מס' צפיות - 294
דירוג ממוצע -
משלי שלמה חלק ד
שלושת אלפים משל
מאת: דוד דרומר 03/12/09 (22:19)

                       "משלי שלמה"

  

              מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

  

"משלי שלמה בן דוד מלך ישראל" - כותרת הספר מציינת שלפנינו דברי החכמה לחיים נאותים של שלמה המלך, שעליו נאמר: "ויחכם מכל האדם... וידבר שלושת אלפים משל" (מלכים א', ה'/יא-יג').

משלי החכמה מהווים הדרכה נאותה ויעילה לאדם עלי אדמות ועוסקים באדם, תכונותיו ומידותיו. הדוגמה האישית החיובית מהווה נדבך יסודי לכל דבר ובמיוחד ליחסים נאותים בין אדם לחברו במישור הקרוב של רעהו ובין אדם למקום - הקב"ה.

הכותרת מדגישה שהמשלים שלפנינו הם של שלמה המלך, בנו של דוד המלך, מלך ישראל, במשמעות כל ממלכת ישראל המאוחדת: יהודה וישראל טרם פילוגה. יתר על כן, המשלים שווים לכל נפש והועדו לכולם, ללא הבדלי מעמדות וכישורים. המסר שלפנינו הוא אחדות: דוד מלך כל ישראל, והמשלים נועדו לכל עם ישראל.

 

תכלית המשלים ומטרתם (משלי א'/ב'-ז').

לפנינו 6 מטרות חינוכיות, פדגוגיות ודידקטיות של משלי שלמה לחיים נאותים. מטרת המשלים, משלי החכמה, ותכליתם כדלהלן:

•א.    "לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה" - שלומדי הספר ידעו את חכמת המוסר כדרך הכוונה לפעילות חיובית ולהבין היטב לעומקם של דברים, דברי חכמה שיסודם בבינה - הבנה מתוך התבוננות ועיון מעמיק.

•ב.     "לקחת מוסר השכל צדק ומשפט ומשרים" - ללמוד כיצד להתנהג בעתיד לאחר הפקת לקחים והסקת מסקנות מתוך הבנה אמיתית - מציאותית. וכן, לעשות משפט צדק - קביעה אמינה וישרה תוך יישומה בהתנהגות נאותה בדרך עשיית הישר והטוב.

•ג.       "לתת לפתאים ערמה, לנער דעת ומזימה" - להקנות לצעירים, חסרי הניסיון, שהם קלים להתפתות למידות רעות, עורמה - פיקחות וזהירות. וכן, לתת לנער שהוא קל פיתיון ורץ לעשות כל דבר מבלי לבדוק היטב ובאופן יסודי קודם לכן, שיקול דעת ומזימה במישור החיובי, כפי שמסביר המאירי: עצה ומחשבה.

•ד.     "ישמע חכם ויוסף לקח ונבון תחבולות יקנה" - המשלים נועדו לא רק לפתיים, אלא גם לחכמים, חכמי הלב: החכם ישמע את משלי החכמה ובזכות ידיעותיו הברוכות יוסיף לקח נוסף - הסקת מסקנות מעמיקה יותר מזו שכבר יש לו. וכן, הנבון - בעל השכל וההבנה, ישיג תחבולות שהן מחשבות מעמיקות וחריפות במישור החיובי. החכם הנבון יחכים יותר ויותר בהבנת החיים.

•ה.    "להבין משל ומליצה דברי חכמים וחידותם" - תכלית המשלים היא להבין משלי חכמה נוספים ומליצות שהן במישור החיובי אמרי נועם - אמרות הערבות לאוזן ומדברות ללב האדם ליישמן כפי שמבאר המאירי. דברים אלה הם דברי חכמים וחידותם - דברי חכמים הנאמרים מתוך ידע רב, הבנה ושיקול דעת. וחידותם - שהם מחודדים וברורים בלשונם ובתכנם.

•ו.       "יראת ה' ראשית דעת חכמה ומוסר אווילים בזו" - תכלית המשלים היא לדעת, להעריך היטב ולהוקיר את יראת ה' כדרך חיים נעלית ומשובחת. יראת ה' היא יראת שמיים - אמונית, המהווה את ראשית הדעת - את הבסיס לקניין הדעת וההבנה. יראת ה' כראשית הדעת נקנית על ידי חכמת המוסר. מטבע הדברים האווילים - חסרי הדעת והלב, נטולי ההבנה הבסיסית, בזו לחכמה ולמוסר. לכן, המשלים שלפנינו לא נועדות להם. השאיפה היא שישנו את דרכיהם ויציגו מוכנות ללמוד ולהבין.

 

ד"ר אברהם גוטליב

המרכז ללימודי יסוד ביהדות

אוניברסיטת "בר-אילן"

 

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר