ביקורת: "אליס" – הסיפור האמיתי של המסע ההזוי – בהשראת לואיס קרול – חוויה תיאטרלי
אליס עוסק בגיבורת הספר הנודע לאחר הרפתקאותיה בארץ הפלאות ומאחורי המראה ובעצם מערב גם את הילדה האמיתית שמאחורי הדמות הדמיונית ויוצק אור חדש והזוי על חייה כנערה, בחורה צעירה ואישה.
ביקורת: "אליס" – הסיפור האמיתי של המסע ההזוי – בהשראת לואיס קרול – חוויה תיאטרלית – תיאטרון גשר
מאת חיים נוי
מה אירע לאליס, לאחר המסע ההזוי שלה בארץ הפלאות? היא התחתנה כמובן עם המפטי-דמפטי וקיימה יחסים מיוחדים עם ידיד המשפחה, הפרש הלבן. "אליס" - ההצגה החדשה העולה בתיאטרון גשר היא מחווה לעולם הבלתי הגיוני שכתב לואיס קרול, הוא צ'רלס דודג'סטון, ובהשראת כתביו, המבוססים בין היתר על סיפור שסיפר לידידתו הקטינה, אליס לידל.
המחזה שכתב רועי חן הוא פנינה איכותית של תיאטרון והבימוי וגם עיצוב הבמה של יחזקאל לזרוב – חוייה תיאטרלית.
אליס עוסק בגיבורת הספר הנודע לאחר הרפתקאותיה בארץ הפלאות ומאחורי המראה ובעצם מערב גם את הילדה האמיתית שמאחורי הדמות הדמיונית ויוצק אור חדש והזוי על חייה כנערה, בחורה צעירה ואישה.
הטקסט והעלילה הם קולחים, מוזרים ומהווים מארג של דמיון ותכנים העוסקים בבגרות ומיניות.
את אליס מלווה ידיד המשפחה , הפרש הלבן, שזונח אותה בבגרותה והיא מוצאת ניחומים אצל המפטי-דמטי ואף מגדלת את בנם התינוק, למרות שכלל לא הייתה בהריון ולא ילדה, כמובן.
יחזקאל לזרוב הצליח ללהטט עם השחקנים המוכשרים. הוא עיצב את אולם התיאטרון כחלל ענק , מוקף בחומה לבנה וברקע וידיאו ארט ובעיקר מוזיקה שמימית, מופלאה שחיברה אחת השחקניות בעצמה, אפרת בן צור.
את אליס מגלמות שלוש שחקניות: אליס הילדה היא בר שדה, כישרונית ונעימה, מוצלחת ובעלת יכולת משחק נפלאה.
אליס הנערה היא נטע שפיגלמן הנהדרת, מצוינת בגילום התפקיד ופורשת הילה של משחק תיאטרלי מקצועי.
אליס האישה היא אפרת בן צור המעולה, בעלת כישרון משחק משובח ומרגש.
דורון תבורי הוא הפרש הלבן ומשחקו הוא כליל השלמות. דורון מפגין גם יכולות יוצאות דופן , כמו עמידה על הראש, פעמיים במהלך ההצגה.
אלכסנדר סנדרוביץ' הוא מצוין בדמות המפטי-דמפטי, בעלה של אליס. הוא מפגין משחק נפלא ומרגש וגם הוא מצליח לטפס ולרדת מחומת התפאורה הלבנה והגבוהה, כהרף עין.
בוריס אחנוב וליליאן רות מגלמים את הוריה של אליס והם טובים מאוד בתפקיד האפיזודי הנפלא שהם מגלמים.
פאולו א. מואורה הוא הכובען המטורף וגם התינוק-חזיר ומשחקו נפלא ומצוין. בכלל, פאולו תפס לעצמו ג'וב מעניין וכייפי והוא גם שוכב עם אליס וגם מיילד אותה..
שיר שנער, אדי אלתרמן, אלון פרידמן, אלדד פריבס ואורי יניב מוצלחים מאוד בתפקידים השונים.
המוזיקה הנהדרת של אפרת בן צור היא חלק מהאפקטים המופלאים של ההצגה. נדב ברנע עיצב תאורה קסומה. אלין לזרוב אחראית לתלבושות היפות.
הטקסט הוא מוצלח מאוד , שזור ביטויים אי-הגיוניים וכאמור עלילה הזויה.
בין היתר, ממלמלת אימא של אליס: אם את צמאה, תאכלי ביסקוויט.
התנועה על הבמה היא קסומה. השחקנים יושבים בשורה הראשונה וממנה הם עולים על הבמה החשופה והנטויה וסוחבים עימם את האביזרים וגם מושבי רכבת, מקום שבו, בין היתר, מתקיימת העלילה.
אליס היא הצגה קסומה ומרתקת, תענוג של תיאטרון.
הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
צילום – דניאל קמינסקי