מס' צפיות - 335
דירוג ממוצע -
נומרולוגיה בפרשה
שלש פעמים בשנה
מאת: דוד דרומר 12/08/09 (10:58)

נומרולוגיה בפרשה

  

              מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

 

בפרשת "ראה" יש מִסְפָּרִים לא מעטים, ואף שהם מוכרים, ראוי לשים לב אליהם. ראשית, מידת 'המעשר' מוזכרת כמה פעמים בפרשה, היא המידה בה ניתנו מתנות ומסים. מעשר זה היה כרוך עם הַמִּסְפָּר 3, ככתוב: "מִקְצֵה שָלֹש שָנִים תּוֹצִיא אֶת כָּל מַעְשַׂר תְּבוּאָתְךָ בַּשָּנָה הַהִוא וְהִנַּחְתָּ בִּשְעָרֶיךָ" (דברים י"ד/כח'). בהמשך הפרשה כתוב: "מִקֵּץ שֶבַע שָנִים תַּעֲשֶׂה שְמִטָּה" (שם ט"/א'), וכן: "לֹא יִקְשֶה בְעֵינֶךָ בְּשַלֵּחֲךָ אֹתוֹ חָפְשִי מֵעִמָּךְ כִּי מִשְנֶה שְׂכַר שָׂכִיר עֲבָדְךָ שֵש שָנִים וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶר תַּעֲשֶׂה" (שם ט"/יח').

 

מפסוקים אלו מתברר המנהג לפיו מחזור השנים החקלאי היה 3, ולאחר שני מחזורים מסוג זה באה שנת שמיטה. המספר 3 מביע את ההרגל והקביעות, ועל כן: "שָלוֹש פְּעָמִים בַּשָּנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶר יִבְחָר" (שם ט"ז/טז'). כלומר, הַמִּסְפָּר 3 מביע את הרעיון כי אדם רואה עצמו לפני ה' דרך קבע (ולא: 3 פעמים בלבד). השכירים היו משכירים את עצמם ל-3 שנים, כנראה בשל המחזור החקלאי שהיה מקובל אז, בהתאם לגידולים החקלאיים, ועֶבֶד עָבַד "מִשְׁנֶה", כלומר: פעמיים כמנהג השכירים. כתוצאה מכך נקבעה הלכה לפיה משתנים המעשרות ממעשר ללוי (מעשר-לוי), למעשר-עני (מעשר שני), כל שנה שלישית.

הַמִּסְפָּר 7 מופיע בפרשה כמה פעמים, הן ביחס לימות החג, והן ביחס לשנות השמיטה, ומספר זה מביע, כמובן, את ברכת-אלוה, כפי שהופיע מספר זה לראשונה בפרשת הבריאה. כשם שהאל ברא את העולם ב-6 ימים וציווה את ברכתו ביום השביעי, כך אף שנות השמיטה, בבחינת "יום לשנה יום לשנה" (במדבר י"ד/לד'; יחזקאל ד'/ו'). כלומר, כשם שהאל פעל 6 ימים ונח ב-7, כך האדם, ועל האדם ללכת בדרכי ה', הן בימים והן בשנים. כתוצאה מכך משתחררים העבדים לאחר 6 שנות עבודה, שכן גם במקרה זה שחרור העבד אינו אלא כשחרור כל חקלאי מעבודת האדמה, פּטור מעבודה הניתן מתוך הנחה שהאל יצווה את ברכתו באותה שנה (שביעית), כמו גם באותו היום (שבת).

העולה מכל הַמִּסְפָּרִים הללו והשימוש בהם הוא כי ניכר בתורה שימוש מרובה במִסְפָּרִים לצורך מועדים, הן במישור הפרטי (שחרור עבד) והן במישור הלאומי (חג או מועד), הן בימים והן בשנים. בנוסף על כך, נראה כי גם אם לכל מספר יש ערך משלו - כמותי ואיכותי - הרי ששילובם ביחד, 3, 6, 7, 10, יוצר תאימות שיש בה סוג של השלמה או הרמוניה.

 

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר