מס' צפיות - 59
דירוג ממוצע -
רן רייכמן - באילו מקרים האישה לא זכאית למזונות מהבעל?
מאת: רן רייכמן 12/02/14 (16:26)

חובת הבעל לזון את אשתו איננה אבסולוטית וקיימים מספר מקרים בהם הבעל פטור ממזונות אשתו - מהם המקרים?

"זנתה תחתיו"

אישה שבגדה בבעלה לא זכאית למזונות מהבעל. אין די בכך שהבעל טוען שהאישה בגדה בו, אלא עליו להביא ראיות לכך.

מעשה כיעור

לא קיימת חובה להוכיח שהאישה בגדה בבעלה, כלומר כי קיימה יחסי מין מלאים עם גבר זר על מנת לשלול ממנה מזונותיה. די אם הבעל יוכיח כי האישה עשתה מעשה שנקרא עפ"י ההלכה "מעשה כיעור", ובמילים אחרות התנהגות אשר אינה הולמת אישה נשואה על מנת להקים לו פטור מתשלום מזונותיה. כך למשל, כאשר האישה נצפית כשהיא הולכת יד ביד עם גבר זר, מתנשקת ומתגפפת עימו, די בכך כדי לקבוע כי עשתה מעשה כיעור ובכך תפסיד את תשלום המזונות שלה.

אישה מורדת

הכלל בהלכה היהודית הנו כי אחת החובות של אישה כלפי בעלה, הוא לקיים יחסי אישות עימו. אישה המסרבת או שמפסיקה לקיים יחסי אישות עם בעלה הנה בבחינת אישה מורדת. יחד עם זאת, לא בכל מקרה בו האישה הפסיקה לקיים יחסי אישות עם בעלה תיחשב למורדת. אם טוענת האישה כי מאסה בבעלה ולפיכך אינה מסוגלת לקיים עמו יחסי אישות, יבצע בית הדין הרבני בדיקה אם יש לה סיבה מוצדקת מספיק לכך.

ביה"ד יבדוק מה המניע לאותה מאיסה – האם היא טמונה בהתנהגות הבעל או בהתנהגות האישה. אם המניע למאיסת האישה אשר הפסיקה לקיים יחסי אישות עם בעלה טמון בהתנהגות הבעל ( למשל חוסר הגיינה של הבעל, ריח רע מהפה, אימפוטנציה וכד') לא תיחשב האישה בגדר מורדת. באם המניע טמון אצל האישה (למשל פשוט כי הפסיקה לאהוב הבעל או כי אינה נמשכת אליו יותר), לא ייחשב הדבר כסיבה מוצדקת והאישה תיחשב כמורדת ויהיה מקום לשלול את מזונותיה.

אישה ש"אינה עימו"

אישה אשר עזבה את הבית ואת בעלה ללא סיבה מוצדקת עלולה להפסיד את מזונותיה. למשל כאשר אישה החליטה יום אחד כרעם ביום בהיר לעזוב את בעלה ועברה להתגורר בבית הוריה.

על האישה להראות טעם לעזיבתה ובשלב הראשון די באם תראה טעם "קל כנוצה" לעזיבתה, איומים של הבעל, ראיות המצביעות לאפשרות כי יפגע בה, צו הגנה או צו הרחקה כנגד הבעל, על מנת שיהווה טעם מספק לעזיבתה את הבית.

לא מעט נשים, פועלות מתוך מחשבה "חילונית הגיונית " לפיה "אני אראה לו מה זה, עד שהוא לא יתחנן אני לא חוזרת, איפה הוא ימצא עוד עבד כמוני שמבשלת לו ומכבסת לו...", מחשבה זו אולי מוצדקת מוסרית אבל שגויה משפטית, ואל לאישה להיחפז ולנהוג בפזיזות כי מעשה כזה עלול להביא לשלילת מזונותיה , ולכן ראוי שהאישה תישקול את צעדיה במסגרת אסטרטגיה כוללת (וכך אף הבעל).

אישה עובדת

הכלל בהלכה ש"מזונותיה תחת מעשה ידיה", כלומר, אישה אשר עובדת אינה זכאית למזונות, שכן ההנחה כי השתכרותה מהווה את מזונותיה ויש בכוחה של האישה לכלכל עצמה באופן מלא. ואולם לא תמיד יהיה הדבר כך, יהיו מקרים שגם אם האישה עובדת, יפסוק לטובתה בית המשפט או בית הדין השלמת מזונות וזאת במקרה בו האישה תוכיח כי רמת החיים אשר סופקה לה ע"י בעלה עלתה באופן ניכר על השתכרותה אשר היוותה "דמי כיס". במקרה מסוג זה עשוי ביהמ"ש או ביה"ד לחייב את הבעל להשלים לאישה סכום למזונותיה על מנת לשמר לה את רמת החיים אותה הרגיל.

הכלל הוא כי אין חובה על האישה לצאת ולעבוד ובית המשפט איננו יכול לחייבה לעשות כן - ואולם אישה אשר עבדה במהלך ההליכים המשפטיים או בסמוך אליהם, ולצורך ההליכים המשפטיים חדלה לעבוד, קיימים שורה של מקרים בהם ביהמ"ש קבע כי התנהגות מעין זו הינה התנהגות בחוסר תום לב ולכן לא פסק מזונות לאישה.

הכותב הוא עו"ד רן רייכמן עוסק בדיני משפחה, צוואות וירושות ומנחה התכנית שאלה משפטית בערוץ 2.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר