מס' צפיות - 1646
דירוג ממוצע -
"טוסקה" בפסטיבל האביב של באדן באדן- 10 באפריל 2017
ארוע מיוחד בפסטיבל , האופרה "טוסקה" בבמוי ותלבושות.
מאת: מתי זיתי-אלבוים 27/04/17 (10:15)

ערב 10 לאפריל הוקדש לאופרה "טוסקה" של פוצ'יני.

 

אופרה פופולרית ואהובה שאיננה יורדת מבמות בתי האופרה בעולם.

עבור הפילהרמונית הברלינאית יש לה גם הקשר מיוחד מאחר וזו היתה האופרה האחרונה בה ניצח הרברט פון קאריאן על במה.

 הפרמיירה של האופרה בבאדן היתה יומיים לפני כן ביום 8 לאפריל.

 

השתתפו בבצוע:

מנצח: סר סיימון ראטל

במאי:פיליפ הימלמן

תלבושות:קאתי מאורר

תאורה +וידאו:ריינהרד טראוב ומרטין היידנברגר

 

התזמורת הפילהרמונית מברלין

מקהלה פילהרמונית מוינה

 

הזמרים: כריסטינה אופאליס-סופרן בתפקיד פלוריה טוסקה

            מרצ'לו אלוורס-טנור בתפקיד מריו קוורדוסי

            יבגני ניקיטין-בריטון בתפקיד הברון סקרפיה

            אלכסנדר צימבליוק-בס בריטון בתפקיד אנג'לוטי

            ואחרים

 

הבמה הענקית של הפסטשפילהאוז, הופכת לבמת אופרה, והתזמורת הנהדרת יורדת לפיט .כך הופכים אולם קונצרטים ענק לבית אופרה בנוי לתפארה ולתפאורה. ההשקעה הגדולה הראשונית בטכניקה הזאת נושאת פירות למען השנים הבאות כאשר ניתן להציג אופרות עם תפאורה ותלבושות ברמה הגבוהה ביותר בתוך מבנה אולם הקונצרטים הבנוי לגובה עם הרבה עץ, על מנת להיטיב את האקוסטיקה ,השמיעה והראייה  גם בקומות העליונות.

 

ואכן התזמורת ממשיכה "לשלוט" גם אם "ירדה למחתרת"....

 

הטנור אלוורס,יליד ארגנטינה, כבר בהתחלת האופרה נאלץ להתמודד עם אריה די קשה "רקונדיטה ארמוניה", ומסיים אותה בפיאנו והקהל המנומס של הפסטיבל לא מוחא כף  כמקובל בבתי אופרה תוססים יותר...

לאנג'לוטי תפקיד קטן אבל קול די מרשים.

נכנסת טוסקה, בחליפת מכנסיים אדומה, אשה נאה מאד, וקול חזק ויפה שלא מושתק על ידי התזמורת הדומיננטית. אופאליס ילידת לטביה והיא כיום בת 38.

כאן נאלץ הטנור להתמודד מול הסופרן בדואט הגדול המסיים את המערכה הראשונה . את אלוורס אני מכיר כבר מזה שנים מהופעותיו בעולם.

כיום הוא בן 55 , זה גיל כבר בעייתי בדרך כלל לטנורים ובמיוחד לטנורים ליריים ביסודם המנסים לשיר תפקידי ספינטו דרמטיים.  הוא "לוקח" אמנם

את כל הטונים , אבל מאחר וקולו לא מתאים לתפקיד הכבד הזה ובמיוחד כאשר בפיט מנגנת הברלינאית, ובגיל הזה , רואים ושומעים כמה הוא מתאמץ בקטעי השירה  הגבוהים וזה חבל. לפני כעשור החליט אלוורס לשיר גם את האופרות הדרמתיות יותר וזה לא מתאים לקולו במיוחד בגיל המתקדם הזה לטנורים.

ישנה גם בעייה של הבמוי: הבמה נשארה די גדולה למרות בניית התפאורה  (כאילו כנסיה ענקית הבנוייה מעץ וקשתות ) וקיצוצה בקדמת הבמה לפתיחת הפיט. אבל, האופרה הזו היא קאמרית ביסודה, אופרה לשלושה קולות למעשה, וזמרים שאין להם נפח ועוצמת קול, הולכים קצת לאיבוד כאן.

 

הברון סקרפיה , אמור להיות שחקן מרושע בעל קול בריטונלי גדול, אבל ניקיטין לא מביא את הסחורה, קולו לירי ולפעמים התזמורת לא מרחמת עליו ומכסה את קולו.

סקרפיה וחבורתו לבושים מודרני עם שער מחומצן וקוקו לכולם...איך זה אמור להדגיש את רשעותם??

 

בגדול, כריסטינה אופאליס מצילה את ההצגה במראה ומשחק משובח ובעקר בקולה המרשים.

קוורדוסי וסקרפיה משחקים לא רע אבל עוצמת הקול חסרה כאן וחבל.

גם הקהל שלא תמיד ידע להגיב כמקובל על אריה מסויימת במחיאות כף...קצת צינן את האווירה.

 

וכך...נשארה התזמורת ככוכב ראשי וזה בכלל לא רע להאזנה לתזמור המדהים של פוצ'יני באופרה הכי קומפקטית וטובה שלו  !!

 

מתי זיתי-אלבוים

 

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר