מס' צפיות - 239
דירוג ממוצע -
אלחנדרו חדורובסקי משאיר הרחק בסרטיו את טרנטינו,אחים כהן וקובריק וקופולה.
4 סרטים מוחצנים משל במאי יוצא דופן זה מוצגים החודש בסינמטק: אל טופו,ההר הקדוש,סנטה סנגרה ופסיכומגיה אמנות מרפאת.
מאת: מובי דיק 15/02/21 (23:55)

      בערך ויקיפדיה תחת ציון עיסוקו,אלחנדרו  חדורובסקי כמעט ולא משאיר מקום לפירוט  שפע המקצועות שאדם   אחד יכול לאגור בימי חייו  :  סופר,במאי קולנוע, קומיקאי,מחזאי,תסריטאי,עורך סרטים, כותב סרטי מדע בדיוני,פילוסוף, משורר,במאי תיאטרון,פנטומימאי,שחקן,מפיק, מלחין.

   אלחנדרו בן 90 היום יהודי שמשפחתו הגיעה   עקב פרוגרומים מברית המועצות לצ'ילי. בספרו האוטוביוגרפי "מחול המציאות" מגלה  זכרונות מאז היותו  תינוק.  הוא זוכר  את טינתו הבלתי מוסברת של אביו כלפיו. כילד הוא ניגש לילה אחד למיטת הוריו ושם הוא בעצם מגלה שאביו, שהיה גדל גוף, איבר מינו קטן וזה בהשוואה לאיברו  שלו. תמיד היה ילד-נער יוצא דופן המתחבר למקומיים  העניים, האמונות שלהם, סופג  מיומנויות שונות שאותן יגלה בשיטתו  הרוחנית פסיכומג'יק  ופסיכושאמניזם. בהיותו מחובר לקולנוע,לפנטומימה ולכימיה הוא פונה לסרטי מדע  בדיוני. 

  המפנה מגיע כשהוא  נתקל בספרו  הקלאסי של פרנק הרברט משנת  1965 "חולית".הוא מכין  ספר עב כרס  (שנשתמרו ממנו רק  שני כרכים)בו מאוירים סצנה אחר סצנה של הסרט שאצר בדימיונו, מנסה לעניין ולגייס  אמנים מהשורה הראשונה : ג'ון לנון, אורסון וולס, להקת פינק פלויד, מייק  ג'אגר,סלבדור  דאלי ואת אמן הקומיקס הצרפתי ז'אן זירו הידוע בכינוי "מוביוס". אולם  הסרט של יצא לפועל ועל סמך הכשלון הזה הוא מכין סרט "חולית של  אלחנדרו  חודורובסקי" "רציתי לעשות סרט שיפיק את  אפקט ה  LSD מבלי שהצופה יקח בעצמו את  הגלולות ".

   הרעיון הגרנדיוזי של "חולית"  שלא יצאה לפועל מחלחלת ומציפה  קולנועים כמו דיוויד לינץ' וסטנלי קובריק שעושה  את "2001 אודיסאה בחלל".כל  הסרטים העוסקים  ברוצחים,כנופיות, כלי נשק שונים, סצנות מין נועזות, סאדיזים, נחלי דם, פאטיש  לסוגיהם, לא יכולים להתחרות בסרטיו של אלחנדרו.

    אני ראיתי את אל-טופו (החפרפרת) שנעשה ב-1970 והפך כמובן  לסרט פולחן. המוסיקה,הבימוי,הרעיון ומשחקו של אלחנדרו בעצמו  בתפקיד  הגיבור  והלוקיישן הם  שעושים את המכלול לנועז מעין כמוהו. הסרט נטול שמות לנפשות הפועלות ועל כן אני  אתאר את המאפיינים שלהם בצורה ויזואלית.

   במרחבי המדבר  המקסיקני עם חול זהוב ,רוכב אדם בלבוש  שחור ומאחורי גבו ילד עירום. עוצרים, הילד יושב לעשות צרכיו והשחור נותן לו תמונת אמו ודובון ופוקד עליו לקבור  אותם בחול.   הם מתקרבים  לכפר כל הנפשות,ילדים ונשים הלבושים בלבן דקורות ומתות  וצפות בתוך נחלי דם. הגברים  תלויים  בחצרות. הרוכב מתכוון לנקום ברוצחים. 3 רוכבים סובבים אותם, צוחקים  נטפלים אליהם , הרוכב יורה בשניים והשלישי נפגע בכמה  איזורים   בגופו עד שיגלה  מי גרם  למצב הזה.. "זה הקולונל הנמצא  עכשיו עם  הכנופיה שלו  במנזר פרנציסקני לא רחוק מכאן ".. מגיעים למנזר אנשיו של  הקולונל נטפלים  לבחורה  צעירה  בלונדינית, שהיא למעשה  נערתו של  הבוס שלהם. הרוכב בשחור הורג את  אנשי  הכנופיה ואת הקולונל... הבחורה    עולה על סוסתו של  השחור ומדיחה  בהנף   יד את הילד.  הילד נשאר עם הנזירים   ששעה קלה לפני  זה, נתפסו ע"י  אנשי הכנופיה   והכריחו  אותם לרקוד צמודים אליהם לקול   המוסיקה שבקעה מפטיפון עתיק.

   עכשיו  הרוכב בשחור  עושה דרכו   עם הנערה  להתעמת עם 5 מאסטרי המלחמה .המדבר לא משאיר להם תקוה להמשיך בדרכם כי  אין מים. הנערה  מסתובבת סביב במעגלים עם  מנטרה: אין כלום, נאדה נאדה, והרוכב  מוציא אבנים  מתחת לחול,סוחט אותם  והם מגירים  מים..לא לפני  שנשא תפילה : "אלי אלי למה עזבתני". סצינה שמביאה אותך   להזכר בחוני המעגל.

    5 המסטרים נהרגים ע"י הרוכב כל אחד בדרך אחרת,כשהרבה טריקים מופעלים קודם לכך ע"י הרוכב. מה שמעלה  את  הפסוק :בתחבולות תעשה לך מלחמה.  עוד  אשה צעירה מופיעה על גבי סוס, מה  שגורם  לקנאה ולמלחמה על  ליבו של הרוכב.

בסופו של דבר  הצעירות  מגיעות לכדי סצינות מין אירוטיות לסביות. והן  יוצאות מהפריים.  המאסטר האחרון הזקן, נלחם עם  הרוכב  רק ע"י  רשת  עשויה מחומר עמיד, הרוכב נפגע אנושות. אוספת אותו קבוצה של   אנשים קטועי אברים  למקום בו זקנה מטפלת  בו  והוא  חוזר לחיים. הדמות  שלו הופכת להיות אדם   בעל שיער   צהוב,גמדה   מורחת את  שפתיו באודם,מאפרת את  עיניו..כמין בודהה הוא יושב  בתוך מערה  עם  אנשי המקום  המצפים שיום אחד    יחפרו  מנהרה  שתוביל אותם לכפר למטה.  הרוכב אחרי  שהוא מבריא    מגלחים את ראשו והוא עכשיו עם  גלימה ארוכה, שיורד למטה לתוך הכפר ויחד עם הגמדה  מנסה  להפוך למין איש קרקס לאסוף כסף כדי לחפור את המנהרה.  באחד הפעמים הוא נתקל בנזיר  שהיה משרת בכנסית הכפר, הם נעצרים ונועצים עיניים איש ברעהו.. כן, זה  הילד  שגדל בין  הנזירים. המפגש הזה  לא הניב  אהבה גדולה מצד הנזיר

לאיש שעזב אותו לפני שנים.. אבל   עם הזמן גם הוא נרתם למלאכת  החפירה.  הקהילה הקטנה  יוצאת  לכפר ובהחלט לא מתקבלת בעין יפה .  בין  לבין אנחנו עדים למעשים הנוראיים שאנשי הכפר העשירים  ובתוכם  השריף   מתעללים  נוראות  למי  ששונה מהם.. הזונות  הזקנות מעלילות  על הנער הכושי המשרת אותם , מיד  עושים בו לינץ'. עבדים   נמכרים לכל   המרבה במחיר, מקעקעים אותם ע"י ברזל מלובן  כמעשה   הטבעת סימן  בבהמות.

הגמדה  הרה  ועומדת ללדת  את תינוקו של  הרוכב, בעוד כדורים רבים  פוגעים בו ולרגע נדמה כי הוא  ימשיך ויחיה. אבל  מנורת נפט של  הכנסיה  מוצתת  על ידו והוא נשרף..

    הנזיר, הגמדה והתינוק  עוזבים את  הכפר ועוברים  ליד גל האבנים,תחתיו  קבור הרוכב בעוד  אלפי דבורים  מכסים את המקום.  

הכותבת היא מובי דיק הינו שם העט שבחרתי בו מזה שנים רבות. אני אמנית חברה באגודת המאיירים בישראל, וכמו כן עיתונאית הכותבת בעיקר בכל הנוגע לתרבות..מוזמנת לפסטיבלי מוסיקה קלאסית בארץ ובחו"ל

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר