מס' צפיות - 163
דירוג ממוצע -
1048ברודווי בתא-קזבלן-הקאמי-ביקורת
מחזמר
מאת: elybikoret 06/12/12 (23:23)

1048ברודווי בתא-קזבלן בתיאטרון הקאמרי צילומים-אלי ליאון   מלא חוויות חיוביות חזרתי הביתה לא מזמן ובטרם חוויותי  יחלשו כותב אני שורות אלו. ראיתי בתיאטרון הקאמרי את המחזמר קזבלן בבימויו של צדי צרפתי,בהפקתו של חיים סלע וניהולו המוסיקלי של יוסי בן נון. קזבלן הנו מחזמר הנחשב לקלאסיקה ישראלית ולמרות זאת לא הועלה שנים על בימותינו ובסך הכל זו הפקה השניה המועלת מעל במה כל שהיא -מקצועית או של בית ספר.   חוויתי היתה גדולה.ראינו קזבלן(עמוס תמם)תקיף,סמכותי,מתנהג כמרוקאי מלידה לפי הסטיגמה המקובלת,במשחק בעמידה,בהתנהגות,בצורת דיבור,בתנועותיו ,בכל, מצויין. נכון הוא אומר "יש לי דם חם אבל אני מרוקאי".אכן ככזה הוא גילם את תפקידו בצורה מעולה.הוא היה טוב לב ,הצטיין במלחמה,הציל את חיי מפקדו אך לא הצליח להקלט לאחר שחרורו כי קשה להשתחרר מדעה מקובלת בציבור בין אם היא נכונה או לא.   אומר עליו ההונגרי שבמחזמר "הוא קרימינל,רק כח יודע,מרוקאי סכין" הגדרות שתמם הראה אותם במשחקו המעולה. מי שבחר בו כקזבלן עשה בחירה מוצלחת ביותר.הן במבנה הגוף,הן בהתנהגותו והן בקולו הוא היה קזבלן מושלם.הוא יודע להגיש שיר,לכבוש קהל,לשחק ולרגש. הוא שר כסולן שלושה שירים בלבד"כל הכבוד"יש מקום"ו"תרד ממני קזבלן" ברגשו היטב את הקהל שהריע ממושכות.   אין להשוות בין יהורם גאון ששיחק בתפקיד קזבלן כאשר המחזה עובד למחזמר על ידי יואל זילברג ויגאל מוסינזון והוצג לראשונה בשנת 1966 בבימויו של יואל זילברג בתיאטרונו של גיורא גודיק. אין להשוות ביניהם כי לשנהם אופי שונה,הגשת שירים שונה,משחק שונה.   הבימוי של צדי צרפתי והכוראוגרפיה של עוז מורג עכשוויים מלאי קצב,תנועה,קפיצות,גלגולים,העמדות הכל עכשוי לא ארכאי וכל זאת בלי להזניח ולפגוע באוירה והזמנים ההם.  צדי צרפתי הוא אשף בבימוי מחזמר.יש בו-במחזמר הכל.הכל מושלם.הכל במקום הנכון, בזמן הנכון ובקצב הנכון. יש תמונת המוניות,תמונות אינטימיות,יש כעס,יש שמחה,יש הווי שכונתי,יש מסורת.הכל תוסס,הכל מוגש בטוב טעם, במידה ובביצוע מעולה.   אומרים במחזמר:אנחנו עוד מדינה צעירה יש הפליה יש הבדל בין שחור ולבן אבל בעוד 30-40 שנה הכל ישתנה.רק קצת סבלנות.בשמעו מילים אלו הקהל באולם חייך וצחק בקול רם.הוא הבין כמה המחזה שנכתב על ידי יגאל מוסינזון והועלה בפעם הראשונה ב1954 בתיאטרון הקאמרי אקטואלי גם היום.    רבים הם המשתתפים במחזמר.מעל ל30 איש וכולם עושים את המוטל עליהם בשמחה בחדוה ובגיל.רואים שהם נהנים להשתתף ולשחק במחזמר.   תפקיד חשוב במחזמר  ללהקה שמתוך 13 שירים המבוצעים בו היא משתתפת במעל לחצי. מעטים השירים המבוצעים על ידי סולן יחיד.את המוסיקה לכולם כתב דובי זלצר ואת המילים דן אלמגור,עמוס אטינגר וחים חפר.   חבורת  הברילנטינים שהם צעירי השכונה וכללו את אסף גולדשטיין,עומר זימרי,ציון חורי, אוהד יהודאי,אופיר צמח ואסף שגב כולם בעלי קולות טובים השתתפו בביצוע השירים הן בשירה והן כרקדנים והיו מעולים,מלאי מרץ,קצב ושמחת נעורים.    איציק כהן כמספר וכפועל הנקיון מושיקו היה נהדר.בתפקידו היה מלא דברי חוכמה והומור שנאמרו ושוחקו בחן, בפשטות ובצורה מעוררת כבוד.הוא הכניס קצת הומור להצגה.יש לו קול טוב ומשחקו מצויין. שלמה וישינסקי השתלב יפה בחבורת הצעירים שהיו הרוב.הוא היה אשכנזי,עני שדאג לבתו אך נכנע למציאות. תמר שם אור היתה רחל-בתו שקזבלן "שם עליה עין".היא שמרה מרחק ממנו ביודעה שהוא לא יתקבל על דעתו של אביה אך האהבה ניצחה הן אותו והן את הגזענות.היא היתה נהדרת ביחוד בשיר שהיא שרה"אני כל כך פוחדת".   שרונה אלימלך -מריומה היתה טובה מאוד,וכך היו גם אוהד שחר -הסנדלר,עודד לאופולד -קצין המשטרה שהיה טוב מאד בהתלבטויותיו והחלטותיו שהיה בהן"הפליה מתקנת",ערן שראל פקיד העירייה וכל יתר המשתתפים הרבים. מי פיינגולד היתה מקסימה כרוזה הפונדקאית ובשירים"אתה נמצא ביפו" ו"רוזה"שבוצעו בצורה מבריקה. אין אפשרות לא להזכיר את ניסו שלו המוהל המזמר בקול המרגליות המסולסלות שלו.   מענין אך אם משוים בין שתי המערכות מתברר שכל הפזמונים המפורסמים והידועים מרוכזים במערכה הראשונה וכל השירים השקטים,הסנטימנטליים והידועים פחות מרוכזים במערכה השניה. כח רב למחזמר בסצינות ההמוניות המבוצעות טוב מאוד שיצרו מפעם לפעם תמונות ויזואליות נהדרות .   התפאורה רוני תורן הבנויה על מגדלים נעים המראים את בתי השכונה היתה יפה ,פונקציונלית מאוד והזזתה על ידי השחקנים שמרה על הקצב הנכון של המחזמר בעת התחלופה.התלבושות מהתקופה עוצבו בחן  וצבעוניות רבה על ידי עופרה קונפינו והתאורה הנהדרת ע"י עמיר ברנר.    לראות או לא לראות:עצם העובדה שהכתרתי את כתבתי כברודווי בתל אביב אומרת הכל.רוצו בהמוניכם בכל גיל ובכל צבע.הצלחת המחזמר והנאתכם מובטחת.כל הכבוד קזבלן.   נכתב על ידי elybikoret-אל ליאון , 4/12/2012 00:11     אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה. הנכם מוזמנים לבקר באתרי elybikoret.022.co.il בו כתבות וביקורת על נושאים שונים ומגוונים.
הרוצה להרשם לרשימת התפוצה ולקבל את הכתבות באופן קבוע לכתובת המייל שלו נא לכתוב ל
elybikoret@gmail.com.. השרות הנו ללא עלות כל שהיא.       

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר