מס' צפיות - 1339
דירוג ממוצע -
;1763התז הפילהרמונית הישראלית-הרקויאל של ורדי
הקונצרט האחרון בו זובין מהטה ניצח על התזמורת כמנהל מוסיקלי שלה
מאת: elybikoret 17/07/19 (17:55)
 
 
 
 
 
 
התז הפילהרמונית הישראלית-רקויאם-ורדי1763
צילומים-אלי ליאון
 
היתי בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ב14.7.2019.היה זה הקונצרט האחרון בו זובין מהטה ניצח על התזמורת כמנהל המוסיקלי שלה.
 
בקונצרט ראינו שני דורות.דור ההולך והדור שבא
זובין מהטה סיים את תפקידו בתזמורת  אחרי שהשלים 50 שנה כמנהל מוסיקלי.
נאחל לזובין מהטה בריאות,רעננות ועבודה פוריה עוד שנים רבות ונשמח לארח אותו כמנצח  על התזמורת מפעם לפעם.
 
בתחילת הקונצרט הופיע להב שני -מעל גבי שלושה מסכים והציג את תכנית התזמורת בעונה הבאה בה הוא יהיה המנהל המוסיקלי של התזמורת.
נאחל לשני הצלחה בתפקיד ,שתיהיה זו עונה מוצלחת,מענינת ומגוונת ושייוביל את התזמורת מעלה מעלה,מהישג אחד לשני
 
אין לי ספק שהיה מענין מאוד  לראות את מהטה מנצח במלוא כוחו בהתחשב במגבלות מחלה,גיל,וניצוח בישיבה.זובין מהטה עוזב את תפקידו כמנהל מוזיקלי של התזמורת בגיל 83.
הוא הופיע לראשונה עם התזמורת בשנת 1961.הוא מונה כמנהל מוןסיקלי לכל חייו מינוי שלא היה כמוהו עד כה בתזמורת
 
בקונצרט זה שמענו יצירה אחת.הרקויאם של ורדי.
כמה סימלי היה הדבר שזה היה רקויאם  שנוגן.
 
רקויאם היא מיסה קאתולית שנכתבה ומבוצעת לזכר אדם מת.זאת מיסה עבור המתים.
הקתולים מאמינים שאם מושמע רקויאם עבור אדם מסויים שמת,ההשמעה תזרז את דרכו של הנפטר לגן העדן.
פרוש המילה רקויאם הוא בעצם מנוחה.
 
אנו מדברים על יצירה מוסיקלית שנכתבת לטקס האשכבה הקתולי.
הנוסח בדרך כלל קבוע עם שינויים קטנים בהתאם למקרה הספציפי ומושר בלטינית.בדרך כלל הנוסח הקבוע דרמטי וסוער.
 
רבים המלחינים שכתבו מיסת רקויאם.המפורסמים ביותר והמושמעים ביותר הם הרקויאם של ורדי,מוצרט,ברליוז,הרקויאם הגרמני של ברהמס שהנו חריג כי הטקסט הוא אוסף של כתבי קודש גרמניים ולא טקסט קנוני.
עוד מלחינים כתבו רקויאם.בין השאר,היידן,סליירי,דבוזאק,סן סנס,כרוביני,פורה,סטרוינסקי ועוד רבים.
ישנו גם רקויאם המלחמה של בריטן שכולל קטעים מהנוסח הקבוע ושירים אנטי מלחמתיים שנכתבו ע'י משורר שנהרג במלחמת העולם הראשונה -וילפרד אוון.
 
הרקויאם של ורדי ובדרך כלל כל רקויאם כולל את החלקים הבאים'
קיריה -המנוחה והרחמים,דיאס אירה -יום הדין,אופרטוריום-איסוף התרומות לכנסיה,הסנקטוס -הקדוש ,אגניס דיי-בקשה למנוחת עולם,אור נצח-אטרנה וליברה מי-גאל אותי. 
 
הביצוע של הרקויאם היה טוב מאוד .בהשוואה לקונצרט ששמעתי בסוף החודש שעבר בו הושמעה הסימפוניה מס 6-הפסטורלית של בטהובן,מהטה היה טוב מאוד הן במראהו הכללי והן בערנותו בזמן הניצוח.הוא ניצח בישיבה במלוא כוחו ,רענן ושלט היטב בביצוע הנהדר של היצירה שנרשמעת כאופרה.
הוא התקבל במחיאות כפיים שלא נפסקו הן בכניסתו לאולם לפני תחילת הנגינה והן בתום הנגינה כאשר עזב את הבמה וחזר אליה לאור המשך מחיאות הכפיים שלא נפסקו עד שעשה סימן לכנר הראשי לעזוב את הבמה.
 
בביתוע של היצירה השתתפו המקהלה הישראלית ע'ש גארי ברטיני,המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים וכן מקהלת באך ממינכן.סך הכל היו על הבמה שלוש מקהלות עם 130-140 משתתפים.היה זה מראה נהדר לראות מרחוק את הבמה מאכלסת מקהלה כה גדולה,תזמורת מוגברת ו4 סולנים לביצוע  היצירה.
 
השילוב של שלוש המקהלות היה נהדר.הצליל היה עוצמתי,מרשים,חזק ביותר ולו קירות ההיכל היו עשויים זכוכית הצליל שנוצר יכל היה לפוצץ אותם.
כמובן שהשילוב של שלוש מקהלות שלא רגילות לשיר ביחד יצר כמה קשיים אך הרושם והצליל היה אדיר,חזק,מדוייק שאי אפשר לשמוע כל יום בהיכל.
 
שלוש המקהלות הודרכו בהתאם ע'י רונן בובשבסקי,סטנלי ספרבר ויוהנה זולר.
 
ישנם גם טקסטים אחרים שחלק מהמלחינים מוסיפים  או גורעים מהם.
סך הכל הרקויאמים שנכתבו עד היום הוא מעל ל40.
 
ארבעת הסולנים היו טובים אך הפעם הם לא היו העיקר אלא המקהלה והתזמורת קדמו להם.
הטובה מכולם היתה המצו סופרן-אוסיה פטרובה מרוסיה שעלתה על כולם בקולה החזק,המרגש המחמם והיפה.
הסופרן אליזבת ויליאמס שרה יפה אך לא לאורך כל היצירה.כאשר היא שרה עם פטרובה התקבל שילוב  נהדר ומרגש.
הצד החלש יותר היה הגברי ובעיקר הבאס אולג טסיבולקו שנכון יותר היה לסווגו כבריטון ולא כבאס.גרגורי קונדה היה הטנור.
 
התזמורת היתה מלאת מרץ,חן,רבת גוונים מקסימים והביצוע היה נהדר הן כאשר ניגנה לבד והן כאשר ניגנה ביחד עם המקהלה והסולנים.
 
היה זה קונצרט יפה בגלל המוסיקה והביצוע  וגם מרגש בגלל הפרידה מזובין מהטה לאחר כל כך הרבה שנים שהרגשנו אותו כמישהו מ'שלנו'והוא כבן בית אצלנו.
 
לראות או לא לראות;עברה תקופה וכולנו מקוים שהבאה תיהיה לא פחות טובה ואפילו יותר מזו שהיתה.
 

נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 08/31/  /15/07/2019 

 
 
 
 
 
 
 


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר