מס' צפיות - 201
דירוג ממוצע -
פירוט פרק החינוך בדו"ח מבקר המדינה
מדובר בצעד בכיוון הנכון אך קיים צורך לצמצם את מקצועות הלימוד ובחינות הבגרות, וכן לתת לתלמידים כלים שיעזרו להם לצאת ללימודים אקדמיים ולהשתלב בשוק העבודה המשתנה שלאחר משבר הקורונה.
מאת: רועי אורן 16/03/21 (02:07)

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ביום שני האחרון מגלה שמערכת החינוך במצב לא טוב.

כלומר, הדו"ח טוען שמקצועות הלימוד ותוכניות הלימוד לא עודכנו במשך שנים, ולא מכינים את התלמידים לשוק העבודה ההולך ומשתנה למול עינינו.

הדו"ח מתבסס על הערכת ארגון המדינות המתועשות (OECD) לפיו שוק העבודה העולמי עתיד לעבור שינוי והמדדים אשר נבדקים בבחינות הבגרות בישראל אינם תואמים שינויים אלו.

הנתונים מראים שהמשרות הנמצאות ברמת סיכון גבוהה הן המשרות הדורשות השכלה בסיסית כמו קופאים, מלקטים, מוכרים שבהם מועסקים שש מאות אלף עובדים בעוד שני מיליון עובדים מועסקים במשרות בעלות רמת סיכון בינונית.

נשאלת השאלה: איך מקנים מיומנויות אישיות?

                           הקניית מיומנויות אישיות

כדי להקנות מיומנויות אישיות לתלמידים צריך ללמד אותם טכניקות שונות כגון: חשיבה ביקורתית, פיתוח חדשנות ויצירתיות ,פתרון בעיות, שיתוף פעולה ,כישורים דיגיטליים,ועוד.

לא רק שבית-הספר לא מלמד את התלמידים להשתמש בכלים אלו, אלא הוא גם לא מעודד אותם לפתח סוג של אוריינות דיגיטלית.

בחלק הבא אסביר מה קורה במדינת ישראל?

                הקניית מיומנויות במדינת ישראל

בשנת 2013 ניסה שר החינוך לשעבר הרב שי פירון  להכניס לתכנית הלימודים שימוש באוריינות דיגיטלית באמצעות תכנית שזכתה לשם "למידה משמעותית".

בשנת 2015 החליף נפתלי בנט את הרב פירון במשרד החינוך ולא המשיך אלקדם את התכנית "למידה משמעותית" אלא העדיף להתמקד בהצטיינות התלמידים במקצועות חשובים כגון: אנגלית ומתמטיקה.

מדובר בתכנית חשובה אך היא הייתה צריכה להתבצע במקביל ללמידה המשמעותית ולא במקומה.

המבקר אנגלמן טוען שברוב תכניות הלימוד במקצועות המדעים ומתמטיקה לא הוטמעו מיומנויות נרכשות מכיוון שהן נכתבו לפני שנת 2010.

בנוסף, טוען המבקר אנגלמן שמספר בחינות הבגרות הוא רב מדי בהשוואה למדינות מערביות כגון: שוויץ, פינלנד, אוסטריה (שם קיימות בין 5-3 בחינות בעוד בישראל יש 11-10 בחינות בגרות) כמוכן,בחינות הבגרות בישראל לא מכילות שאלות חשיבה אלא דורשות מהתלמיד לשנן את החומר שהוא קרא מתוך ספרי הלימוד.

בחלק הבא אביא את תגובת משרד החינוך

                      תגובת משרד החינוך לטענת הדו"ח

משרד החינוך טוען שבניגוד למה שנכתב בדו"ח הוא דווקא כן מקדם תכניות לפיתוח מיומנויות נרכשות ואוריינות דיגיטלית.

הוא מביא כדוגמא את התכנית "הכיתה הדיגיטלית" שעלותה מיליון ומאתיים אלף שקלים שבמסגרתה נרכשו מאה חמישים אלף מחשבים ניידים למשפחות אשר לא מסוגלות לרכוש מחשב, וכן שודרגו התשתיות הטכנולוגיות בכארבע מאות ושישים אלף בתי-ספר .

מדובר בצעד בכיוון הנכון אך קיים צורך לצמצם את מקצועות הלימוד ובחינות הבגרות, וכן לתת לתלמידים כלים שיעזרו להם לצאת ללימודים אקדמיים ולהשתלב בשוק העבודה המשתנה שלאחר משבר הקורונה.

הכותב הוא אני כרגע סטודנט לתקשורת אשר כותב בנושאים שונים מספורט ועד רווחה ואקטואליה . כרגע אני לומד באוניברסיטה הפתוחה (אולי זה ישתנה בעתיד)

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר