מס' צפיות - 241
דירוג ממוצע -
אדם בליעל איש אוון
משלי שלמה
מאת: דוד דרומר 16/03/10 (21:46)

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"אָדָם בְּלִיַעַל אִיש אָוֶן, הוֹלֵךְ עִקְּשׁוּת פֶּה. קָרַץ בְּעֵינָיו מֹלֵל בְּרַגְלָו, מֹרֶה בְּאֶצְבְּעֹתָיו. תַּהְפֻּכוֹת בְּלִבּוֹ חֹרֵשׁ רָע בְּכָל עֵת, מִדְיָנִים יְשַׁלֵּחַ. עַל כֵּן פִּתְאֹם יָבוֹא אֵידוֹ, פֶּתַע יִשָּׁבֵר וְאֵין מַרְפֵּא. שֶׁשׁ הֵנָּה שָׂנֵא ה', וְשֶׁבַע תּוֹעֲבַות נַפְשׁוֹ. עֵינַיִם רָמוֹת לְשׁוֹן שָׁקֶר, וְיָדַיִם שֹׁפְכוֹת דָּם נָקִי. לֵב חֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן, רַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה. יָפִיחַ כְּזַבִים עֵד שָׁקֶר, וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים" (משלי ו'/יב'-יט')

שלמה המלך, החכם באדם, יוצא נגד אדם בליעל ומידותיו הרעות ומציין שיש להיזהר מפניהם. לשם כך יש לזהותם תחילה והוא נותן סימנים על פי "שפת הגוף" שלהם ומפרט סימנים בחמישה איברים: פה, רגליים, ידיים, לב  ועיניים.

"אדם בליעל איש אוון, הולך עיקשות פה" - אדם בליעל הוא בן בליעל, אדם ללא עול ומחוייבויות מוסריות נורמטיביות. הוא פורק עול ללא כל חשבון ושיקול דעת. הוא אדם מושחת - איש אוון - רשע ונוכל ואלו אפיוניו: מתנהג בעקשנות הניכרת כבר בדיבורו - בפותחו את פיו. הוא לא מחונך ולא מוסרי. ניתן לזהותו ע"י פיו שמתעקם מרוב מתח.

"קורץ בעיניו מולל ברגלו, מורה באצבעותיו" - מרוב עצבנותו הוא מרבה למצמץ בעיניו, לשפשף רגליו ולהזיזן בעצבנות ללא שליטה ולתת סימנים באצבעותיו. הוא אדם לא רגוע, בלשון המעטה.

"תהפוכות בלבו חורש רע בכל עת, מדינים ישלח" - לבו מתהפך, מחשבותיו אינן אמת והוא זומם לעשות רע בכל הזדמנות וליצור סכסוכים ומריבות בין אחים ורֵעים-ידידים וחברים.

"על כן פתאום יבוא אידו, פתע ישבר ואין מרפא" - רשעותו של האדם הרע היא מפלתו. למרות תחבולותיו יבוא במפתיע אסונו של האדם הרע, שמתנהג שלא כיאות לאנשים אחרים, וברשעותו הביא על עצמו את מפלתו. המפלה תבוא במפתיע - מעין שבירת מוסכמות, כדבר שלא מובן מאליו. המפלה השוברת היא ללא מרפא.

"שֶׁשׁ הֵנָּה שנא ה', ושבע תועבות נפשו" - המחנך החכם מנה שש מידות רעות של אדם בליעל, שרשעותו ניכרת בהתנהגותו הלא חינוכית והלא מוסרית, ששה דברים שהם תועבת ה'. המחנך מונה מידות אלה כדי שהאדם הפשוט יזהה זאת וידאג להתרחק ממנו ולא ליצור איתו מגע. "שֶׁשׁ הֵנָּה" - אלו המידות הרעות שהוזכרו עד עתה. ושבע המידות הבאות הן תועבות הנפש השנואות על ה' ואינן לרצונו.

"עיניים רמות לשון שקר, וידיים שופכות דם נקי" - בעל גאווה הרגיל לשקר ורוצח.

"לב חורש מחשבות און, רגליים ממהרות לרוץ לרעה" - בעל לב המתכנן מזימות רעות וזריז לעשיית מעשים רָעים. "יפיח כזבים עד שקר, ומשלח מדנים בין אחים" - המדבר דברי שקר מוסתרים שרק בסוף מתגלה השקר ויוצר מריבות בין אחים ורֵעים - ידידים וחברים. שבע המידות הללו הן מודל רע מתקדם של רוע לב וגאוות יצרים.

ברור שמכל המידות הרעות האלה, כפי שמדגיש המחנך החכם, יש להתרחק ככל שניתן כדי לא להינזק וגם לא להידבק לרשע וללמוד ממידותיו הרעות.

 

                                                                          ד"ר אברהם גוטליב

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר