מס' צפיות - 153
דירוג ממוצע -
חנוך לנער על פי דרכו
פרשת בחוקותי
מאת: דוד דרומר 19/05/11 (11:25)

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

"אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם" (ויקרא כ"ו/ ג').

פרשתנו פותחת במלים: "אם בחוקותי תלכו...". שואלים מפרשים רבים: מדוע "תלכו"? היה ברור יותר אם הכתוב היה מציין "תקיימו" או "תשמרו", מדוע הליכה דווקא? ועונים כי לקיום חוקי התורה, שרובם עוסקים במצוות שבין אדם לחברו יש צורך בהליכה, בתנועה, בהפעלת הגוף. כדי לקיים את "בחוקותי" כראוי, נדרש מאמץ של הליכה, שאיפה ורצון.

הרש"ר הירש מדגיש, שאם נלך בחוקותיו, נהיה טהורים מבחינה מוסרית. הפסוק משתמש דווקא ב"הליכה" לציון קיום החוקים, שמירתם ויש לכך משמעות עמוקה מאד. מכל איברי האדם, נבחרו הרגליים כדי להבהיר את חשיבות קיום המצוות, כדי להדגיש שלביצוע כל עשיה טובה ומשמעותית יש צורך במאמץ, בהליכה. אי אפשר לנצח, להצליח, אם לא משלבים תנועה מתמדת לכוון היעד. לא  נאמר אם את חוקותי תראו, תאזינו, תדברו, הכתוב מדגיש דווקא "תלכו" כי אי אפשר לכבוש הר רק דרך ראיה, דיבור או שמיעה או חשיבה. כיבוש היעד דורש כמובן תכנון מדוקדק, חשיבה ותהליך של קבלת החלטות, אך שום תכנון לא יתבצע הלכה למעשה אם הוא יישאר "על הנייר" - אם התכנון הכתוב לא יתממש בתנועה. הרגליים הן האיברים המובילים את כל הגוף ממקום אחד למקום אחר - ליעד הנכון. עלינו לחשוב על התהליך, על שלבי הביניים, על קצב ההליכה, שהרי עם הרגלים, אפשר ללכת לאט, לנוע מהר ואף לרוץ. לכל אדם קצב למידה משלו, דרך משלו להשגת הישגים אך לכולם דרושה תנועת הליכה כדי לקיים את "בחוקותי". כל אחד יכבוש את היעדים בקצב הליכה שונה. צריך להתחשב בכך, כפי שאמר החכם באדם: "חנוך לנער על פי דרכו..." (משלי כ"ב/ו').

עלינו לשמור כל הזמן על תנועה נכונה, קצב יעיל ומסלול נכון, שיוביל אותנו למקום הנכון. היינו, לא די בהליכה אל היעד, יש צורך בשמירה על כללים, על שלבי התכנון, על איכויות הנתיבים בהליכה, על יושר ואמת. לאחר השגת היעד יש לשמור על ההישג ולוודא שכל ההליכה לא היתה לשווא. חייבים לשמור על כל שלבי החשיבה והביצוע, כדי שנדע לקיים את "בחוקותי" גם בעתיד, כדי להתקדם ל"בחוקותי" נוסף ואחר. לקיים מצוות נוספות, שחלקן הן על סמך קיום המצוות שכבר ביצענו.

"אין בית מדרש ללא חידוש" נאמר במסכת חגיגה (דף ג'/ע"א), אך החידוש דורש מאיתנו כי נסתמך על ידע קודם ונתקדם למשהו חדש, על בסיס הבניין שבנינו. כאשר אנו - מחנכים והורים - מקנים לילדים הרגלי למידה והתנהגות, יש צורך בתרגול כדי להטמיעם - או אז להליכה יש תוצרים. כאשר הם מעוגנים, יש בסיס איתן ליצירתיות חדשנית ומיטבית.

הפסוק מתייחס לפעולה נוספת - עשיה. נאמר בפסוק: "...תלכו...תשמרו...ועשיתם...". לא די בהליכה, אף לא בשמירה, יש צורך בעשייה הלכה למעשה. קביעת יעדים, קבלת החלטות, חשיבה יצירתית, תכנון חכם ויעיל - כל אלה ישאו פרי רק אם ההליכה תהא לכוון הנכון תוך שמירת כל הצעדים וכל הכלים בהם השתמשנו בתנועה לעבר היעד. עלינו לזכור שכל מעשינו יהיו יעילים וטובים רק אם הם יהיו תוצרים לעשיה, אם תהיינה תפוקות. אין שום ערך ל"אם בחוקותי תלכו", אם השלב הסופי לא נכבש.

השילוב המנצח הוא: ללכת לקראת יעדים, להתאמץ, לשמור על יושר ולעשות מתוך אמונה בתורת ישראל, בזקיפות קומה ודימוי עצמי חיובי. כך נקיים כראוי את הציווי "אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם" ונגיע לפסגת ההצלחה בעשיה. 

 

                                                                                                           ד"ר יחיאל שרמן

www.h-y1.fav.co.il

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר