מס' צפיות - 1978
דירוג ממוצע -
1361אסתרית בלצן-שופן-מוזיאון תא
נגינה וניתוח של 24 הפרלודים
מאת: elybikoret 09/05/15 (10:07)
 
 
1361אסתרית בלצן-שופן-בעקבות הזמן האבוד-מוזיאון תא
צילומים-אלי ליאון
 
בקונצרט מס 3 בסידרה קלאסיקה במימד אישי אסתרית בלצןן חרגה במקצת מהשיגרה והגישה תכנית יחיד  בה ניגנה את כל 24 הפרלודים של שופן ולאחר מכן ניתחה חלק מהם.
 
מה זה פרלוד.זהו חיבור מוסיקלי קצר המשמש כמבוא ליצירה אחרת.
הופעת הפרלוד כיצירה מוסיקלית התפתחה מאלתורים  של פסנתרנים שניגנו לפני התחלת ההופעה.ביצירות לפסנתר הפרלוד התפתח כיצירה עצמאית.
הפרלוד בדרך כלל מתאר את רגשותיו של המחבר.
 
הראשון שכתב  יצירה הכוללת מספר פרלודים היה באך שכתב 48 כאשר כל פרלוד הנו מבוא -הקדמה לפוןגה המנוגנת אחריו.
גם דביוסי,סקריאבין ורחמנינוב כתבו פרלודים.
 
הרעיון של שופן לכתוב פרלודים בא בעקבות באך אך הוא כתב רק פרלודים ללא הפוגות ובעצם כל פרלוד אצל שופן הנו מבוא לפרלוד הבא.
 
שופן כתב את הפרלודים כמעט בסוף חייו.תקופה זו לא היתה תקופה טובה בחייו.ביצירה אנו מרגישים את מצבו הנפשי של המלחיו,שמחותיו-שלא היו רבות,כאבו,צערו.
הוא מבטא  את התלבטויותיו וחששותיו על מה שמצפה לו בעתיד.
 
אסתרית בלצן הגישה בצורה נהדרת את כל הפרלודים ברצף ללא הפסקה ביניהם וללא דיבורים או הסברים כל שהם תוך כדי הנגינה.
לאחר ההפסקה סיפרה על חייו של שופן ,הסבירה ופירשה חלק מהפרלודים.
שופן הוא המשורר של הפסנתר .אין יותר טוב ממנו בפסנתר-.הפרליודים הם יצירת מופת בספרות המוסיקה-כך אמרה בלצן בהרצאתה.
 
העיקר אצל שופן הוא לחפש ולשוטט.התוצאה הסופית לא כל כך מענינת אותו.
שופן סידר  את הפרלודים בזוגות. הפרלודים במז'ור הם יותר שמחים בעוד אלו שבמינור הנם בעלי חוסר שקט ומרגישים בהם המון חרדה. 
שופן בונה את היצירה השלמה כאשר כל פרלוד הוא בסולם אחר.יש ביצירה 12 פרלודים במג'ור ו12 במינור.כולם מסודרים לא לפי הצלילים  העולים או היורדים אלא לפי סדר הסולמות.
הפרלוד האחרון כתוב בסולם רה מינור  בו כתוב גם הרקויאם של מוצרט.לדעת בלצן יתכן ששופן שידע על מחלתו כתב בעצם את הרקויאם שלו.הפרלודים הנה יצירה המסמלת  את מעגל החיים. היא מתחילה בדו מג'ור השמח אל הרה מינור הגורלי.
 
בלצן הסבירה כי הפרלודים בנויים על עיקרון הזוגיות.היחס בין יד שמאל ליד ימין  כאשר יד שמאל מפריעה ליד ימין כדי שלא תוכל להתקדם,עד שבסוף יד אחת נשארת לבד כפי ששופן נשאר בסופו של דבר..
היא התעקבה גם על ההיכרות בינו לבין העיתונאית ג'ורג' סאנד שהפכה מיחסי אהבבה לאם דואגת כאשר התברר שחלה בשחפת  עד שנפרדו לבקשתון.
 
כדי להבהיר ולפרש חלק מהפרלודים  וכדי להראות שהם שימשו כמקור השראה במוסיקה,במחול ובקולנוע בלצן הציגה קטעים מסרטו של אינגמר ברגמן "סונטת סתיו" שם מובהר פרלוד מס'  2 , בלט  לצלילי פרלוד מס' 7 שהנו המפורסם והמוכר מבין כל הפרלודים ועוד.
 
אלה היו הסברים מאלפים,מענינים,פרי עבודה רבה של בלצן במחקר וחיפוש -כעבודת דוקטורט קטנה.
תכנית זו הזכירה לי את תכניתה של אסתרית בלצן על ההמנון הלאומי "התקוה"  תכנית מעולה ,מאלפת ומענינת המומלצת  ממני ביותר.
 
קונצרט -הרצאה זה יבוצע בימים מסוימים עד 22.5  והבא בסידרה שיהיה האחרון לעונה זו יהיה על הנושא "חזנים בשמי ברודווי" יתחיל ב5.6.15 במוזיאון תא ויבוצע 11 פעם בתא,חיפה וירושלים.
הסולנים יהיו החזן סיימון כהן,הבס מייקל מק-גי והזמרת קרן הדר.
 
לראות או לא לראות:קונצרט  מעולה,נגינה מצויינת,הרצאה מענינת,מוסיקה נהדרת.מה עוד צריך כדי שקהל המאזינים יבוא על סיפוקו המלא.ואכן הוא בא  על סיפוקו   המלא+.
 
 
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 2/5/2015 9:04
 
 
 
 
 
 
אלי ליאון
                                      03-6856786  טל                                      
0542493488      
מבקר אמנות    
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר