מס' צפיות - 466
דירוג ממוצע -
פריז למטיבי לכת
מאת: אברי שחם 21/09/12 (12:19)

פריז היא עיר מדהימה. לא אעניק לה כינויים חדשים - כל מי שיודע לכתוב ולדבר וגם אלה שלא, עשו כבר כן - אתם פשוט צריך לבקר בה ולהמציא כינויים משלכם. חזרנו הביתה אחר חמישה ימים יפים בעיר האורות, שאכן האירה לנו פנים, לא מעט הודות למזג האוויר המצוין.

נהנינו מהבתים היפים, האוכל המשובח (לא אפרט, אך לא אוכל לא להזכיר את הבאגט הנפלא, בעל הקרום הפריך. עם חמאה טרייה, זהו מטעם!), האווירה הצרפתית שאין דומה לה, ציורי הקיר (graffiti) על כל קטע קיר פנוי והאתרים ההיסטוריים הרבים, כולל כאלה שעד עתה לא הכרנו. האם ידעתם למשל, כי הצרפתים הקימו פסל למלך האנגלי, אדוארד ה-7 וקראו לכיכר והתיאטרון המצוי בו על שמו? הבירה הצרפתית לא הנציחה את שם המלך בזכות מעשיו המדיניים, הפוליטיים, או צבאיים יוצאי הדופן, אלא בגלל הוללותו וגרגרנותו הרבה, אשר הזירה העיקרית עבורם הייתה פריז. מלך זה, בנה של המלכה ויקטוריה, שעד להכתרתו נקרא הנסיך אלברט, עלה לשלטון רק בגיל 59 ואני מניח שההתעסקות בנשים, החזקת הפילגשים, הביקורים בבתי זונות, הזלילה ללא גבול, הקלו עליו את ההמתנה לכס המלוכה. עקב כך דבק בו בנסיך וויילס דאז הכינויdirty bertie  (ברטי המלוכלך).

הבעיה היחידה עם פריז - וזאת בעיה שכנראה כל תייר נתקל בה - היא קשיי התחבורה. העיר פקוקה במשך רוב שעות היום והתנועה בה מתנהלת בעצלתיים. יודעי דבר יעצו לי, לא לקבוע פגישות בעיר לפני השעה 11 לפנה"צ, שאז הלחץ יורד בצורה ניכרת, אבל  התייר הממוצע לא בא לפריז, כדי לרבוץ במיטתו במלון עד שעה זאת. הוא רוצה לצאת מיד אחר ארוחת הבוקר ולתור, בגלל זה הוא נקרא תייר. הפתרון הוא כמובן המטרו. מערכת הרכבת התחתית של פריז היא מהטובות בעולם, אולם היא מיועדת אך ורק לאנשים בעלי כושר גוף מעולה, "מטיבי לכת", כפי שנכתב בפרסומות לטיולים מאתגרים.

לפני שנה בערך ביקרנו בפראג ובתחנת הרכבת התחתית בקרבת מלוני, התקלקלה המעלית. הנהלת הרכבת התנצלה על התקלה, אבל נשמתנו כמעט פרחה, כאשר נאלצנו לסחוב את מזוודותינו הכבדות במעלה ובמורד המדרגות. ביתר התחנות בפראג, בלונדון וגם בערים גדולות אחרות בעולם, הדרך היחידה לרדת למטרו ולעלות ממנה אל פני הקרקע היא באמצעות מדרגות נעות. נראה, כי בפריז עוד לא שמעו על ההמצאה הזאת - או אולי לא אימצוה, כדי לא להחשידם שהעתיקו מהבריטים - ורק במקומות בודדים נתקלנו במדרגות נעות.

אין לך כמעט פינה שלא תוכל להגיע אליה במטרו, במהירות שיא ומבלי להיתקע בפקקים מעצבנים, בתנאי שעמדת ללא התקף לב במסע המתיש של עליות וירידות במאות המדרגות והליכה אין-סופית - מאות מטרים רבים - במסדרונות ארוכים ואפורים.

מצאתי עניין גם בכינויי תחנות הרכבת התחתית. שמות רבים קשורים במלחמות הנפוליוניות, הקרבות בהם הקיסר ניצח, כמו ווגראם, ינה, אוסטרליץ, ריבולי, הפירמידים, המערכה באיטליה (place d'italie) וגם הקרב בו הפסיד, ווטרלו.

קרבות נוספים שהונצחו בשמות התחנות:

alesia בימי יוליוס קיסר, tolbiac, במאה ה-5, בין שבטים פרנקיים וגרמנים.

במאה ה-19: טרוקאדרו בספרד, vuelta de obligado בארגנטינה, אלמא, הקרב הראשון במלחמת קרים, סולפרינו, באיטליה, בימי שלטונו של נפוליון ה-3.  

במלחמת העולם ה-2: ביר חכים (במדבר הלובי), סבסטופול (היום באוקראינה) והמערכה ההרואית בסטלינגרד. מוזר, כי מקום היחידי בעולם הנקרא בימינו סטלינגרד, הוא תחנת הרכבת בפריז. העיר ברוסיה בה התנהל קרב זה, הנחשב לנקודת מפנה במלחמת העולם ה-2, נקראת וולגוגרד.

עבור תלמיד בית ספר פריזאי שמות המערכות הצבאיות המפורסמות לא יהיו זרים, אבל יתכן שאם יישאל במבחן היסטוריה מה הוא יודע על ווטרלו, תשובתו תהיה, כי זאת היא תחנת מטרו.    

 

הכותב הוא ישראלי נשוי, שלושה ילדים, שישה נכדים. עוסק בעריכה וכתיבה טכנית לפרנסתו ובכתיבה יוצרת ותרגום בעברית, אנגלית והונגרית וגלישה באינטרנט להנאתו. גר בת"א וגאה להימנות על חברי מרץ.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר