מס' צפיות - 999
דירוג ממוצע -
כרמן / האופרה הישראלית - ביקורת
מאת: אלעד נעים 29/05/09 (16:26)

המלחין הצרפתי בתקופת המאה ה- 19, ז'ורז' ביזה, בעיני רבים נחשב מלחין של אופרה אחת - "כרמן", ואכן על אף שהלחין עוד כמה וכמה יצירות מוסיקליות ואופרות, הוא מוכר לכל בזכות אופרה זו. את הליברית לאופרה בשפה הצרפתית כתבו אנרי מייאק ולודוביק הלוי ע"פ הרומן מאת הסופר הצרפתי, פרוספר מרימה. אף על פי שכאשר הוצגה האופרה "כרמן" לראשונה בפריס היא נחלה כישלון חרוץ, כיום היא נחשבת כאחת מחמש האופרות המפורסמות והטובות ביותר שנוצרו בכל הזמנים, ומלבד הפקות שונות ומגוונות במסגרת בתי האופרה בעולם, היא גם זכתה למספר גרסאות קולנועיות (הידועה מביניהן הופקה בשנת 1984 בספרד בכיכובו של פלסידו דומינגו) ולמספר עיבודים למחזות, למחזות זמר ולמופעים אחרים.

 

הפופולריות של "כרמן" בעולם נעוצה, בין השאר, באוסף של כמה אריות מפורסמות מתוכה כדוגמת "Chanson Boheme",
"Habanera" ,"Votre Toast" ,"La Fleur Que Tu M'avais Jetée" ואחרות, וכמו כן באוסף של קטעים מוסיקליים עשירים אשר פותחים את כל אחת מארבע המערכות. ביזה יצר את "כרמן" בסגנון של אופרה קומית, אולם ביצירתו הוא שבר את המוסכמות התקופתיות הנוגעות לאופרה הקומית, כאשר המוסיקה שהלחין ביזה משלבת אלמנטים ממוסיקה ספרדית, בעיקר מהפלמנקו ומהמוסיקה הצוענית. את סגנון האופרה הקומית אפיין הסיפור הקליל והקצר עם הסוף הטוב, כאשר גיבוריה היו בעיקר בני המעמד הנמוך, אולם ביזה שילב ב"כרמן" יסודות של הגרנד אופרה כמו גם אלמנטים אשר קיימים באופרות האיטלקיות שהלחין בין השאר ג'קומו פוצ'יני, דבר אשר בא לידי ביטוי בסיום הטראגי של העלילה. "כרמן" אמנם הוגדרה כאופרה קומית, אך התשוקה והרגשות הסוחפים שבה בשילוב גיבורה דומיננטית ונועזת וסיום טראגי היו אולי הסיבות לכך ש"כרמן" נכשלה בבכורה, דבר אשר גם הוביל, ככל הנראה, למותו של ביזה שלושה חודשים לאחר מכן.

 

עלילת האופרה כרמן מתרחשת בספרד, ומתמקדת בסיפור אהבתם הטראגי של כרמן הצוענייה ושל דון ז'וזה. במערכה הראשונה מיכאלה, נערת כפר ביישנית, מגיעה אל הכיכר בסוויליה ומחפשת אחר דון ז'וזה, אשר מגיע יחד עם כיתת המשמר שלו. לפתע נשמע צלצול המבשר את חזרתן לעבודה של הפועלות במפעל הסיגריות, וכרמן מופיעה, ומושכת את תשומת לבם של הגברים וכן את תשומת לבו של דון ז'וזה ע"י כך שזורקת לו פרח מחזייתה. מיכאלה נותנת לדון ז'וזה מכתב מאימו בו היא מבקשת שיישא את מיכאלה לאישה ומצרפת סכום כסף אשר חסכה עבורו. צעקה נשמעת מהמפעל, ומתסברר שכרמן רבה עם אחת הפועלות, וחתכה את הלחי שלה, דבר אשר מוביל למעצרה של כרמן ע"י דון ז'וזה, והיא שרה בפניו ומשכנעת אותו לתת לה לברוח.

 

במערכה השנייה, חודשיים מאוחר יותר, כרמן ושתי חברותיה, פרסקיטה ומרסדס, רוקדות ושרות בפונדק של לילאס פסטייה. מחוץ לפונדק הקהל שר לכבוד אסקמיו, אשר ניצח בקרב השוורים בגרנדה. אסקמיו נשבה בקסמיה של כרמן, אולם היא חושבת עדיין על דון ז'וזה, אשר נכלא לאחר שאפשר לכרמן לברוח. עם עזיבתו של אסקמיו שני מבריחים, דנקאירו ורמנדדו, מבקשים מהצועניות להסיח את דעתם של השומרים, וכרמן מחליטה להמתין לדון ז'וזה, אשר עומד להשתחרר מהמעצר. כשהוא מגיע, כרמן רוקדת בפניו ומשכנעת אותו לעזוב את הצבא ולהצטרף למבריחים.

 

במערכה השלישית, מספר חודשים מאוחר יותר, המבריחים מגיעים אל ההרים, ומחפשים מקום לחנות בו. דון ז'וזה חושב על אימו, ואומר לכרמן שהוא מצטער על כך שהקריב הכל למענה, והיא מצדה לועגת לו, והוא מאיים להרוג אותה. כרמן קוראת יחד עם חברותיה בקלפים, ומגלה עתיד שכולו מוות. מיכאלה מופיעה ומחפשת אחר דון ז'וזה ומספרת לו שאימו גוססת ומעוניינת לראותו, וכמו כן אסקמיו מופיע ומחפש אחר כרמן, ומספר לדון ז'וזה שהוא מאוהב בכרמן, והם נלחמים זה בזה בסכינים עד שהמבריחים מפרידים ביניהם. דון ז'וזה מחליט לעזוב בעידודה של גקמן, והוא נשבע שלא יניח לה להתאחד עם המאהב החדש שלה.

 

במערכה הרביעית, לפני קרב השוורים של אסקמיו, כרמן נשענת על זרועו, וחברותיה מזהירות אותה שדון ז'וזה גם נמצא בקהל. כרמן מתעלמת מאזהרותיהן ודוחה אותן מכל וכל, וכאשר דון ז'וזה מגיע הוא מתחנן לכרמן שתשיב לו אהבה. מאחר שהיא דוחה אותו, היא מביאה לגורל אשר ניבאו לה הקלפים - מוות.

 

האהבה בין כרמן לבין דון ז'וזה היא בלתי אפשרית מאחר שהם שונים מאוד זה מזה. היא יפהפיה, פרובוקטיבית, נהנתנית וחיה את הרגע, ואילו דון ז'וזה אינו מתאים לה, שכן הוא מעוניין בקביעות, בנאמנות וביציבות לאורך זמן. למעשה, כאשר כרמן לועגת לו בהתרסה, הוא רואה בה כמתנגדת למרותו, שכן הוא בא מעולם הצבא בו החוקים ברורים. למעשה, שלושת הדואטים שכרמן ודון ז'וזה מבצעים רק מדגישים את הפערים ואת היעדר ההתאמה ביניהם, שכן כמעט ואינם שרים יחד, אלא לסירוגין. יצוין, כי דמויותיהם של מיכאלה ושל אסקמיו אמנם אינן מקבלות נפח משמעותי בעלילה, אך הן מסמלות מחד את בני הזוג המתאימים עבור כרמן ועבור דון ז'וזה, והם רמז לרצונותיהם של כרמן ושל דון ז'וזה - אסקמיו מסמל את העתיד המסעיר בו מעוניינת כרמן, ואילו מיכאלה מסמלת את העבר ואת העתיד היציבים והשקטים אותם מכיר דון ז'וזה ובהם הוא מעוניין.

 

ההפקה אשר מוצגת בימים אלו על במת המשכן לאומנויות הבמה בביצוע האופרה הישראלית, היא הפקה אשר מבוססת על ההפקה של "כרמן" במטרופוליטן אופרה של הבמאי האיטלקי, פרנקו זפירלי, אשר ידוע בזכות ההפקות המוצלחות ועתירות ההשקעה אשר הוא מביים (רק לפני כחודשיים הועלתה "לה בוהם" בבימויו על במת המשכן לאומנויות הבמה). ג'יי נייטן סמית', במאי האופרה, עשה עבודה מצוינת, ובהחלט הקים את סוויליה לתחייה, תוך מתן הדרכה מעולה ומדוקדקת לסולנים ולשחקנים, אשר עשירה בפרטים, כך שגם הניצבים, שבד"כ הם בגדר נוכחים בלבד על הבמה, הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהעלילה. נראה כי בשונה מהפקות אחרות באופרה הישראלית, כאן ניתן משנה תוקף למשחק ולא נסמכו על המוסיקה הנפלאה ועל הביצועים הקוליים בלבד, ועל כן התוצאה מוצלחת במיוחד.

 

ההתאמה ועיצוב התפאורה ע"י ניצן רפאלי היו מרשימים במיוחד, והתפאורה היטיבה לתאר הן את סוויליה והן את איזור ההרים, כך שבין המערכות קיימים שינויים משמעותיים בתפאורה. מעצבת התלבושות אנה אנני ומחדש התלבושות אלברטו ספיאצי עשו עבודה מעולה, וניכר כי הושקע מאמץ רב בעיצוב התלבושות הססגוניות תוך ירידה לפרטים הקטנים ביותר (חליפות במספר שכבות, שלל אביזרים ועוד), שכן ניכר שהתלבושות הותאמו ללא חת לכל אחד ואחת מהמשתתפים ומהמשתתפות בהפקה. התאורה שעיצב ג'ף האריס הייתה מצוינת עבור המערכה הראשונה ועבור המערכה הרביעית, בהן סוויליה אכן מצטיירת כעיר תוססת, אולם במערכה השנייה ובמערכה השלישית לתחושתי התאורה הייתה עמומה מדיי, והיה רצוי שתהיה חזקה יותר, אם כי היא מותאמת בתצורה הנוכחית לעלילה בהקשר למיקום ובהקשר לאווירה. יתר על כן, הכוריאוגרפיה של נטע שיזף במיוחד בקטע הפלמנקו הייתה יפה מאוד והיה בה ערך מוסף, וכך גם לגבי הדרכת קרבות הבמה ע"י ברק גונן.

 

עמנואל ז'ואל-הורנק ניצח על תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, והוא עשה זאת בצורה טובה, אם כי לתחושתי בחלק מהמקרים היה יכול להוביל את התזמורת בקצב מהיר יותר. בנוסף לכך, בהשוואה למנצחים אחרים בהם צפיתי באופרה הוא נופל מהם בנוכחות ובדומיננטיות שלו. יחד עם זאת, יודגש, כי התזמורת הביאה לתוצאה נעימה במיוחד לאוזן אשר מצליחה גם לשבות את הלב. זאת ועוד, על מקהלת האופרה הישראלית ניצח ישי שטקלר, והמקהלה הייתה נפלאה לאורך כל האופרה, וכמו כן שולבה מקהלת בת קול הצעירה בניצוחה של דליה לזר שמעון / ענת מורג, אשר הייתה פחות מוצלחת.

 

רינת שחם (מצו-סופרן) בתפקיד כרמן הייתה מצוינת, ומזה שנים שהיא מבצעת את התפקיד הזה בבתי אופרה שונים ברחבי העולם וזוכה לשבחים רבים. השירה שלה מרשימה במיוחד, ויכולות המשחק הטובות שלה עוזרות לה לעצב היטב את דמותה של כרמן. יחד עם זאת, לטעמי, היא לא נצמדה לפרשנות מסוימת באישיותה של כרמן, כלומר, לעתים היא מפתה ולעתים היא נכנעת לפיתויים, לעתים היא מחזרת ולעתים היא מחוזרת וכדומה. יתרה מזאת, ניתן לפרש את דמותה של כרמן לקיצוניות כזו או אחרת, אם בדמות הקשה להשגה ואם בדמות המושגת בקלות, ולדעתי היא שילבה בצורה טובה בין שני קטבים אלו. למותר לציין, כי בעיניי הזמרת ריטה יכולה להיות כרמן אולטימטיבית ומהפנטת.

 

יותם כהן (טנור) בתפקיד דון ז'וזה היה טוב מאוד מבחינה קולית, והוא ביצע את תפקידו היטב, אולם אני סבור שמראהו החיצוני פחות מתאים לדמותו של דון ז'וזה. יש לציין, כי הוא הצליח לבנות את דמותו של דון ז'וזה בצורה אמינה ושירתו הייתה מלאה בעוצמה, תוך הבלטת הקונפליקט בו דון ז'וזה היה שרוי.

 

יוזף וגנר (בס-בריטון) בתפקיד אסקמיו הטוראדור היה מעולה, והוא הפגין נוכחות במתית מעניינת ודומיננטית וביצע את האריות באופן ראוי לציון. כמו כן, סרינה פרנוקיה (סופרן) בתפקיד מיכאלה, הכפריה הצעירה, הייתה מצוינת, והביאה לידי ביטוי את יכולותיה הקוליות המרשימות, והצליחה לרגש את הקהל בשירתה ולזכות לתשואות רמות.

 

עוד משתתפים באופרה : סמואל דה בק ספיצר בתפקיד מורלס (רב"ט), ולדימיר בראון בתפקיד זוניגה (סגן), הילה בג'יו בתפקיד פרסקיטה ורחל פרנקל בתפקיד מרסדס (חברותיה של כרמן), נח בריגר בתפקיד דנקאירו ויוסף ארידן בתפקיד רמנדדו (מבריחים), נטע שיזף (רקדנית סולו), אלה פרימרמן (מוכרת) וסורין סמיליאן (מוכר זקן). יצוין, כי בהפקה זאת משתתפים שחקנים רבים, אשר תקצר היריעה מציון כל שמותיהם.

 

 

סיכום : אופרה שהפכה כבר מזמן לקלאסיקה המוכרת לכולם בהפקה מרשימה במיוחד. לאהוב עד מוות... אל תחמיצו!

הכותב הוא יועץ תיירות ויועץ עסקי.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר