מס' צפיות - 42
דירוג ממוצע -
1572דון קישוט-הבלט הרוסי הקלאסי מסנט פטרבורג
כוריאוגרפיה הסטורית של פטיפה
מאת: elybikoret 14/04/17 (00:39)
1572דון קישוט-הבלט הרוסי מסנט פטרבורג
צילומים-יחצ'ן
 
זמן רב שלא ראינו בארץ את הבלט'דון קישוט' בכוריאוגרפיה כל שהיא.
הערב ראיתי את הבלט בביצוע להקת הבלט הקלאסי הרוסי מסנט פטרבורג על פי הכוריאוגרפיה ההיסטורית של מריוס פטיפה בעיבוד גם היסטורי  של אלכסנדר גורסקי.
המוסיקה היתה מאת לודויג מינקוס.
 
זו לא הפעם הראשונה שבלט זה מבקר בארץ.בפעם האחרונה  הוא היה כאן עם שתי הפקות גם כן קלאסיות של אגם הברבורים והיפייפיה הנרדמת.
המטרה של בלט זה היא להפיץ את הבלטים הקלאסיים בכוריאוגרפיות ההסטוריות הראשוניות שלהם ללא כל שינוי מורגש בכוריאוגרפיות.
 
בלט זה הוצג לראשונה בבכורה בתיאטרון הבולשוי ב1869 במוסקבה.
הלהקה נוסדה לפני כ16 שנה כאשר היסודות שלה היו רקדנים שפרשו מהלהקה המפורסמת של מרינסקי גם כן מסנט פטרבורג.
בראש הלהקה היום עומדים הרקדנים אנה ואלכסנדר וויטין
 
ההפקה שראיתי הערב הנה הפקה חדשה של הבלט שהופעת הבכורה שלה התקיימה לפני  כחודשיים בסנט פטרבורג.
 
הבלט מבוסס על 'דון קישוט'ה רומ המפורסםן מאת מיגל סרוונטס אודות אביר רומנטי המשוטט עם חברו-משרתו סנצ'ו פנסה.
דון קישוט הפך במרוצת השנים לביטוי של אדם הלוחם בדבר בלתי אפשרי'לוחם בטחנות רוח'.
 
משלושה דברים אתה מתרשם בעיקר בבלט זה.
התפאורה היפה הכוללת טחת רוח(הזרועות שלה לא מופעלות שבר שהיה מוסיף הרבה להפקה)
היא כללה גם שתי ספינות מפרש על רקע ים וכן יער
בתחילת הבלט ובסיום כל מערכה עולה ויורד מסך דקורטיבי מאוד המשובץ בנורות כחולות ולבנות קטנות המכין אותנו להפקה הצבעונית והיפה של הבלט.
התלבושות המרהיבות  והצבעוניות לאורך כל שלוש המערכות של הבלט בשלל צבעים.
חבל שלא צויין מי עיצב את התפאורה והתלבושות.
המוסיקה היתה  של  לודוויג מינקוס.
 
הביצוע היה טוב מאוד כאשר הרקדנים של הלהקה רובם צעירים היו מעולים ורקדו בתיאום כמעט מושלם ביניהם והמוסיקה המוקלטת, ויצרו ריקודים ברמה גבוהה.
 
בבלט דמותו של דון קישוט היתה בעצם סימלית בלבד.אין לו תפקיד ריקודי כל שהוא ותפקידו כמעט פסיבי ומתבטא בזאת שהוא וחברו עברו על הבמה מסצינה לסצינה לזמן קצר ביותר ללא כל תנועה ריקודית.
דמותו של דון קישוט דמתה לדמות המוכרת  של אדם רזה עם שריון של אביר וכידון ארוך שמחזיק בידו.אנדרי פרובוטורוב גילם תפקיד זה.סנצ'ו פנסה היה רפיס גליאולין שהכניס להפקה רגעי הומור והזדהות אך גם לו אין תפקיד ריקודי.
 
הבלט היה בשלוש מערכות עם שתי הפסקות ,כאשר מבחינת הקהל אפשר היה לותר על השניה,אך כנראה היא היתה דרושה להחלפת התפאורה ומנוחת הרקדנים.
ראינו ריקודים שונים כגון ספרדיים,מהפולקלור המקומי,צועניים,בצורות שונות וסיגנונות שונים כולל בלט קלאסי מסוגנן שהיו יפים,מגוונים,מדוייקים ונקיים מטעויות,כאשר ביניהם רקדו סולני הלהקה ובראשם נטליה פוטיוחינה שסיבוביה וקפיצותיה בצורות שונות מימין לשמאל ולהפך היו מרשימים ביותר.גםהסולנים האחרים וביניהם אנה ויסינה כקיטרי,סוויאטוסלב גאייווי כטוריאדור,אולגה רוגקובה כרקדנית רחוב(בתחילת הבלט לא היה תיאום מושלם בין תנועותיה למוסיקה)
אלכסנדר ויטין כבזיל ועוד היו טובים מאוד.
 
התיאטרון הגיע לארץ כאשר לכל תפקיד ראשי סולני היו שני רקדנים.בתכניה לא הוזכר ההרכב שרקד בבכורה שהיתי, ואם טעיתי באייוש התפקידים בשם לא נכון של הרקדן,עם הנפגע הסליחה.
 
ערב מהנה  ביותר לאוהבי הפקה בכוריאוגרפיה קלאסית היסטורית.
ההופעות בתל אביב יתקיימו עד כולל 15.4 ובבאר שבע ב17.4
 
לראות או לא לראות;מוסיקה יפה,ביצוע יפה,הפקה צבעונית ביותר,ממליץ בהחלט לראות.
 
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 12/4/2017 23:19
 
 
אלי ליאון
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר תרבות בדעתון,עסקים,ק. דה מרקר,הפורטל שלנו,פרשן,
WORD PRESS  

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר