החל מה-1 בנובמבר יתפצל ערוץ 2 לשני ערוצים חדשים.
במאמר זה אנסה לענות על השאלות החשובות שהקוראים צריכים לדעת לפני שמתרחש המעבר.
אם לא יהיו הפתעות ב-1 בנובמבר יתפצל ערוץ 2 לשתי ערוצים נפרדים :"קשת 12" ,ו"רשת 13".
הנה מדריך קצר שיסביר חלק מהדברים
למה ערוץ 2 מתפצל למעשה?
כזכור, ערוץ 2 מופעל החל משנת 1993 על-ידי שלוש זכייניות אשר נבחרו במכרז: "קשת","רשת",ו"טלעד".
בשנת 2005 נפרדה "טלעד" מערוץ 2 וחזרה להיות חברת הפקה.
כיום מופעל ערוץ 2 על-ידי שתי זכייניות הנחשבות יריבות מרות: "קשת",ו"רשת".
הסיבה לפיצול נעוצה בכך שערוץ 2 צבר דומיננטיות רבה ,והוא לא אפשר תחרות מצד ערוצים אחרים אל קהל הצופים שהפך למעשה "לקהל שבוי".
לכן, קיוו המחוקקים שאם ערוץ 2 יתפצל,הדבר יאפשר לשתי הזכייניות להתחרות בצורה שווה האחת בשנייה, וכן לגרום לזכייניות נוספות להיכנס לשוק התקשורת.
מודל זה (שאין לו אח ורע בעולם) הוא לא יעיל כלכלית ,ולכן לא צריך לשמר אותו.
המשמעות הכלכלית של הליך הפיצול
ההערכה היא ששלושת הערוצים המסחריים עומדים להפסיד כסף כתוצאה ממעבר זה .
בין-השאר בשל ההוצאות הקיימות לשתי הזכייניות "קשת",ו"רשת" בתחום ייצור התוכן.
ההערכה היא שברגע ששתי הזכייניות תעמודנה במחוייבות יצור התוכן, הן תוכלנה להשקיע בו פחות כתוצאה מקבלת הרישיון.
בשנים האחרונות נאבקות ערוצי השידור ביצרניות תוכן חדשות כמו "סלקום","פרטנר","אמזון","נטפליקס" ,ובחברות אשר אינן מייצרות תוכן אך יש להן השפעה בתחום הפרסום כגון: "פייסבוק","גוגל", "טוויטר" ,ועוד.
זאת בשל העובדה שאנשים אינם מקבלים את החדשות רק מהטלוויזיה (כפי שהיה בעבר) אלא מהרשתות החברתיות .
מה שמוביל לשאלה: איך צריכים להראות כיום ערוצי השידור?
ממתי מתכוננים להליך הפיצול ?
בשנת 2011 עבר בכנסת חוק שאפשר לערוצים המסחריים ("קשת","רשת","ערוץ 10")לעבור משיטה של זיכיוניות הניתנות על-ידי המדינה בכל פעם לתקופה מסוימת,לשיטה של רישיונות הניתנות לתקופה של 15 שנה.
במהלך הליך החקיקה נקבע כי בתום הזיכיון שניתן לזכייניות המפעילות כיום את ערוץ 2 ,הן תחוייבנה להתפצל ולשדר בערוצים נפרדים.
כיום, ההערכה היא שאין מקום במדינה קטנה כישראל לשלושה ערוצים מסחריים ,והמומחים היו מעדיפים שערוץ 10 יתאחד עם אחת מזכייניות ערוץ 2.
קביעת אפיקי השידור
כדי לקבוע את אפיקי השידור נערך מכרז בו נדרשו שלושת הזכייניות ("קשת","רשת",ערוץ 10) להציע סכום שאותו הן תהיינה מוכנות לשלם עבור כל אחד מחמשת האפיקים שהוצעו להם(16-12) .
הזכיינית "קשת" הציעה את הסכום הגדול בעבור אפיק (מדובר בסכום של 25 מיליון שקל),הזכיינית "רשת" הציעה סכום של 7 מיליון עבור אפיק 13, וערוץ 10 הציע סכום מגוחך של 1.54 שקל עבור אפיק 14.
מה ירוויח הצופה הממוצע ממהלך זה?
החל מה-1 בנובמבר יוחשכו למשך ארבעה חודשים ערוצים 10,ו22 (בתום תקופה זו יוכלו חברות "הוט" ו"יס" להחליט מה לעשות בערוצים שיתפנו).
במקום ערוץ 2 יוקמו שני ערוצים חדשים:"קשת 12" אשר ישודר בערוץ 12 ,ו"רשת 13" שר ישודר בערוץ 13.
נכון להיום, הצופה הממוצע לא יודע לשייך את התכנים הטלוויזיונים למי מהזכייניות.
כלומר, הוא לא יודע להבדיל בין תכנים המשודרים ב"קשת",לבין אלו המשודרים ב"רשת" .
לכן, שתי הזכייניות משדרות פרומואים בדבר המעבר ,ובשבוע וחצי הקרובוים הזכייניות תעלנה תכנים בטלוויזיה ובאתר האינטרנט שלהן כדי שהצופים יוכלו באמת לבחור מה ברצונם לראות.