מס' צפיות - 276
דירוג ממוצע -
פרשת "שלח"
ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים".
מאת: דוד דרומר 11/06/09 (22:05)

 

                                              פרשת "שלח"

  

                מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

 

 

פרשת "שלח", מפגישה אותנו עם ההתיישבות בארץ ישראל - זוהי שאיפת השאיפות מדורי דורות, להתנחל ולשבת בתחומה. אנו אומרים בתפילה: "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים".

ישנם פרשני הרבה, שדנו בייחודיותה של א"י ואנו נתמקד בהיבט אחד: ארץ ישראל לעם ישראל, מדוע?

בתפילת הבוקר אנו אומרים כל יום, בחלק שכותרתו: "הודו לה' קראו בשמו", קטע המופיע גם בדברי הימים: "זכרו לעולם בריתו,דבר ציוה לאלף דור, אשר כרת את אברהם ושבועתו ליצחק, ויעמידיה ליעקב לחוק, לישראל ברית עולם לאמור - לך אתן את ארץ כנען, חבל נחלתכם" (דברי הימים א' ט"ז/טו'-יח').. דבר זה נדיר עד מאוד, שהתנ"ך מביא בקטע אחד חמש התחייבויות כדי לחזור ולדרוש מאיתנו לזכור, ואנו אומרים זאת כל בוקר בתפילה. כיהודים, אנו מצווים לזכור, שהקב"ה נתן לנו את ארץ ישראל ע"י ברית, צווי, שבועה, כריתה וחוק - "לאמור, לך אתן את ארץ כנען", היא ארץ ישראל.

יש פסוק בספר נחמיה האומר: "...ותביאם אל הארץ אשר אמרת לאבותיהם, לבוא לרשת - ויבואו הבנים וירשו את הארץ..." (נחמיה ט'/כג'). על סמך הבטחות אלה, שניתנו לעם ישראל על ארץ ישראל, נחמיה הנביא "לוקח" עימו יהודים ועולה איתם לארץ. כאן, הוא נתקל במאבק קשה עם השומרונים והוא עומד לפני הקב"ה ואומר: ריבונו של עולם, אתה הבטחת להורים את הארץ, ההורים באו וכעת הבנים חוזרים ובאים למקום הזה ומבקשים לרשת אותה.

 

המציאות ההיסטורית הוכיחה, שכל גדולי הציונות שהיה עליהם לשכנע את הגויים שא"י שייכת לעם ישראל, התבססו על ספר הספרים כהוכחה לטענתם. חיים ויצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל, מתאר בספרו "מסע ומעש" את כל התייצבויותיו בפני וועדות בריטיות, כדי להוכיח באופן ברור את שייכות ארץ ישראל לעם ישראל, והתנ"ך היה הספר הדומיננטי בהוכחתו.

כעת ברור, מדוע היה השבר הגדול בדברי המרגלים, שהוציאו דיבת הארץ רעה: "...לא נוכל לעלות...ארץ אוכלת יושביה היא..." (במדבר י"ג/לא'-לב') הם לא האמינו ביכולתם וכדי להצדיק זאת כפרו אף ביכולתו של ה' להביאם ולהושיבם בארץ המובטחת. לעומתם, כלב בן יפונה, שהיה חדור אמונה בה' ובהבטחתו, אמר: "...עלה נעלה וירשנו אותה, כי יכול נוכל לה" (י"ג/ל').

נמצאנו למדים, שארץ ישראל עבור עם ישראל, הוא עניין של מהות ואמונה, כי מי שלא מאמין בזה, אין לו על מה להישען בטענתו שהארץ שייכת לעמו ואין לו את הכח לעמוד על זכות זו. כי עם ישראל וארץ ישראל על פי תורת ישראל הוא החוט המשולש, שלא במהרה יינתק.

 

יהודה יצחקי

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר