1447אורית וולף-אמנות האלתור-אימפרוביזציה
צילומים-אלי ליאון
אילתור-אימפרוביזציה זו פעולה של יצירת דבר מה חדש ושונה, משך תקופת זמן מסויימת.זאת המצאה וחשיבה מהירה. זה אומר המצאת וחיבור היצירה תוך כדי ביצועה או במילים אחרות יצירת דבר מה חדש באימפולס רגעי.
האלתור אינו קיים רק באמנות אלא בכל שטחי החיים.
האילתור מעודד את היצירתיות.
אילתור במוסיקה הוא צורת הלחנה שממציאים ומבצעים באותו רגע.
האילתור בג'אז הוא חלק אינטגרלי מהג'אז .
אירוע מוסיקלית, כאשר מוסיקאים מנגנים מבלי להתכונן ומבלי לקבוע מראש מה לנגן נקרא ג'אם סאשן.
אילתור זה המקום האידאלי להביע את הרגשות באותו רגע.אתה מעכל את מה שאתה יודע והופך אותו למשהו אחר.
לפעמים כאשר נכנסת לתלם לא אתה המחליט מה לנגן אלא המנגינה זורמת מעצמה והיא באה מהתת המודע שלך.
באלתור יש הבדל בין הרעיון המקורי והביצוע.ציניקנים יגידו שאין טעם לפחד מטעויות כי טעויות אינן קיימות אלא קיימים אלתורים בילתי מודעים.בעצם כל נגינה במוסיקה לא לפי התוים יכולה להחשב במידה מסויימת כאילתור.
בסידרת הקונצרטים -הרצאה בשם "בחותם אישי' של ד'ר אורית וולף המתקיימת במוזיאון תא שמענו הפעם על אמנות האלתור/מפגש ייחודי על אמנות האימפרוביזציה והעיבוד היצירתי.
הקונצרט התחיל כאשר אורית וולף ניגנה את יצירתה"התבוננות פנימה".
היא הודיע כי לאלתר חייבים ללמוד והיא למדה על אמנות האימפרוביזציה והעיבוד היצירתי אצל פרופ' אנדרה הידו חתן פרס ישראל למוסיקה 1997.
ארבעה היו אורחי ד'ר וולף הפעם.הם אילתרו יצירות שונות וניגנו כיחידים או בזוגות עם אורית ובסוף ארבעתם יחד על שני פסנתרים . אנדי פלדבאו ,ירון הרמן וטל זילבר אלתרו יצירות ג'אז ואחרות,שמענו אילתור כאשר בפסנתר ככלי מיתר נוגן אלתור ביד אחד על הפסנתר והשניה אל תוך הפסנתר הפתוח במיתרים.
תוך כדי האלתור שמענו שאם משתמשים בפדל ויד אחד על המיתר בתוך הפסנתר, על ידי שינוי הלחץ על המיתר אפשר לשנות את הצליל.
נעשה נסיון עם הקהל שהציע שיר ושמענו אילתור על השיר שהוצע.
האורחת הרביעית היתה זמרת הסופרן קארין שיפרין שאילתרה שירים ישראליים ושירי ג'אז כסולנית או עם ד'ר וולף.
נלקחו שתי יצירות חיברו אותם ביחד והתאימו את נקודת המפגש ביניהם.
נעשה מפגש בין השיר הבה נגילה לבין המלחין רחמנינוב ושמענו את התוצאה כאשר כל אחד מהקהל השתדל לזהות מה השיר ומה רחמנינוב.
התוצאה בכל אופן היתה נהדרת.
היתה זאת תכנית מיוחדת וקצת חריגה מהתכניות שרגילים לשמוע.
הפעם לשם שינוי אורית נתנה את הבמה לאורחיה והיא האזינה הרבה לנגינתם.
בקונצרט החמישי בסידרה שיערך ב4.2.16 הנושא יהיה' משוברט עד רוול/השתקפויות במים; מהרומנטיקה עד האקספרסיוניזם'.
האמנים האורחים יהיו הכנר סרגי אוסטרובסקי,הויולנית שולי ווטרמן הצ'לן פליקס נמירובסקי ונגן הקונטרבס ניר קומפורטי.שני האחרונים חברי התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
לראות או לא לראות;כרגיל תכנית מיוחדת ,חריגה, מהנה ומלמדת מבוצעת נהדר ומרתקת ביותר.
נכתב על ידי -
elybikoret -אלי ליאון, 07/1/2016 16:19