חבר-הכנסת בועז טופרובסקי אשר כיהן בעבר כראש התאחדות הסטודנטים עומד להגיש בקרוב הצעת חוק אשר תיתן למוסדות אקדמיים את העצמאות לקבוע את הקריטריונים לקבלת סטודנטים לחוגים שונים,וזאת תוך שימת דגש מיוחד על תעודת הבגרות.
במסמך, אשר נכתב על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, לבקשת ח"כ אחמד טיבי (רע”מ-תע”ל-מד”ע) וטופורובסקי, נבחנו תנאי הקבלה לתואר ראשון במוסדות אקדמיים בארץ ובעולם ונקבע כי רוב תנאי הקבלה
חבר-הכנסת בועז טופרובסקי אשר כיהן בעבר כראש התאחדות הסטודנטים עומד להגיש בקרוב הצעת חוק אשר תיתן למוסדות אקדמיים את העצמאות לקבוע את הקריטריונים לקבלת סטודנטים לחוגים שונים,וזאת תוך שימת דגש מיוחד על תעודת הבגרות.
במסמך, אשר נכתב על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, לבקשת ח"כ אחמד טיבי (רע”מ-תע”ל-מד”ע) וטופורובסקי, נבחנו תנאי הקבלה לתואר ראשון במוסדות אקדמיים בארץ ובעולם ונקבע כי רוב תנאי הקבלה במכללות מוכתבים על ידי המועצה להשכלה גבוהה ואילו לאוניברסיטאות יש חופש פעולה באשר לתנאי הקבלה שכוללים תעודת בגרות מלאה וציון פסיכומטרי.
כזכור,חוק המועצה להשכלה גבוהה אשר חוקק בשנת 1958, קובע, אגב, שרק תעודת בגרות תהיה התנאי היחיד לקבלה ללימודים.
כך,למשל,במדינות כגון: צ'ילה,יוון ,יפן, מקסיקו ,ברזיל,טורקיה,קוריאה,ואינדונזיה חייבים הסטונדנטים לעבור מבחן חיצוני כדי להתקבל לפקולטות השונות.
במדינות כגון: דנמרק, אוסטריה,בלגיה,נורבגיה,שבדיה,לוקסמבורג וכ"ו נדרשים הסטודנטים לעבור מבחנים חיצוניים בהתאם לפקולטת הלימוד אליה שואף הסטודנט להתקבל.
במדינות כגון: ישראל,אסטוניה,צ'כיה,איטליה,פינלנד,וארצות-הברית נדרשים הסטודנטים לעבור מבחן חיצוני לרוב פקולטות הלימוד.
במדינות כגון:רוסיה,הולנד ,ואיסלנד הסטודנטים אינם נדרשים לעבור שום מבחן.
ההסבר להצעת החוק
טופרובסקי מסתמך על מבחן השוואתי אשר נערך בקרב שש מדינות החברות בארגון הOECD על קבלתם של סטודנטים לפקולטות הלימוד השונות.
המחקר מראה כי בשתי מדינות (גרמניה,ואוסטרליה) קיימת חשיבות רבה לתעודת הבגרות.
למשל, כדי להירשם ללימודים אקדמיים בגרמניה יש להצטייד באחת משתי התעודות הבאות: תעודת הסמכה ללימודים גבוהים הניתנת בסוף התיכון, תעודת סיום של בית-ספר מקצועי אשר ניתנת בתום 13 שנות לימוד ומאפשרת קבלה לחלק מן פקולטות הלימוד.
במדינות מסוימות ישנה כניסה חופשית למרבית החוגים במוסדות להשכלה גבוהה רק על בסיס סיום לימודי תיכון.
למשל, בקהילה הפלמית בבלגיה זכאות לתעודה המעידה על השלמת לימודי תיכון מאפשרת כניסה חופשית לתואר ראשון במוסדות להשכלה גבוהה.
למשל, בצרפת קיימים שני סוגים עיקריים של מוסדות: אוניברסיטאות ומוסדות עילית ציבוריים ופרטיים (grandes écoles).
לא קיים מנגנון סינון מועמדים לאוניברסיטאות והן מחויבות לקבל כל מי שיש לו תעודת בגרות או תעודת כניסה לאוניברסיטה.
לעומת זאת, למרבית מוסדות העילית נדרשת, בנוסף לתעודת הבגרות, עמידה בדרישות מבחן מיוחד, המחייב השתתפות בכיתת הכנה במשך שנתיים.
מי יודע אולי מדובר בסוג של מהפכה אשר תנגיש את המוסדות האקדמיים למעוטי היכולת.