממוקמות בארבע מרוחות השמים, מי הם הקופים המכונפים, מי הם הווינקים והמנצ'יקים (האנשים הקטנים) שמשתחררים מעבדות. מהי ארץ החרסינה, מיהו העכביש הענק, או עיר הברקת הממוקמת במרכז ארץ עוץ.
כל הדמויות והמקומות האלה שמשו חומר לדיונים והשערות למצב המדינה והפוליטי ששרר באמריקה באותה תקופה.
ואיך אפשר להתמודד עם כל האינפורמציה ובוחרים זוית שתתאים לשנת 2023.
הפתרון שנמצא תאם את החוג לאופרה בו משתתפים שחקנים וזמרים חובבים ומקצוענים,דוברי אנגלית,תושבי באר שבע ומחוצה לה, הוא קאסט המגוון הבן דורי שגילאים מ-16 עד 88 עושה פלאים. כבר משנה 1981 החוג הזה מעלה מדי שנה ממיטב מחזות הזמר כמו :המיקדו,כנר על הגג, אוקלהומה, קרוסל ועוד.
כשעולה המסך המאסטרו דוד וולדמן יושב בגבו על הקהל, לפניו הפרטיטורה של המוסיקה שחוברה ע"י הרולד ארלן וייפ הרבורג המלווה את הסרט של אולפני "מטרו גולדין מאייר". אנחנו נזכרים בלחשן שהיה תמיד עוקב ולוחש לזמרי האופרה, או בפסנתרן המלווה את הסרטים האילמים. יופי של הצדעה נוסטלגית.
הקסם מתחיל ואתה מבין שהתיאטרון הזה המגיע מהדרום וויתר על תפאורה השוקלת טונות, הם מגיעים עם מסך העוטף את כל החלל, תאורה ועיצוב וידאו שמספקים לצופים את כל ההמחשות שמקבעות את הדמיון העשיר של הבמאי יעקב אמסלם והצוות העומד לימינו. וכך ניראת החווה של הדודה והדוד בקנזס, השחקנים נמצאים בפרונט ומאחוריהם שדות חיטה ופרחים הנעים עם הרוח, ברווזים ותרנגולות מנקרים באחו, התמונות מתחלפות עם כל סצנה: שער עיר הברקת, הקרון הנייד של הפרופ' מרבל וכדור הבדולח שלו, או הכדור הפורח המתרחק לעבר השמים. כל חברי הקבוצה על "טפם וזקנם" ממלאים לפעמים שני תפקידים, עטופים בבגדי התקופה הנזיריים ויחד עם זאת עם צבעוניות ושילובים יוצאי דופן,פרי עבודתה של עינת סמליאן. משקל רב יש לניצבים המסמלים את עצי הפרי עמוסי התפוחים או פרחי הפרגים שהולבשו סביב הצוואר בעלי כותרת המוחזקים בחוטי מתכת גמישים, או קבוצת העורבים בשחור נוצותיהם.
ארבעה יצאו לדרך האבנים הצהובות שתוביל אותם לקוסם עם בקשותיהם: דורות' גייל הצעירה המשתוקקת רק להגיע הביתה, מרעננת ומצעירה את גיל הנוכחים בקולה היא עידה מ. חסון. לקסי לייטנר היא הדחליל שמוט האברים, גמישה כנערת קרקס, מבקשת שיתנו לה מוח. איש הפח, אד שפיץ המתנועע רק אם משמנים אותו, וחפצו לזכות בלב, והאריה הפחדן אריק איזקסון מבקש אומץ, כובש כל לב בקולו הבסי ותלבושתו השעירה.
כל התכונות האנושיות האלה :מוח,לב ואומץ גורר אותנו בקלות ליצור מטאפורה עכשוית, אולם השחקנים אותם ראיינתי מאחורי הקלעים התבטאו פה אחד :"אנחנו לא משנים ולא סוטים מהטקסט המקורי, אנחנו כאן על הבמה נהנים באותה מידה בה הקהל הצופה בנו נהנה מהיופי והמוסיקה".
ואולי הם צודקים שהרי באום בעצמו השיב לבני דורו שרצו הסברים לפרשנויות שעלו מספרו "מטרתי היתה לגרום הנאה לקוראי ע"י כתיבת סיפורי הרפתקאות".