מס' צפיות - 196
דירוג ממוצע -
יהודים בתעשית הקולנוע והראינוע נותקו משורשיהם,הולוויד קטפה את הפירות
יוצרים בראשית הראי נוע והקולנוע בתחילת המאה-20 ברחו,נותקו, עם עלית הנאציזים ,הגיעו להוליווד והמשיכו בעשיה.
מאת: מובי דיק 09/04/21 (19:44)

    מאז המצאת הראינוע בסוף המאה ה-19 תפסה  תאוצה סוגה זו  את העולם התרבותי. בין היוצרים,המפיקים,הצלמים בתעשיה זו, רב חלקם של היהודים ילידי אוסטרו-הונגריה שנרתמו, העשירו  עולם זה ,ראשיתו בסרטים אילמים  מצולמים  בשחור לבן. 

אמנות זו  ראשיתה עם סרטיו הקצרים של האחים לומייר וכן נסיונותיו  של תומס אדיסון, סחפה יוצרים צעירים  וביניהם   יהודים  שהחלו  להפריח  את  התעשיה , אלא שהנאציזים הגיע לסף דלתם.  מאחר ותפקידים רבים   פרושים  כדי ליצור  קולנוע, היתה  אינטגרציה  גם  עם  יוצרים לא יהודים, סופרים,שחקנים, ציירי תפאורה.   הזרם האקספרסיוניסטי  הגרמני שלט אז בכיפה והוא הובא   ונלמד  דרך  מנהלי תיאטראות   ואופרה. 

   מי  שהיה אז המילה האחרונה אליו שאפו  להגיע ולשחק , היה  הסטודיו של מקס ריינהרדט, שנולד כגולדמן, השיטות שלו, הניהול  עם הנסיון של ה"דויטשס תיאטר" "תיאטרון יוזפשטט"  משכו  אליו אמנים  בראשית דרכם רק כדי לקבל את  הגושפנקא

"היה תלמידו של מקס  ריינהרדט ".ברטולד ברכט, קרל צוקמאייר הסופר עברו תחת שבטו. יסד  עם  הוגו הופמנסתאל  וריכרד שטראוס את פסטיבל זלצבורג .  ב-1938 עם סיפוח אוסטריה הגר לאנגליה ומשם  לארה"ב,הספיק לביים מספר מחזות לקולנוע האמריקאי.

    אם  מקס ריינהרדט היה שם נרדף  למשחק  ולביום, פריץ לאנג  היה האורים ותומים של הקולנוע הגרמני. תחת ידו  ועם   עוד

מספר אמנים יהודים  וגם לא, יצרו את  הסרטים האילמים  שלאורם יהלכו עוד ועוד  העוסקים במלאכה.

"העכבישים" מ-1919 "דר' מבוזה המהמר"  "הקבינט של דר' קליגרי" . M סרטו  הראשון  המדבר, וב-1927  מביים  את "מטרופוליס" לפי תסריט שכתבה אשתו  תיאה  פון הארבו. עם  עלית  השלטון החדש, הוא מהגר עם   אשתו להוליווד.כך הוא ממשיך להפרות   במשך 21 שנים  את עולם  הסרטים    הנמצא מעבר לים .

  

  קרל מאייר תסריטאי    ושותף  לסרט פורץ הדרך  "הקבינט של  דר' קליגרי" יחד עם פריץ לאנג וקונרד ויידט בורחים  לארה"ב, וממשיכים   במסורת  האקספרסיוניזים  הגרמנית.

   וילהם מורנאו מקודם "פלומפה" עושה ב-1919 את סרטו הראשון החשוב "נוספרטו" על פי ספרו של ברט סטוקר "דרקולה". ב-1926  עובר להוליווד וממשיך בעשיה של  "זריחה" "כנפים" "הנער הכחול" הליכה  לעבר הלילה". 

  אריך פומר,יהודי גרמני, אף הוא שותף לסרט "הקבינט של דר' קליגרי" המשיך להפיק להיטים  של הקולנוע הגרמני עד לעלית הנאצים לשלטון. חבר לבמאי  יוזף פון שטרנברג  ליצירת "המלאך הכחול", מרלן דיטריך היתה תגליתו של  פומר.ב- 1933  עזב עם אשתו  גרטוד  לוי  לפריז ולונדון ואח"כ נחתו בהוליווד, יסד את חברת "מייפלאואר פיקצ'רס"   בשותפות   עם צארלס לוטון.

   מקסמיליאן אופנהיימר אימץ  לעצמו את השם אופולס. החל  את  הקריירה שלו כשחקן ומנהל אמנותי של "הבורג תיאטר"

ביים  כ-200 מחזות וסרטים. הגיע  לבסוף לארה"ב.

    אוטו פרמינגר ,התקבל  ללהקתו של  ריינהרדט, ביים עיבודים לקולנוע מעל 35 סרטים. הוזמן  ע"י  במאי הקולנוע גו'זף 

שנק לעבוד  בלוס אנגלס ובהוליווד. היה מועמד לאוסקר פעמיים.יסד את "פוקס המאה ה-20".

  ריכרד אוסוולד - יהודי יליד  וינה. ביים את הסרט שהרעיד את  גרמניה "שונה מאחרים" על יחסים הומוסקסולים,סרט אילם מחאתי  כנגד סעיף  175 בחוק העונשין הגרמני. בסרט  זה יש מקום  חשוב למגנס הירשפלד,רופא סקסולוג מחלוצי התנועה למען  זכויות הלהט"ב.

   ליאופולד ג'סנר - מפיק ומנהל תיאטרון  בהמבורג. היה מתלמידיו של ריינהרדט.    סרטו הראשון  היה "הינטרטרפה".

עם  עלית הנאציזים  היגר לארה"ב. ב-1936 הגיע לארץ ישראל לבקשתה של מרגרט קלאוזנר לביים ב"הבימה" את " הסוחר מוונציה" ו"החולה המדומה".

   ד.וו. גריפית  צלם סרטים בני כמה דקות. סרטו הראשון   ב-1915  "לידתה של אומה"  שעסק בכוח הגזע הלבן  במלחמת האזרחים בארה"ב.

    אריך פון  שטרוהיים - במאי יהודי  אוסטרי, מפיק ושחקן. ב-1914  עובר להוליווד, יוצר סרטים פטריוטים ונחשב כאחד מגדולי הבמאים של הסרט האילם.

    אוטו לודויג פרמינגר - במאי קולנוע  יהודי  יליד אוסטרו -הונגריה, עובר להוליווד  ומסיים את הקריירה שלו בסרט "מעבר  לכל ספק".

    קרל צוקמאייר -  סופר מחזאי,תסריטאי  בעל שורשים יהודיים. גלה לארה"ב עם אשתו. בניו אף הם באותו מקצוע. כתב וביים את "הנס" "כל אדם" "פרפריה" "גאולה".  

   פול לני - נולד כפול יוסף לוי,יוצר סרטים גרמני דמות  מפתח בזרם האקספרסיוניסטי. החל להיות מעורב בתעשיה כמעצב תפאורה ארט דירקטור. ב-1921   עשה  את "הקומה התחתונה" "החתול והקנרית".   ביים את  "האיש שצוחק"  מבוסס על הרומן של ויקטור הוגו, סרט אילם מסוגנן מהבחינה הויזואלית.   ב-1927 קבל הזמנה  להיות במאי  באולפני "יוניברסל" בהוליווד.  

   ארנסט  לוביטש -  יליד גרמניה, שיחק בתיטרון של ריינהרדט, משם עבר לבימוי . ב-1918 הוא מביים את  הסרט האילם "עיני המומיה".    כרב אמן  של  עולם הראינוע   עושה קומדיות ודמויות היסטוריות   ב"מאדם  דה בארי" "אן בוליין". 

 השפיע רבות   על אופן כתיבתו של בילי ויילדר, שגם הוא  עבר  לארה"ב. ב-1922  חותם חוזה עם האחים וורנר, כשהגיע  תורם  של  הסרטים המדברים  הצטרף   לוביטש לאולפני  פרמאונט. עבר לאולפני  MGM  ואחר כך לאולפני "פוקס המאה  ה-20"  המושג "מגע לוביטש " נאמר לגבי  סרטיו השנונים והמתוחכמים.

    בילי  סמואל  ווילדר - נולד 1906 באוסטריה.   התחיל  כעיתונאי ורקדן "להשכיר" בבתי קפה אלגנטיים. במאי קולנוע ומפיק, בזמן היותו  בברלין  הפך לתסריטאי. עם עלית הנאצים עזב להוליווד. הפיק כמה להיטים  כ"נינוצקה"  "סוף שבוע אבוד". "הדירה"  "שדרות סנסט" . כתיבתו הושפעה מאוד  מארנסט לוביטש.

   קרל  גרונה - יהודי  במאי קולנוע אוסטרי. הפיק את "הקנאה".

   הנריך גאלין - נולד כהנריך וויסבנברג  הפיק את "אלראונה".

    קונרד וייט - גרמני, שחקן בלמעלה מ-100 סרטים.בין היתר  בסרט  המדובר "הקבינט של דר' קליגרי"  "שונה מאחרים".

למרות שלא היה יהודי במוצאו בכל טופס שנדרש לרשום  בסעיף דת,  כתב "יהודי"  אחת מנשותיו היתה  יהודיה. השתתף  כשחקן  בסרטים פרו יהודיים כ"יהודי זיס"  ו"היהודי הנודד".התנגד נחרצות לנאציזים. כשדעלה היטלר לשלטון  התקבלה

החלטה לרצוח אותו. הוא נמלט לבריטניה ב-1940  עבר להוליווד. סרטו האחרון  בו השתתף  היה "מעל לכל חשד".

      זה  כנראה רק חלק מהרשימה הארוכה של אמנים ויוצרים   יהודיים , שהשקיעו את מרצם,כספם ואת עתידם  בתעשיה   חדשה זו  שרק   החלה לפרוח..אולם לא עברה מחצית המאה  ואלפים  שמצאו מקומם  בעיסוק זה  נתלשו  ומצאו  מקלט 

בעולם חדש   מעבר לים שפתח   לרובם   אופק  ועתיד  להם ולילדיהם.

הכותבת היא מובי דיק הינו שם העט שבחרתי בו מזה שנים רבות. אני אמנית חברה באגודת המאיירים בישראל, וכמו כן עיתונאית הכותבת בעיקר בכל הנוגע לתרבות..מוזמנת לפסטיבלי מוסיקה קלאסית בארץ ובחו"ל

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר