מס' צפיות - 141
דירוג ממוצע -
איך לתרגל מיינדפולנס בצורה יעילה
מאת: eg 22/07/21 (12:46)

בעידן הדינאמי בו אנחנו חיים קשה מאוד להתמקד ולהתרכז ולמצוא רוגע עם כל רעשי הרקע והסחות הדעת סביב. על מנת למצוא את הרוגע מבלי לברוח מהמחשבות, כדאי לגלות את נפלאות המיינדפולנס או בעברית – קשיבות.

 

כיצד מיינדפולנס משפיעה על הגוף והנפש?


מיינדפולנס היא סוג של מדיטציה שניתן לתרגל בכל זמן ובכל מקום אשר מטרתה לאפשר התמקדות ברגע הנוכחי תוך מודעות גבוהה למחשבות, רגשות ותחושות פיזיות שבאות והולכות.


מיינדפולנס יכולה להשפיע על הגוף והנפש בהשגת השלווה המבוקשת והתמודדות עם אתגרים כולל בעיות פיזיולוגיות.


הרקע למיינדפולנס הוא שאנשים נוטים ללכת שבי אחר המחשבות שלהם ולחשוב על מה שהיה ועל מה שיהיה וכל זה במבט ביקורתי ואילו במיינדפולנס המטרה היא להתרכז בהווה ולקבל בעין פקוחה ובהתבוננות מפויסת את המחשבות מבלי שהן ייקחו מאתנו את השליטה.


חוסר מודעות הוא אי התמקדות ברגע הנוכחי ומכאן הכוח שיש להסחות דעת בבלגן שהן יוצרות. כאשר לומדים ומתרגלים קשיבות ניתן לזקק את המחשבות ולקבל החלטות טובות יותר מבלי לתת למוח הנודד להשפיע עלינו באופן שלילי.

 

היכן ומתי כדאי לתרגל מיינדפולנס?


לתרגול מיינדפולנס על בסיס קבוע יכולה להיות השפעה מועילה והיא נחקרה בהקשר של הפחתת כאב כולל מצבים כרוניים כמו כאבי גב תחתון וכאבי שרירים והיא יכולה לשפר את מצב הרוח, את איכות השינה ואת הבריאות הנפשית.


אומנם אפשר לתרגל מיינדפולנס בכל מקום אך אין ספק שתרגול בשטח, במרחב, באוויר הפתוח והצח ומול הים יכול להיות אפקטיבי וחווייתי במיוחד.


כדאי לתרגל מדי יום קשיבות ובמיוחד במצבים שאתם מרגישים שהמחשבות מתחילות לתפוס שליטה או שאתם מעוניינים להירגע או להתמקד.

 

מהן השיטות הבולטות לתרגול מיינדפולנס?


קשיבות מבוססת על ארבע יסודות בולטים "בדרך להארה" מהתבוננות בגוף בהתלהבות, בבירור ובמוח חד ועד הרהור במחשבות שעולות תוך התמקדות מיוחדת בתהליך הנשימה ובחינה לעמוק של התחושות והחוויות.


קיימות שיטות שונות לתרגול מיינדפולנס בישיבה או בשכיבה. אפשר לשכב על הגב ונוחות ולמקד את תשומת הלב בהדרגתיות ובאיטיות בכל חלקי הגוף מהבהונות ועד הראש, לשים לב לנשימה. אפשר לתרגל מיינדפולנס גם תוך הליכה ולשים לב להליכה עצמה. אם אתם בטבע חשוב לשים לב לצלילים, לריחות, לתחושות שלכם במגע וביחס לטבע.


לרוב אנשים מתחילים בתרגיל הצימוקים הידוע של הקשיבות על מנת להתרגל למיינדפולנס.  בתרגיל זה מעמידים פנים שלא ראיתם צימוק בעבר ומתארים איך הצימוק נראה, מה הריח שלו, הטעם. כאשר מתמקדים בצימוק שוכחים דאגות אחרות ורעשי רקע ובדרך הזו ניתן לשים לב כיצד המוח מתמקד וכמה טוב זה יכול לעשות מכל הבחינות.


שימו לב - למדיטציה של קשיבות - אפילו של רבע שעה ביום יכולה להיות בעל השפעה עמוקה ואפקטיבית. מעבר לאכילה מודעות כמו בתרגול הצימוקים שלרוב בו מתחילה הלמידה של מיינדפולנס.


ניתן להקדיש רבע שעה ביום לצורך התבוננות בהירה במחשבות ללא שמץ של ביקורתיות, כנ"ל בהייה בנר דולק וקיבעון או התמקדות בכל אלמנט בו אתם יכולים לבהות ולהתמקד על מנת לזכך את הרגע, המחשבות ולשכוח מכל הטרדות היומיומיות.


המודעות הגבוהה כפי שמתאפשרת בתרגול של קשיבות עוזרת לשים לב לתגובות אוטומטיות הן בשיחה עם אנשים והן בניהול הרגלים כפייתיים ולכן היא יכולה להשפיע גם על אורח החיים וסגנון החיים ואפילו על ההתנהגות.


כדאי ללמוד מיינדפולנס ממתרגלים ומורים מיומנים ומנוסים כשאפשר ללמוד בקבוצה פרונטאלית או דרך הוראה פרטית ולא לשכוח להתאמן לבד או בקבוצה ולהפוך את המיינדפולנס לחלק בלתי נפרד מהחיים.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר