מס' צפיות - 1668
דירוג ממוצע -
פסטיבל האביב של באדן באדן
הפילהרמונית מברלין-"כוכב עליון"
מאת: מתי זיתי-אלבוים 25/04/17 (10:02)

הוזמנתי לפסטיבל האביב של באדן באדן, השוכנת למרגלות

"היער השחור" בגרמניה.

 

העיירה הציורית הזו היא לא רק מקום לינה ונקודת מוצא נהדרת  לסיורים ב"יער השחור" והסביבה....

זו לא רק הזדמנות לבקר ולשחק בבית הקזינו הנחשב היפה ביותר בעולם...

לא רק לבקר במוזיאונים מיוחדים כמו של "בורדה" או "פברז'ה".........

לא רק לטבול במעיינות חמים מפורסמים ביותר עוד מהתקופה הרומית הן בבית המרחץ הישן וההסטורי והן ב"קראקאלה" בית המרחץ החדיש והענק...

לא רק להתפעל מהתחבורה הצבורית והסדרי התנועה האזורית וההתחשבות שלה בתושבי המקום הנמים את שעת ה"שלאפשטונדה" שלהם ומאלצים את נהגי המכוניות הפרטיות לחצות את העיר דרך מנהרות...

..

 העיירה או העיר מתגאה, ובצדק, בפסטיבלים מוסיקליים קלסיים ברמה גבוהה , המתקיימים ארבע פעמים בעונות השנה , באולם פסטיבלים ענק שהוקם במיוחד לכך ובאקוסטיקה מצויינת , או בתאטראות היסטוריים קטנים יותר הבנויים לתפארה באופנת רוקוקו מצוייצת ומצויירת.

 

מי ומה בתכנית הפסטיבל של האביב השנה?:

 

הכוכב הראשי של הפסטיבל הינה התזמורת הפילהרמונית מברלין עם מנצחה הותיק סר סיימון ראטל ( שיוחלף ב 2019 במנצח קיריל פטרנקו).

 

הערב הראשון של הפסטיבל התחיל עבורי בערב 9 לאפריל 2017 עם הסמפוניה ה-6 "הטרגית" מאת גוסטב מהאלר.

אולם ה"פסטשפילהאוז" שנבנה במקום בה עמדה תחנת הרכבת הישנה של באדן באדן, הינו אולם קונצרטים ואופרה מודרני בעל 5 קומות  , עם אקוסטיקה יוצאת מן הכלל ונחשב בין הגדולים והחשובים באירופה.

ג'רנדול בצורת יהלום ענק מתנוסס בתקרת האולם ומואר עד לכניסת המנצח והנפת שרביט הנצוח.

אבל, עוד לפניו, זוכה לתשואות רמות הכנר הראשי של התזמורת ( עד לפני כשלוש שנים היה זה גיא בראונשטיין הישראלי) משתחווה לקהל  ונותן האות לכיוון הכלים של התזמורת.

נכנס סר סיימון ראטל עם רעמת השיער הכסופה שלו ומתחיל את הסמפוניה ה 6 של מהאלר. סימפוניה זו , אותה הוא מכיר טוב יותר מכל סימפוניה אחרת , כי לפני 20 שנה, בשנת 1987, בפעם הראשונה בחייו ניצח על סמפוניה זו עם הפילהרמונית הברלינאית, לאחר מכן ב 1999 נבחר לכהן בה כמנצח ראשי וב- 2019 יפרוש לאחר 20 שנה ויעביר את שרביט הנצוח לקיריל פטרנקו.

 

הפרק הראשון allegro energico  מתחיל כאילו המשך למשהו..סופו של הפרק מזכיר את שומאן כפול 3 בעוצמתו..ונגמר בטון מפתיע.

הפרק השני andante moderato מתחיל בשקט גמור עם סקציית הקשתות, קטע מדהים ביופיו המנוגן איטי מאד.

הפרק השלישי מאד סרקסטי  scherzo  אופייני למהאלר, ובו מעין מרש ורקוד "לנדלר" , ומעבר מפתיע לפרק רביעי ואחרון שוב עם מוטיב הפתיחה וסיום מעין תפילה לעליית השמש שבסיומו "בום" גדול!!

 

שעה וחצי מהממים.. הקהל נשאר דומם במשך דקה ארוכה עד לצעקות הבראוו..

המנצח ניגש לכל אחד ואחד מהנגנים הראשיים של קבוצות הכלים ללחוץ את ידו בחום..מהכנר הראשי ועד למתופף בשורה האחרונה.

 

אני עדיין תחת הרושם הכביר שהותירה בי התזמורת הזו , ושמעתי לא מעט תזמורות ענקיות במשך השנים. הצליל המשולב של סקציית כלי המתכת וכלי המיתר עם שאר הנגנים הוא פנטסטי, בהיר , חד וברור, צליל ענק הממלא כל פינה באולם.

 

חוויה מדהימה ...

 

המשך בכתבה הבאה והפעם על  האופרה "טוסקה".

 

מתי זיתי-אלבוים

 

 

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות לכתבה זו התקבלה תגובה אחת לקריאת כל התגובות ברצף
1.
להיות שם...
הילה זך 27.04.17 (15:46)