מס' צפיות - 1180
דירוג ממוצע -
כיצד דוד שמר- מנצח ושירית לי וייס - במאית,העירו את האופרה שנמה במשך כ-400 שנ
"שחרורו של רוג'רו מהאי של אלצ'ינה - אופרה בביצוע "תזמורת הבארוק ירושלים"
מאת: מובי דיק 26/12/19 (06:27)

   פרנצ'סקה  קצ'יני שנולדה בסוף המאה ה-16 היתה בתו  של המלחין גו'ליו  קצ'יני מפירנצה והיתה למלחינה אחת מהנשים הספורות הידועות כמוסיקאיות  :הנזירה  הילדגרד פון בינגן וברברה סטרוצי מהמאות ה-17. עובדה זו כשלעצמה תופעה יוצאת

דופן בחברה הגברית של המאות הקודמות. היא נחשבת כאשה הראשונה בהיסטוריה שזכתה לכתוב אופרה. למזלנו  נשמרה המהדורה של הפרטיטורה הזו ולכן היא מבוצעת בביצועים שונים  בעולם. אצלנו היא  נחשפת לראשונה  ע"י "תזמורת הבארוק ירושלים" בניצוחו וניהולו של דוד  שמר,תזמורת שתוארה  "אם כל הרכב הבארוק בישראל".

   ליברית האופרה  "שחרורו של רוג'רו  מהאי של אלצ'ינה" היא פרי עטו של פרדינדנו  סרצ'ינלי,מבוסס על קטע מתוך "אורלנדו

הסוער" מאת לודוביקו  אריוסטו, יצירה ספרותית מהמאה  ה-16. פרנצ'סקה התבקשה לכתוב את האופרה לכבוד ביקורו של הנסיך  הפולני וולדיסלב ב-1625 בפירנצה.

    התוכן של האופרה מציג לפנינו את רוג'רו,אביר צלבני, שאלצ'ינה מכשפה זדונית המסווה  את אופיה במראה  יפיפה וכמו

סירנה היא מפתה ומכשפת אותו ועוד גברים להגיע לאי  שלה  ולבסוף הופכת את מאהביה הקודמים ונשותיהם לצמחים ולעצים.

   מליסה,מכשפה טובה מגיעה להסיר את הכישוף מרוג'רו ולהזכיר לו את נאמנותו  לברדמנטה אשתו וחובתו כגיבור מלחמה.

היא נלחמת בכוחות הפיתוי של אלצ'ינה,   קוראת לעזרה  גם את  הפוריות, הוא מתעורר ,משתחרר מהכישוף ויחד עם כל הכלואים על האי,הם יוצאים לחופשי.  לסיום כולם שרים :"מי שהיה עצוב אל ידבר על סבלותיו,  אלא על הנאות ותענוגות, אנחנו  הטוסקניות היפות העלמות האצילות".

   למרות המסך עם הליברית הכתוב,קשה להבין  מי נגד מי ,כי לבלבול תורמת גם  הבמאית שירית לי וייס שמלבישה את  המכשפה הרעה,אלצ'ינה בבגד  לבן בתולי חשוף ואת   מליסה והחוברות לה בשחור. יחד  עם  זאת הבימוי תרם רבות להעשיר

את המוסיקה המונוטונית שרק אוזן מוסיקלית מקצועית יכולה להרגיש  ולהנות  עד התו האחרון.

   שירית רואה באופרה  הזו    פן פסיכולוגי, מאבק של שתי נשים  על  גבר אחד, לדעתה  לא מדובר  במשולש  אוהבים,אלא מאבק מסוג  אחר :אלצ'ינה מושכת גברים  לנתק אותם משדה הקרב, מליסה מאמינה שמעמדו   של מצביא לא לעסוק במשחקי אהבה אלא להיות לוחם.. בעוד אלצ'ינה מצילה את רוג'ר מפצעי המלחמה המדממים, מליסה מנסה  להציל גם את שאר הגברים שנפלו ברשת התענוגות של אלצ'ינה.    

   בסופו של דבר עבודתה של  הבמאית גרמה לאופרה להיות מענינת וכשזמרי  "סולני מיתר אופרה סטודיו" לבשו טוניקות

לבנות  אווריריות, נעו קלילות במרחבי הבמה,  השתמשו בכמה  אביזרים כמו תפוחי-עץ, קערות שקופות, או צעיפים,    כל אלה בצירוף הקולות המצוינים, החיו את הערב המיוחד הזה..

    אשרי שגב-טנור כרוג'רו חבר לתום כהן-סופרן, כאלצ'ינה   בצעו  מעשי האהבה נועזים על קוביה שחורה, תוך שהם

מזמרים באיטלקית כששאר "הצמחים והעצים " וכן הסירנות  הממלאים את הבמה  משקיפים עליהם.

לא נפקד   גם מקומם החשוב  של נגני הבארוק על כליהם  התקופתיים כויולה דה גמבה, ויולונה ותאורבו,  אשר נהנו להיות תחת  ניצוחו של דוד שמר בצ'מבלו.

   קבלנו   קונצרט יוצא דופן בהעמדה  של סמי-אופרה, אלא שאצלי  עדיין קיימת השאלה :איך זה שאביה של פרנצ'סקה,

גו'ליו קצ'יני מבשר  תקופת הבארוק,שהכיר היטב את המוסיקה  של מונטוורדי וויאלדי,לא נתן למוסיקה של בתו להיות מושפעת

ממלחינים אלה.

הכותבת היא מובי דיק הינו שם העט שבחרתי בו מזה שנים רבות. אני אמנית חברה באגודת המאיירים בישראל, וכמו כן עיתונאית הכותבת בעיקר בכל הנוגע לתרבות..מוזמנת לפסטיבלי מוסיקה קלאסית בארץ ובחו"ל

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר