ביקור בשני מוזיאוני ראלי בקיסריה, מלמדת שאפשר גם לפרוח בלי
להיות חלק מגופים ציבוריים.
הקרן ע"ש הארי ומרטין רקאנטי ייסדה 5 מוזיאונים שעובדים ללא כוונות רווח, לא תמצאו בהם חנות מזכרות וגם לא קפיטריה והכניסה אליהם היא ללא תשלום.
המוזיאון הראשון הוקם בפונטה ב-דל אסטה באורוגוואי ב-1988, השני ב-1992 בסנטיאגו צ'ילי והשלישי ב-1993 בקיסריה, הרביעי במרביה ספרד הוקם ב-2000. כיום קיסריה מתפארת בשני מוזיאונים , שניהם צבועים לבן,ישרי זוית,הפתחים פעורים בקשתות וגג הרעפים אדום כיאה לסגנון הספרדי. הריצוף בשניהם הוא טרה קוטה,שמשובצים בו אריחים קטנים מצוירים.
המיקום הוא במרכז קיסריה היוקרתית, כשכרי דשא גולשים ללא מעצור. פסלי ברונזה שחורים של ארמנדו אמאיה ממקסיקו פזורים בנדיבות מחוץ למבנים וחודרים גם פנימה לחלל שני המוזיאונים ,מתארים סצנות של נשים עירומות דשנות, העוסקות בפטפוט אישה מול רעותה.
מסביב לקירות הנמצאים במעגל תלויים באופן אקראי ללא נושא , יצירות גדולות וגם קטנות, כולן פרי עבודת אמנים ויוצרים לטינו אמריקאי. זהו אוסף עכשוי מהחשובים בעולם, והמתבונן מרגיש שהוא נמצא למעשה רחוק מעולם האמנות שהכיר
במשך שנים, רחוק ממוזאונים ידועים באירופה או מתמונות הנמצאים בספרי האמנות הקלאסיים.
אמנים מכל ארצות דרום אמריקה שאת שמם לא הכיר ולא למד. אמנים מתקופתנו אנו,המאה ה-20 המגיעים מ: פרו,ברזיל,קולומביה, אורוגוואי, הונדורס וקובה. וחוץ מדייגו ריברה ופרידה קאלו אפשר לשנן כבר את שמם של חוזה לואיס קיובס ממקסיקו וסרג'ו קמפורלה מארגנטינה. עשו רושם במיוחד עבודות הטריפטיכון של ארנה אלפונסו מפורטו ריקו, בשם "האהבה והמוות". הדמויות חיוורניות אלא שהאברים שלהם גושניים המזכירים את העבודות של אמני ישראל בראשית הקמת המדינה, אברהם אופק, נחום גוטמן וגם סבבא הקיבוצניק.
עבודה מרשימה במיוחד היא של צייר יהודי ממקסיקו, בלקין ארנולד 1930-1992 בשם "1492" היא שנת גירוש ספרד.
בשלושת בדי הטריפטיכון הוא מתאר את קולומבוס, צוותו ,השרטטים היושבים עם מכשירי המדידה ומפות פרושות לידם.
למעלה ספינה בהם הגיעו ליבשת החדשה..
באמצע חיילים נוצרים ספרדים המקיפים יהודים המובלים לשריפה בטכס אוטו-ד-פה כשבשוליים זרוקה חנוכיה.
במבנה השני שהוא דומה בארכיטקטורה שלו למוזיאון הראשון אתה נכנס לחצר ענקית כולה בריצוף טרה-קוטה עם השיבוצים הקטנים, כשמסביב עמודים עמודים בקשתות צפופות כשבתווך מזרקה המחקה את מזרקת 12 האריות שנמצאת בגרנדה
בארמון האהלמברה.
ראלי 2 מוקדשת להנצחת תור הזהב של יהדות ספרד כשפסלי השיש הלבנים של הרמב"ם ושפינוזה יושבים על כנם
ועיניהם מופנות לכניסת האתר.
מה בעצם מאפיין את הניגוד בין אמנות קלאסית אירופאית שהשתפשפה במשך מאות בשנים לבין אמנות לטינו-אמריקאית,
שהיא די צעירה ורחוקה מאתנו גאוגרפית ומנטלית . הגשמיות של הדמויות הכהות , הטיפול כמעט סימטרי בתנועות ותנוחות הגוף שברובו משדר גשמיות, כל אלה מרחיבים את הידע שלנו לאמנות שכמעט לא נחשפנו אליה.