מס' צפיות - 111
דירוג ממוצע -
898תז הקאמרית-ביקורת-שוברט,שנברג,בטהובן
מנצח-דניאל כהן
מאת: elybikoret 15/12/11 (23:37)

898תז' הקאמרית-שוברט,שנברג,בטהובן-מוזיאון תא צילומים-אלי ליאון   שלא כבשנים עברו התזמורת הקאמרית הישראלית מקיימת השנה שלוש סדרות עיקריות. הסידרה הראשית הכוללת 10 קונצרטים והמאגדת את כל הסדרות השונות שהיו בשנה שעברה,הסידרה לכל המשפחה הכוללת 6 קונצרטים וסידרה חדשה יחודית בה התזמורת מארחת בחמישה קונצרטים שונים חמישה מנצחים ישראליים צעירים וחמישה אמנים מוכשרים ובולטים בתחומם.זאת סידרה שהיא מפגש של העולם הקלאסי עם העולם בו מעורב האמן המבצע.   במסגרת הסידרה הראשית שמענו אמש את הקונצרט מס'3 בסדרה. התכנית היתה בנויה בצורה מענינת ,מגוונת וכללה יצירות מאת שוברט,שנברג ובטהובן.   תחילה הושמעה הפתיחה לאופרה "השטן כמתכנן"מאת שוברט. זאת פתיחה לא ידועה ככל האופרות ששוברט כתב.האופרה נכתבה בהיותו בן 14 שנה בלבד.המוסיקה של הפתיחה מאוד יפה,ערבה לאוזן וכלי הנשיפה בה הדומיננטיים. ביצוע הפתיחה נתן הזדמנות לאוהבי המוסיקה להכיר יצירה נוספת של שוברט שמנוגנת לעתים רחוקות בלבד וחבל.   מנצח על הקונצרט היה דניאל כהן שנושא בתואר מנצח אורח בתזמורת וזאת בנוסף להיותו המנהל המוסיקלי של התז' הסימפונית "עדן"שבלונדון.הוא גם המנצח הראשי של התז' הקאמרית של ג'רזי. בתנועות אציליות עם חן רב הוא ניצח על הפתיחה שבוצעה במרץ רב ובשמחה ע'י התזמורת.   בניגוד לפתיחה, היצירה השניה בתכנית"ליל הוד"מאת שנברג התחילה בצורה איטית מתמשכת ומנוגנת כנדרש בכלי המיתר בלבד.תנועותיו של כהן היו בהתאם לכך איטיות,מדודות עם תנועות מודגשות בקשת רחבה של הידיים. זאת יצירה בהחלט ערבה לאוזן עם מעט מאוד שימוש בכללים החדשים ששוברט יצר שהתיחסו בצורה שונה למושג הרמוניה ושילובי התוים.שיטה שנקראה דודקפונית והיוצרת אי נוחות טונלית אצל אנשים שאינם אוהבים מוזיקה כזו למרות הביצוע היפה.   לאחר פתיחה בשיטה הקונבנציונלית,ממשיכה היצירה בשיטה ששוברט המציא. זאת יצירה שנכתבה ב1899 כאשר הוא היה בן 28 והיא נחשבת ליצירתו החשובה הראשונה שכתב .במהלך חייו הוא עשה בה שינויים מספר עד שעובדה על ידו ליצירה לתזמורת כלי קשת.   לביצוע טוב זכו גם חמשת הלידס מאת שוברט.הם בוצעו נהדר ע'י זמרת הסופרן הילה בג'יו. הליד המפורסם מבין ה5 היה "דג השמך"שתוזמר על ידי ב. בריטן. מנגינת ליד זה הווה יסוד לפרק הרביעי של חמישית דג השמך המפורסמת שהולחנה לאחר מכן. להילה בג'יו קול מאוד נעים, מאוד נקי והיא ביצעה את הלידס בצורה טבעית ביותר ללא כל מאמץ, שירה מלאת רגש והבעה. היה זה ביצוע נפלא ללידס נהדרים. אלה היו שירים רומנטיים,סנטימנטליים איטיים שלווו מצויין ע'י התזמורת בעוצמה נכונה ובהתחשבות מלאה בסולנית.   הקונצרט הסתיים בסימפוניה מס'8 מאת בטהובן שהתחילה בצורה מפתיעה ומהירה וכך הלכו ל"איבוד"הצלילים הראשונים שלה.מיד לאחר מכן הכל תוקן והסימפוניה כמו כל הקונצרט נוגן טוב מאוד.   לראות או לא לראות:קונצרט יפה,מגוון,ביצוע טוב. נוגנו בו יצירות ידועות ופחות ידועות. נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 15/12/2011 10:10    אלי
elybikoret@gmail.com
03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה. 
הכתובת www.elybikoret.022.co.il          

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר