מס' צפיות - 1447
דירוג ממוצע -
1717ורתר-מסנה-האופרה הישראלית
אופרה קאמרית עם מוסיקה יפה
מאת: elybikoret 18/11/18 (03:44)


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

 

 1717ורטר-אופרה מאת מסנה -פתיחת העונה החדשה באופרה הישראלית
צילומים יוסי צבקר
 
אמש היתה הפתיחה של העונה החדשה באופרה הישראלית.הפתיחה היתה עם האופרה ורתר מאת מסנה.
 
האופרה מבוססת על רומן המכתבים שכתב גתה בשנת 1774 בשם'יסורי ורתר הצעיר'.
הרעיון בא לגתה כאשר חבר טוב שלו התאבד בגלל אהבה שאכזבה.
זה היה הרומן הראשון שגתה כתב ואשר פרסם את גתה מיד והפך אותו למפורסם בעולם כולו.
הרומן הפך לדוגמה לזרם הרומנטי באירופה במאות ה18,19.
הרומן של גתה נאסר בתקופה מסויימת  להפצה בגרמניה כי הביא לגל של התאבדויות בעקבות אהבה נכזבת.
 
אופרה זו נחשבת לגולת הכותרת של האופרה הצרפתית הרומנטית .
 
זאת דרמה רומנטית בעלת רגש רב עם סוף שונה מהמקובל.
בדרך כלל בסוף האופרות האיטלקיות הגיבורה מתה כאן מת הגיבור.
 
המוסיקה של האופרה לא מפורסמת ביותר אך היא נעימה לאוזן.המוסיקה רומנטית ביותר והיתי מסתפק בפחות.
 
שרלוט הנה הבת של נציב המחוז האלמן .היא הולכת לנשף אך ארוסה נמצא בחו'ל ומתלוה אליה ורתר משורר צעיר .הוא מתאהב בה אך שרלוט המאורסת לאלבר לבקשת אמה המנוחה ,אינה מעודדת אותו.בהמשך היא בא בברית הנשואין עם אלבר אך למרות זאת ורתר מחזר אחריה .לבקשת שרלוט הוא עוזב את הכפר.
ורתר מבקש מאלבר את האקדחים שלו כי יוצא למסע,שרלוט מתנגדת אך אלבר ממלא את מבוקשו.שרלוט דואגת וכאשר היא בא אליו הוא כבר השתמש באקדחים וגוסס בזרועותיה.
 
הפקה זו נעשתה בשיתוף פעולה עם האופרות של מץ,ריימס ומאסי ובויימה על ידי פול אמיל פורני.התפאורה שעיצב בנואה דוגרדין היא על פי מה שהבמאי  מדמה עולם מוזיאוני והגיבורים יוצאים ונכנסים למסגרות של התמונות במוזיאון.בכללותה התפאורה היתה יפה מאוד וחלק מהתמונות נראו כגלויה מצויירת.הבימוי מבוסס על הרעיון של עולם מציאותי ועולם דמיוני עולם חיצוני ופנימי של הגיבור הראשי ורתר שבסופו של דבר מציאות ודמיון מתמזגים.רעיון זה אם לא קראת עליו מראש לא מורגש בהפקה .
 
התפאורה בנויה משלוש מסגרות אחת חיצונית מחוץ לבמה הפתוחה ושתים בתוך הבמה.התפאורה לא משתנה לאורך כל האופרה פרט לשינוי קטן במערכה האחרונה
כל העלילה מתרחשת במרחב בין שתי המסגרות שבבמה.הבימוי מאוד סטאטי.כמעט ואין תנועה .הזמרים שרים את האריות או הדואטים בעומדם על מקום אחד ,כמעט ללא תזוזה.
.
 
גם הפעם האופרה נתנה הזדמנות לסולנים צעירים ישראליים לשיר ברוב התפקידים באופרה.
בשני הקאסטים ב9 התפקידים הסולניים משתתפים לא פחות מ13 ישראלים החיים בארץ או בחול ומופעיים במיטב בתי האופרות בעולם.
לגבי הקולות של הזמרים המשתתפים.רובם טובים עד לטובים מאוד.
בתפקיד של שרלוט שהוא בעצם התפקיד הראשי ויש האומרים שהאופרה היתה צריכה להקרא לא ורתר אלא שרלוט,הופיע ה אמש מאיה לחיאני.זהו תפקיד עמוק ומורכב מבחינה קולית  וריגשית שבוצע
על ידה היטב.קולה מאוד נעים.
היא נולדה בישראל אך זו הופעתה הראשונה עם האופרה כאן. היא מופיעה בקביעות במטרופוליטן ואופרות  מפורסמות אחרות בחול.
 
 
בתפקיד ורתר שמעתי את הקוריאני הו יון צ'ונג.יש לו קול נקי יפה חזק,אך לא התלהבתי יתר על המידה משירתו שהיתה ללא רגש מספיק,קול קצת חד נוטה לצעקנות ואין בו חמימות או רומנטיקה כפי שהתפקיד דורש.
יאיר פולישוק כיוהן וקית האריס כאלבר היו טובים מאוד.
התרשמתי מאוד לטובה מנציב המחוז  הקוריאני אינסונג סים.
סופי-הילה פחימה היתה נהדרת מכל הבחינות-גם בשירה וגם במשחק.היא עושה חיל בחו'ל.
 
הבמאי הבלגי החליט שאנו נרגיש שהעלילה מתרחשת במוזיאון .כל תמונה שראינו בתפאורת המסגרות היתה בהתחלה קפואה-דהינו האנשים על הבמה לא זזו-ולאחר מכן הנפשות הפועלות התחילו להתנועע.
הבימוי היה כזה שהעלילה היתה מעל הזמן והמקום.
מסנה כתב כ30 אופרות ולא כולם באותו סיגנון אלא בסיגנונות שונים-גדולות במימד,קאמריות ועוד.בזמנו האופרות שלו זכו להצלחה גדולה אך עם הזמן הוא נשכח כאשר כעת הוא חוזר  להיות מוצג ומציגים מקסימום שתיים או שלוש מכל האופרות שכתב..
כמו וגנר הוא משתמש בקטעי מוסיקה  אינסטרומנטלית לעיתים קרובות  ללא שירה  ופרט למקהלת ילדים קטנה אין באופרה זו מקהלה .
 
האופרה בעלת 4 מערכות כאשר המערכה השלישית בעלת עוצמה ריגשית גדולה ביותר.במערכה זו שתי אריות גדולות של זמרת מצו והיא לדעתי היפה מבין כל המערכות
לאופרה עושר תזמורתי אדיר למרות הקאמריות שלה.
 
לראות או לא לראות;אופרה קאמרית,מוסיקה יפה,קולות יפים,מענין לראותה.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 13/11/2018 09:41
 
 
                               

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר