מס' צפיות - 2
דירוג ממוצע -
פרשת וישלח/ מאת: אהובה קליין.
לקראת פגישה גורלית-ורמז לדורות?
מאת: אהובה קליין 04/12/25 (23:48)

פרשת  וישלח , לקראת פגישה גורלית ורמז לדורות?

מאת: אהובה קליין.

הפרשה פותחת בשליחת מלאכים  על ידי יעקב אל עשיו מתוך החשש: שמא , רודף אחריו כדי להורגו וכך נאמר בפרשה:    "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל־ עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם. וַיְצַו אֹתָם, לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו:  כֹּה אָמַר, עַבְדְּךָ יַעֲקֹב, עִם  לָבָן גַּרְתִּי, וָאֵחַר עַד עָתָּה.  וַיְהִי ־לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא ־ חֵן בְּעֵינֶיךָ.  וַיָּשֻׁבוּ, הַמַּלְאָכִים, אֶל־ יַעֲקֹב, לֵאמֹר:  בָּאנוּ אֶל ־אָחִיךָ, אֶל ־עֵשָׂו, וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע־ מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ".[בראשית ל"ב, ד'-ח']  יעקב מבין כי סכנה מרחפת מעל ראשו ועליו להתכונן לבאות. בהמשך אף מגן על משפחתו ומעביר אותם במעבר יבוק.

השאלות הן:

א] אלו מלאכים שלח יעקב אל עשיו ומה התבקשו לבדוק?

ב] מה היו הכנותיו של יעקב לפגישה גורלית זו?

תשובות.

המלאכים ששלח יעקב ותגובתם.

על פי רש"י  יעקב שלח  מלאכים ממש אל עשיו ונשאלת השאלה אם כך הדבר - מאין היו ליעקב מלאכים ממש?

התשובה : " לפי שמכל מצווה ומעשה טוב  שיהודי מקיים נוצר מלאך טוב והרי יעקב היה צדיק ועשה הרבה מצוות לכן נוצרו מהמעשים שעשה - מלאכים טובים רבים . אך  חשוב לדעת כי מכל עבירה ועבירה נוצר קטגור.

במסכת אבות נאמר:

"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר :הָעוֹשֶׂה מִצִוָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ  פְּרַקְלִיט אֶחָד; וְהָעוֹבֵר עֲבֵרָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ  קָטֵגוֹר אֶחָד".

רש"י מסביר: פרקליט - מליץ יושר שמטה לזכות - על המעשה הטוב שהיהודי עשה. קטגור - הוא קורא תיגר - על החוטא.

גם בתנ"ך מופיעות הוכחות על מציאות מלאכים:

דוד המלך  מוכיח את מציאות המלאכים ,להלן כמה דוגמאות:

א] "כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ".[תהלים צ"א, י"א]

ב] "חֹנֶה מַלְאַךְ ־יְהוָה סָבִיב לִירֵאָיו;  וַיְחַלְּצֵם".[תהלים ל"ד, ח']

בספר מלכים ב'- מתואר:

מלך ארם רדף פעמים רבות אחר מלך ישראל ורצה להילחם בעם ישראל- הנביא אלישע שלח שליחים להזהיר את מלך ישראל  כי מלך ארם מנסה לפגוע בהם  במקומות  בהם נמצאים כל פעם מחדש. ולכן עליו להתרחק מאויב אכזר זה - ואכן מלך ישראל בדק את העניין ונוכח לדעת כי הנביא  אלישע צודק   ואלו מלך  ארם קרא לעבדיו ושאל אותם: אם הם יודעים מי מאנשיו מגלה את הסודות  לישראל ? כי לא יתכן שמלך ישראל ועמו אינם   עוברים דווקא במקומות בהם מלך ארם  רוצה לפגוע בהם! אחד מעבדיו אמר למלך: כי אלישע הנביא  יגלה עליך כל דבר אפילו מה תגיד בחדר משכבך-  כי יודע הכול ברוח הקודש. אם כך הדבר, אמר לו מלך ארם: תגלה לי היכן נמצא  הנביא –נלך וניקח אותו משם – ואכן נודע לו  מאחד מעבדיו- כי אלישע נמצא בדותן- מלך ארם שלח לשם  צבא אדיר אשר הקיפו את העיר דותן בלילה. נערו של אלישע, גיחזי – פחד מאוד ושאל את אלישע מה יהיה עכשיו? ענה לו הנביא:

",,, אַל-תִּירָא:  כִּי רַבִּים אֲשֶׁר אִתָּנוּ, מֵאֲשֶׁר אוֹתָם.  וַיִּתְפַּלֵּל אֱלִישָׁע, וַיֹּאמַר, יְהוָה, פְּקַח-נָא אֶת-עֵינָיו וְיִרְאֶה; וַיִּפְקַח יְהוָה, אֶת-עֵינֵי הַנַּעַר, וַיַּרְא וְהִנֵּה הָהָר מָלֵא סוּסִים וְרֶכֶב אֵשׁ, סְבִיבֹת אֱלִישָׁע" אלישע ביקש מה' שיפקח את עיני נערו- כדי שיראה את כל המלאכים- שהיו צבא גדול כנגד מלך ארם והצטרפו לאלישע ולנערו.. זו הוכחה אדירה למציאות מלאכים הבאים לעזור לטובים. [ספר מלכים-ב, פרק: ו', ח'- כ"ד]

מקרה דומה קרה גם ליעקב אבינו:

"מלמד שנתנו לו ליעקב ארבעת אלפים ריבוא מלאכי השרת ונדמו לחיילותיו של מלך - מהן לבושי ברזל, ומהן רוכבי סוסים, ומהן יושבי קרנות, פגע עשיו  בלבושי הברזל ואמר להם: של מי אתם? [למי אתם שייכים?] אמרו לו - של יעקב. פגע ברוכבי סוסים, ואמר להם: של מי אתם? אמרו לו של יעקב, פגע ביושבי הקרנות, ואמר להם של מי אתם? אמרו לו: של יעקב,  שנאמר:" מי לך כל המחנה אשר פגשתי? [בראשית רבה, ע"ה, י']

הכנותיו של יעקב לקראת פגישתו עם עשיו.

לאחר שהמלאכים מבשרים ליעקב כי עשיו הולך לקראתו עם ארבע מאד איש.

תגובת יעקב: "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ"; וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ, וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים--לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת.  וַיֹּאמֶר, אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ--וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר, לִפְלֵיטָה".

מתברר  כי יעקב פחד, אמר יעקב: אם הוא מתגבר עלי - יכול להרוג אותי ואם אני מתגבר עליו אני יכול להורגו.  לכן כתוב: "וַיִּירָא"- בשני יודים.

חשב יעקב לעצמו כל השנים הללו  הייתי מרוחק ממשפחתי ומארצי ואילו  עשיו יושב בארץ ישראל ,לכן  חשש יעקב כי עשיו יכול להתגבר עליו - מכוח ישיבתו בארץ ישראל ומכוח כיבוד ההורים - במילים אחרות, יעקב חשב כי התמעטו זכויותיו. [על פי  בראשית רבה, ע"ו, ב']

יעקב התכונן באמצעות שלושה דברים:

א] מלחמה - יצר שתי מחנות.....

ב] תפילה : "........הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו:  כִּי יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ—פֶּן ־יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל בָּנִים.  וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב".

ג] דורון- יעקב הכין לו מנחה: – עיזים תיישים......

בהמשך יעקב מפנה את משפחתו. ומעביר אותם במעבר יבוק: ככתוב:

"וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא, וַיִּקַּח אֶת  שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו, וְאֶת־אַחַד עָשָׂר, יְלָדָיו; וַיַּעֲבֹר, אֵת מַעֲבַר יַבֹּק.  וַיִּקָּחֵם--וַיַּעֲבִרֵם, אֶת הַנָּחַל; וַיַּעֲבֵר, אֶת אֲשֶׁר לוֹ". [בראשית ל"ב, כ"ג- כ"ח]

על כך שאלה: היכן דינה – היא אינה מוזכרת כלל ?  מתברר שהכניס יעקב את דינה לתוך תיבה - כדי שעשיו לא ייתן את עיניו בה וייקח אותה ממנו. על כך נענש יעקב  שהוא מנע אותה מאחיו שמא הייתה מחזירה אותו  לדרך טובה , לכן היא נפלה בידו של שכם ועל כך  אמר ר' הונא בשם ר' אבא הכהן ברדלא: לא רצה לתת אותה למהול – על כן היא נישאה לערל לא ביקש להשיאה דרך היתר - הרי היא נישאה בדרך איסור. [בראשית  רבה, ע"ו, ט']

התורה מתארת  את יעקב נאבק עם המלאך - שרו של עשיו.

כנאמר: " וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר" [להלן ,ל"ב, כ"ה]   המלאך אומר לו:

".....לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם ־יִשְׂרָאֵל:  כִּי ־שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים  וְעִם אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל"

התוצאה:. יעקב   צֹלֵעַ, עַל־ יְרֵכוֹ" וקרא למקום בשם:"פניאל" כי ראה את פני ה' פנים אל פנים וניצל.

ומאז".....לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה, אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה:  כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּגִיד הַנָּשֶׁה"

לבסוף הפגישה הגורלית בין עשיו ויעקב יוצאת לפועל: עשיו משתכנע לקחת אחרי הפצרותיו של יעקב את  המנחה.

התוצאה הסופית הייתה כי נפרדו דרכיהם, עשיו הלך לשעיר ויעקב הלך לסוכות.

לסיכום, לאור האמור לעיל:  חשובים דברי הרמב"ן הטוען: כי כל מה שהתרחש בין יעקב לעשיו – זו פרשה לדורות כי הציל הקב"ה  את עבדו וגאל אותו מיד חזקה ממנו - הרי שלח לו מלאך והצילו ועוד נלמד מכך: כי יעקב לא בטח בצדקתו ,אלא השתדל - במירב המאמצים להינצל ויש בכך רמז לדורות :  כל אשר אירע ליעקב אבינו-  יארע לנו תמיד עם בני עשיו לפיכך ראוי לנו להתכונן בשלושת הדברים תמיד: תפילה, דורון ומלחמה .

בימים אלה במיוחד - דברי ה'  מהדהדים  לאוזננו:

"זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם.  אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָייֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים.  וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח".[דברים כ"ה, י"ז- י"ט]

הכותבת היא אהובה קליין-אומנית-מציירת ציורי תנ"ך-מדרשי תמונה על פסוקים במקרא. עוסקת בכתיבה מקראית,שירה ופרוזה,מציירת תפאורות ומאיירת ספרים. מורה. בעלת הבלוג: בראי התנ"ך.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר