מס' צפיות - 1609
דירוג ממוצע -
1664הבלט הישראלי-נובה כרמן-ביקורת
מחול מודרני לפי האופרה כרמן
מאת: elybikoret 19/05/18 (20:45)
 
 
 
1664נובה-כרמן-הבלט הישראלי
צילומים-יחצ'ן
 
הערב ראיתי במשכן האמנויות בתל אביב את התכנית החדשה של הבלט הישראלי 'נובה כרמן'.
הלהקה הוקמה לפני 51 שנה והיתה ידועה כמעלה יצירות בלט  קלאסיות  והיה הגוף המקצועי  היחידי שהעלה  יצירות כאלו.
 
הפעם הובלט חרג מדרכו והעלה ,אמנם עפי מוסיקה של יצירה קלאסית,בלט עם סממנים של בלט עכשוי.
 
היצירה 'נובה כרמן ' הכוריאוגרפיה של שרון אייל היתה יפה,מענינת,מבוצעת היטב , אך בכל זאת היתי מעדיף לו הלהקה היתה נשארת ומעלה יצירות קלאסיות  כלהקה יחידה בארץ מסוגה ולא להקה אחת מרבות אחרות המעלות יצירות עכשויות.
עם העלאת 'נובה כרמן 'הלהקה ,לדעתי,איבדה את היחוד שלה.
 
לאה לביא מנהלת הלהקה אומרת כי הבלט הישראלי, אחת המטרות שלו היא לשמר את הרפרטואר  הבלט הקלאסי כדי להנחילו לדור העתיד.
הפעם הלהקה משתפת פעולה עם הרקדנית והכוריאוגרפית שרון אייל כדי לחבור בין עולמות וכך נולד הרעיון להוליד יצירה מקורית ונועזת בהשראת האופרה כרמן מאת ביזה.
אם  העלאת 'נובה כרמן 'הינה תופעה חד פעמית ולא שינוי בקו שלה ,מוכן לקבל זאת ברצון.
 
בביצוע יצירה זו בא לביטוי היכולת הפיזית הגבוהה של רקדני הלהקה אך השילוב עם הבלט הקלאסי לא הורגש מספיק  בביצוע , פרט אולי לכמה מוטיבים מהמוסיקה של האופרה  שכמובן אינם בלט...
 
עד כה בעולם נעשו כמה נסיונות ליצור כוריאוגרפיה של בלט קלאסי עפ'י האופרה .הראשון הידוע  היה ב1949 כאשר רולן פטי יצר כוריאוגרפיה בה שילב בין הקלאסי והתנועה המוכרת מהמחול הספרדי.
הפעם האחרונה שנעשה שוב נסיון כזה היה של הבלט הסקוטי בשנת 2009 עפ'י המוסיקה של שצ'דרין.
 
העיבוד של שרון אייל הנו אמנם עפי רעיון  מהאופרה כרמן ,אך פרט לשינוי המין של כרמן ,אם לא היו הצלילים הספורים מהמוסיקה של ביזה וכמובן השם של היצירה,אפשר היה בהחלט לחשוב שזו יצירה אבסטרקטית של מחול מודרני של יצרים,תשוקות,אירוטיקה,מיניות ועוד.
 
אומרת שרון"אני אוהבת לקחת זכרון,רגש,או צורה ולצקת בתוכם משהו חדש''
רעיון יפה וביצוע ותוצאה נהדרים.
 
כאשר אתה רואה ערב של הבלט הישראלי אתה מצפה לחוות חוויה מסויימת ואתה מופתע הפתעה טוטאלית  בערב זה וחווה חוויה אחרת לגמרי לא צפויה אך מצויינת.
 
תכנית הערב כללה שתי יצירות.יצירה קצרה 17 דקות 'ביל סולוס'  המראה סולני הלהקה המבצעים ריקוד סולו המשתלבים אחד בשני.
לו לא הורד המסך בתום היצירה הראשונה קשה היה להבדיל בין שתי היצירות שדמו אחת לשניה  וברגעים הראשונים נדמה היה לך שזה החלק השני של היצירה הראשונה.
מה עוד שלא היה כמעט הבדל בתלבושות  ואופי המוסיקה בשתי היצירות.
הכוריאוגרפיה לשתי היצירות נעשתה על ידי שרון אייל . עיצוב התלבושות ב'ביל סולוס' נעשה על ידי שרון אייל וגיא בכר ול'נובה כרמן' ע'י רבקה הייטינג ושרון אייל. כאשר המוסיקה בשתי היצירות היתה של אורי ליכטיק.
 
כמעט לאורך כל הערב שלטה המוסיקה האלקטרונית המונוטונית,הקיצבית והחוזרת על עצמה של אורי ליכטיק.
 
ב'נובה כרמן' עיקר העבודה היא עבודת צוות של האנסמבל  שכאשר כרמן בדמות רקדן מצויין -עומרי משעל  מבצע את קטעי הסולו,מניע את המותן ימינה ושמאלה,בסיבוב עדין ותנועות מגרות.
ביצירה יש האבקות,יש דו קרב,יש תמונות של העמדת רקדנים נהדרות בעיקר כקבוצה החוזרים בוריאציות שונות בפינות שונות של הבמה.
הרבה קפיצות,הרבה ריקוד על המקום,הרבה הקפאות ריגעיות של התנועה,הרבה תנוחות של אגן הירכיים,הרבה חזרות.
הרקדנים עובדים קשה,משקיעים מאמץ רב.כולם מזיעים וזה מוסיף ליופי היצירה.כושר הגופני בעיקר של הרקדנים מעולה.
כל צוות הרקדנים נהדר אך הצטיינו בנוסף למשעל גם עמית ירדני ווולדימיר דורוחין.
 
רוב הזמן הקבוצה היא השלטת הדגש על האנסמבל ,על המקבץ,על התמונה שגוף הרקדנים יוצר.מבנים יפים  החוזרים לאורך כל המחול בוריאציות שונות. 
 
מופע זה הנו שינוי קונספט.שינוי קו ,שינוי המטרה דהיינו ליצג את הבלט הקלאסי .הלהקה מאבדת על ידי כך את היחודיות שלה והופכת לאחת מלהקות המחול הרוקדת בלט מודרני .
האם השינוי הזה הנו חד פעמי או תמידי העתיד יגיד.
 
רוב התנועות הן מחול מודרני והבלט הקלאסי זניח.
 
הביצוע  היה מאוד יפה, אך הכל התבצע באור חלש ביותר, אור המתאים אולי לסצינות רומנטיות אך לא לאורך כל הערב שלא איפשר להתרשם מהביצוע היפה,לראות את הבעות  הפנים ופיתולי הגוף ולשים לב לכל פרט ופרט במחול.
התאורה ,לדעתי,פגמה רבות ביופי הערב הנהדר.(ישבתי בשורות הראשונות וריחמתי על יושבי השורות האחרונות ביציע)
מעצב התאורה אלון כהן הלך  בעקבות האפנה החדשה במחול לרקוד בכמעט חושך  ולהתרכז רק במבט הכללי  ולא לשים לב לפרטים הקטנים בריקוד.
 
 
לראות או לא לראות: למרות כל הנאמר היה זה ערב מקסים,נהדר,שונה,מבוצע היטב,חריג ומומלץ בחום.
 
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 16/5/2018 23:53
 
 
 
 


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר