מס' צפיות - 275
דירוג ממוצע -
חג שבועות כסמל
מאת: kalligula 17/05/10 (00:09)

השבוע אנחנו חוגגים את חג השבועות, חג שהוא למעשה מגלם בתוכו ע"פ המסורת מספר אירועים מכוננים של העם היהודי.

למעשה ניתן לומר, שבחג השבועות למעשה הפכנו להיות עם אחד, העם שקיבל את התורה במעמד הר סיני ושם נחתמה הברית ביננו לבין בורא עולם.

כלל שמות החג נקרא  " חקת שבעה" -

חמישים, קציר, תורה, שבועות, ביכורים, עצרת, הקהל.

הפעם אני אתייחס לשני אירועים חשובים בחג הזה.

"הקהל"- שהוא יום הקהל, ביום זה הצטווה משה רבינו להקהיל את כל עם ישראל לפני הר סיני, לקראת קבלת התורה, שם זה אמור להביע את אחדות העם.

"תורה"- שהיא התורה שקיבלנו במעמד הר סיני שבה כלולים עשרת הדיברות.

עשרת הדיברות שמתחלקות לחמש הדיברות הראשונות שמתייחסות למצוות שבין האדם למקום.

                                    חמש הדיברות האחרונות שמתייחסות למצוות שבין אדם לחברו.

דבר נוסף שנעשה בחג השבועות הוא קריאת מגילת רות.

רות המואבייה (גוייה רחמנא ליצלן) שממנה יצאה מלכות דוד, מה שמראה על האוניברסליות של התורה, והכרה בכך שכל מי שרוצה לקבל את התורה יכול לעשות זאת, גם אם הוא גוי ואפילו ממואב שהיה אחד העמים שהיוו אוייב מר לעם ישראל באותה תקופה.

אחרי כל ההקדמה הזאת, אני שואל את עצמי איפה כל הדברים הללו ואיפה אותם ערכים על פיהם אנו חיים כיום?

בימים אלה כאשר אנחנו רואים את התפרעויותיהם של החרדיםבמתחם בית החולים ברזילי באשקלון, בהם מקדשים עצמות של פגאנים ע"ח בריאותם ושלומם של תושבי דרום הארץ, שרק לפני שנתיים זכינו לראות את חשיבותו של בניית חדר המיון הממוגן בעיר זאת.

האלימות הגיע לרמה כזאת שהיום התבשרנו שוב על אותה קללת פולסא דנורא שקיללו רבנים את מבצעי פינוי הקברים העתיקים מהמתחם עליו עומדים לבנות את חדר המיון הממוגן, כאשר אנחנו עדים לאלימות בשכונות החרדיות בירושלים , על האלימות שהיתה היום ביפו בה נפגעו שוטרים ועוברי אורח, האם זו לא הפרה בוטה של הערכים עליהם אנחנו אמורים לגדול?

האם סיפורה של רות המואבייה לא היה אמור ללמד אותנו לכבד את הגר, הזר והשונה, האם בגלל זה מונעים מאב לחזור לארץ ומעמידים בסכנת חיים את שני תינוקיו שנולדו בניכר בעזרתה של אם פונדקאית?  או את היחס המפלה ליהודים שעלו מאתיופיה והעמדת יהדותם בספק?

בחג זה שבוא אנחנו אמורים להיות מאוחדים, חג שמסמל את הפיכתנו לעם אחד , האם באותו מעמד בו משה כינס את העם מתחת להר סיני הוא בנה מחיצות ועשה הפרדה בין יהודים שצבעם בהיר לבין אלה שצבע עורם כהה יותר, האם היתה שם הפרדה בכלל? היו שם אשכנזים? ספרדים?אתיופים? וכו'.

ע"פ התנהגותם של אותם יהודים ש"ניכסו" לעצמם את אותה תורה אוניברסלית, ושרק על פיהם ישק דבר אני חושב שיעשו טוב טוב בעיקר עם עצמם אם הם ילמדו את החג הזה וסמליו ע"מ להבין שכל מעשיהם הם בניגוד גמור למה שחג נפלא זה אמור לסמל.

ולא פחות חשוב שיזכרו  שעל חמשת הדיברות שנוגעות לבין אדם לחברו אפילו צום יום כיפור לא יכפר בניגוד לחמש הדיברות הראשונות, מה שנותן משנה תוקף לדיברות אלה.

ויפה שעה אחת קודם

חג שמח.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר