מס' צפיות - 361
דירוג ממוצע -
האם מניעת שחיקת סחוס היא אפשרית?
מאת: N.M 10/05/20 (13:50)

בגיל מתקדם בחיים רבים עשויים לסבול משחיקת סחוס הפוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. תופעה זו מכונה " אוסטאוארטריטיס".


מה שקורה בפועל הוא שהסחוס שלנו החיוני לתפקוד ומשמש לבידוד בין עצמות המפרקים (ולמעשה מונע חיכוך ביניהן להפחתת העומס על העצמות שמרכיבות את המפרק) נשחק עם הזמן.


שחיקתו של הסחוס יכולה להיגרם מסיבות שונות: בין אם מדובר בהזדקנות הגוף או פציעות במהלך פעילות ספורטיבית, תאונות ואפילו פעילות גופנית מאומצת יתר על המידה עשויה להחמיר את השחיקה. לעיתים מדובר בנזק ביולוגי כתוצאה מבעיה מולדת או משקל גוף כבד שיוצר עומס לא רצוי.


בעיות שחיקת סחוס בעיות לידי ביטוי בתופעות המשתנות מאדם לאדם בין אם מדובר בנפיחות, עיוות, נוקשות יתר או כאבים ובעיות בתפקוד וקושי בתנועה.

 

הסחוס נשחק? אין דרך חזרה


חשוב להבין שאחרי שהסחוס נשחק ונפגע אין אפשרות שהוא יבריא אלא רק לשפר סימפטומים ובתפקוד כאשר הטיפול אף הוא אינדיווידואלי ומשתנה מאחד לשני.


בין אם מדובר בשינויים באורח החיים כמו למשל, אם הבעיה או הקושי נובעים מהשמנת יתר חשוב לאמץ תזונה מאוזנת ולהיכנס לכושר כדי להפחית במשקל וכך להפחית את העומס.


במצבים מסוימים של כאב בלתי נסבל ניתן גם להשתמש בתרופות שונות נגד כאבים לפי עוצמת הכאב וכן לבצע טיפולי פיזיותרפיה על מנת לשפר את הגמישות ואולי לעכב באמצעותם את שחיקת הסחוס.


פעילות גופנית מתונה המותאמת לסובלים משחיקה בסחוס אף היא יכולה לסייע במיוחד שחייה ורכיבה על אופניים. במקרים חמורים יתכן שהרופא ימליץ על הזרקות עם אפקט נוגד דלקתיות ובמקרים בהם הכאב לא עובר והשחיקה מוגברת יש מי שפונים לניתוח החלפת המפרק.


היום טיפול כירורגי זה נעשה בשיטה מתקדמת המאפשרת קיצור תהליך השיקום כאשר למעשה במהלך הניתוח מוציאים את הסחוס השחוק ומחליפים אותו במשתל שמדמה את פעולת הסחוס הטבעית. תהליך החזרה לשגרה מניתוח החלפת המפרק כרוך לרוב בטיפולי פיזיותרפיה קבועים והבשורות המעודדות הן שהמשתלים המתקדמים של היום יכולים להחזיק בין 15-20 שנה כך שעבור רבים אין ספק שאכן מדובר באלטרנטיבה הטובה ביותר לחיים ללא כאב ועם תנועה מרבית.

 

איך אפשר למנוע את השחיקה?


מניעת שחיקת סחוס אפשרית אולי רק במקרים בהם המצב נמצא בשליטתנו. אם מדובר בגנטיקה קשה מאוד לשנות את המצב, אבל כמובן שאפשר לנסות ולהשקיע מאמצים במניעת השחיקה.

 

כך למשל, יציבה נכונה והליכה מאוזנת יכולים לסייע בשחיקה, כמו גם שמירה על משקל גוף תקין כדי שלא ייווצר עומס מיותר.


הנעליים שאנו נועלים אף הן משחקות תפקיד חשוב בבלימת זעזועים והפחתת נזק לסחוס ולמפרק, כשיש אופציה לשפר את ההליכה עם הנעליים כמו לדוגמא באמצעות שימוש במדרסים אורטופדיים מותאמים לכף הרגל.


כמובן שגם ביצוע פעילות גופנית מתונה תוך שמירה על כללי זהירות למניעת פציעות ספורט יכולה לעזור ולכן, חשוב מאוד לקבל הכוונה מקצועית ממאמני כושר בנוגע לתהליכי האימון וביצוע התרגילים כך שלא יפגעו בתפקוד הגוף.


קיימים גם תוספי תזונה שונים שנבדקו במחקרים שונים באשר להשפעתם החיובית על הסחוס המפרקי. תוספים אלה מכונים "מגני סחוס" והם מכילים כונדרואיטין. יש לשים דגש באילו תוספים מדובר, מהי איכות התוספים וההנחיות למינון ולבחון אם הם אכן מסייעים בהפחתת הכאב במפרק. חלק מהתוספים בעלי אפקט של שיכוך כאבים בעת דלקתיות במפרק ובכל מקרה, אם יש בעיה במפרק חשוב לטפל בה בהקדם כדי לעכב את שחיקת הסחוס שעשויה להחמיר ולהסתכם בשחיקה חריפה שהאלטרנטיבה עבורה היא ניתוח החלפת מפרק.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר