שפע האירועים שקורים בעולם מזכויות אדם שהופכות להמלצה במדינות מסוימות עד סגרי הקורונה בסין שלא פתרו את הבעיה אלא העצימו אותה, וכלה באלימות הפושה בכבישים ובבתי-הספר מחייבים אותנו לנסות להבין מה הופך אדם לרשע ומה אפשר לעשות כדי למנוע הישנותו של תהליך זה בחיים ועל גבי מסך הקולנוע.
בשיר "שוטרים גנבים" עושה הפזמונאי המנוח אהוד מנור הבחנה בין גיבורים טובים שמכונים "פרוטגוניסט" לבין הגיבורים הרעים המכונים "אנטגוניסט".
אם בעבר הגיבורים הרעים היו לרוב אנשים עניים שהייתה להם ילדות עשוקה והם הפכו לרעים כדי להגשים מטרה מסוימת ,כיום הנבל המודרני מוצג כמעין "קורבן של החברה".
נשאלת השאלה: כיצד קרה הדבר?
תקציר הפרקים הקודמים
ההיסטוריה של הקולנוע מראה שרוב הגיבורים הרעים היו דמויות מובחנות כמו רופאים לא שפויים, מפלצות, פושעים,והיו יוצאים מן הכלל כמו גודזילה ,וקינג-קונג שלא תוכננו להיות רעים ונשאבו לכך.
בתקופת המלחמה הקרה רוב האנשים חשדו בחברים שלהם ובקרובי המשפחה שלהם שהם סוכנים רוסיים, והדבר בא לידי ביטוי בסרטים שהוקרנו על מסך הקולנוע באותה תקופה.
עם הבלגן ברחובות נולדו גיבורים שהגנו על האזרחים תוך כדי שהם מכופפים את החוק כמו הבלשים פרנקי סרפיקו והארי קלאהאן אך נוצרו דמויות שראו ברצח מטרה ולא משהו רגעי כמו דמות הכריש בסרט "מלתעות", אלכס ב"תפוז המכאני" , "החייזר בסדרת "הנוסע השמיני" ועוד.
השונה מביניהם הוא דמותו של דארת' ויידר מסדרת "מלחמת הכוכבים" שמתחיל כאדם רע אך ככול שנמשכת הסדרה הופך להיות אדם טוב ואנושי.
בשנות השמונים נוצרים סרטי משספים שבהם הרצח הוא המוטיב המרכזי, לצד פושעים שמופיעים בסרטי מתח כאנשים מרתקים.
בשנות התשעים מופיעים אנשים שהיו בעבר טובים והפכו לרעים מסיבה מסוימת, ורק בתחילת שנות האלפיים מתחולל השינוי כאשר אנשים הופכים להיות רעים בגלל דברים שהם עברו בילדות.
השינוי שחל בדמות הנבל
בשנים האחרונות החליטה הוליווד (אולי בהשפעת סרטי הקומיקס) לשים את דמות הנבל במרכז כדי שהצופה הממוצע יבין מה כבר עליו במהלך השנים ולמה הוא נהיה כזה.
דבר זה בא לידי בטוי בסרט "ג'וקר" שבו מגלים חואקין פניקס את דמות הנבל מסדרת סרטי באטמן.
גם קרואלה דביל מסדרת "על כלבים וגנבים" זוכה לסרט משלה.
שפע האירועים שקורים בעולם מזכויות אדם שהופכות להמלצה במדינות מסוימות עד סגרי הקורונה בסין שלא פתרו את הבעיה אלא העצימו אותה, וכלה באלימות הפושה בכבישים ובבתי-הספר מחייבים אותנו לנסות להבין מה הופך אדם לרשע ומה אפשר לעשות כדי למנוע הישנותו של תהליך זה בחיים ועל גבי מסך הקולנוע.