העלילה עוסקת בפילוסוף ומדען זקן דר' פאוסט שבערוב ימיו מבקש למות ובייאושו פונה לכוחות האופל. השטן בדמותו של מפיסטו מגיח מן העלטה ומבטיח לפאוסט כל דבר תמורת נשמתו. אולם, פאוסט מעדיף רק להיות צעיר ונחשק , נעורים ובחורות נאות
ביקורת: "פאוסט" – מרשים ותוסס – האופרה הישראלית
מאת חיים נוי
"פאוסט", האופרה הנודעת של המלחין הצרפתי שארל גונו, העולה באופרה הישראלית, היא הפקה מרשימה ותוססת . האופרה שזורה בקטעים נפלאים של אריות ושירת מקהלה, תנועה ותלבושות מרהיבות ותפאורה עוצמתית.
המלחין הצרפתי שארל גונו כתב 13 אופרות שפאוסט נחשבת למשובחת ולנודעת ביותר. הצגת הבכורה שלה הייתה במארס 1859. פאוסט מבוססת על ספרו של גדול סופרי ומשוררי גרמניה , יוהן וולפגנג גתה. הגרמנים קצת סלדו מהאופרה והיא נקראת שם מרגריט על שם גיבורת האופרה, ולא פאוסט, כיון שהיו בהם שראו באופרה פארודיה סוג ב' ליצירת המופת של גתה.
העלילה עוסקת בפילוסוף ומדען זקן דר' פאוסט שבערוב ימיו מבקש למות ובייאושו פונה לכוחות האופל. השטן בדמותו של מפיסטו מגיח מן העלטה ומבטיח לפאוסט כל דבר תמורת נשמתו. אולם, פאוסט מעדיף רק להיות צעיר ונחשק , נעורים ובחורות נאות. מפיסטו מסכים לבקשה ומבטיח לשרת ולסייע לו בכל דבר על פני האדמה ואולם בעולם השאול, פאוסט ישרת אותו. הפילוסוף הקשיש מסכים ומוכר נשמתו לשטן. הוא מחזר אחר מרגריטה היפה בסיוע השטן ומכאן מתגלגלים העניינים לכיוונים שונים ומשונים עד לסוף המר שבה מרגריטה אמנם מוצאת את מותה, אך נשמתה ניצלת.
ההפקה באופרה הישראלית היא משותפת עם בית האופרה של טורינו ולוזאן והיא מרהיבה ורועמת. האופרה שזורה בנעימות מוכרות ומלודיות, אריות מקסימות וקטעי מקהלה נהדרים וגם קטעים תזמורתיים מצוינים.
המנצח דן אטינגר להטט עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון והמוזיקה המפעימה שלטה ברמה והתמזגה עם הקולות הצלולים והתצוגה המהפנטת שעל הבמה.
פאולו באטלייה , בס מאיטליה, גילם בקול רועם דיו את מפיסטו. בדרך כלל הצליח פאולו להשליט את קולו על המתרחש, למרות שקולו היה לפעמים רך מידי ולא עוצמתי. יש לו יכולת משחק נאה מאוד ויכולת ווקאלית מדויקת.
גסטון ריברו טנור אמריקני, יליד אורוגוואי, גילם את פאוסט וקולו היה נעים ומתון.
אורליה פלוריאן סופרן מרומניה גילמה את מרגריט והיא שרה את התפקיד ביכולת ווקלית מרשימה. אורליה היא בעלת קול עצמתי והיא מדלגת בין הצלילים והסולמות ביכולת מופלאה והתוצאה היא ענוגה מאוד. אורליה כבר הופיעה בעבר באופרה הישראלית וזכורה במיוחד בהפקה המרהיבה של לואיזה מילר לוורדי ויוליה ברומיאו ויוליה.
נעמה גולדמן , מצו סופרן מגלמת שוב בחור. הפעם היא סיבל המחזר אף הוא אחר מרגריט. היא כבר הייתה בעבר משרתו של רומיאו ברומיאו ויוליה. נעמה גולדמן היא זמרת מעולה ובעלת יכולת ווקאלית מרשימה.
שרבאן ואסילה, בריטון מרומניה גילם באורח נאה ביותר את ולנטין החייל, אחיה של מרגריט.
נח בריגר בריטון, היה מרשים כוגנר חברו של ולנטין.
מרתה , שכנתה של מרגריט הייתה שי בלוך, מוצלחת, צלולה ומוכשרת.
מקהלת האופרה בניצוח איתן שמייסר (שהוא גם מנצח התזמורת בהצגות אחרות של ההפקה) הייתה מופלאה, מוצלחת מאוד ומילאה את הבמה בשלל תפקידים ותלבושות.
סטפנו פודה הוא הבמאי וגם מעצב התלבושות המרשימות התפאורה המהפנטת ובראשה גלגל ענק דמוי בטון, התאורה והכוריאוגרף – שמילאו חלק ניכר בעוצמה החזותית של המתרחש על הבמה.
בהפקה נוטלים חלק גם שחקנים ולהקת רקדנים נועזת ומוכשרת עם יכולות מצוינות.
הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
צילום- יוסי צבקר