מס' צפיות - 410
דירוג ממוצע -
יצירת יסודות חזקים לשינוי
ארגונים רבים כיום, בהם גופים ציבוריים, עוברים ליישום שיטת הניהול הרזה. אך כדי ליצור יסודות חזקים לשינוי לא מספיק להשתמש רק בכלי השיטה.
מאת: מוטי קומפורטי 28/11/08 (09:43)

אני מסתובב הרבה בארגונים המיישמים את שיטת הניהול הרזה. כפי שכתב ג'פרי לייקר בספרו "הדרך של טויוטה"  ליישום הניהול הרזה יש ארבעה מרכיבים כאשר רק אחד מהם הוא הכלים והשיטות, כגון: קאנבאן, 5s, smed וכו'. מרכיב מרכזי נוסף הוא האנשים. פיתוח עובדים, הטמעת השיטה ותובנותיה אצל העובדים, פיתוח מנהלים, כבוד לעובדים ועוד. למעשה זה נחשב החלק העיקרי המתודולוגית הניהול הרזה. יחד עם זאת מרבית הארגונים המיישמים lean כמעט ולא מתייחסים לחלק הזה של השיטה. והמרכיב הזה הוא מרכיב יסודי חשוב עוד יותר מהכלים והוא זה שעושה את ההבדל בין חברות בהן שיטת הניהול הרזה תהפוך לתרבות לבין אלה בהן כשיגיע מנכ"ל שזה לא מעניין אותו או כיקרה משבר כלשהו הנושא יעלם.

 

כדי להביא לכך שההטמעה אצל העובדים תהיה חזקה, הדבר הראשון הנדרש הוא הטמעת הנושא בעוצמה אצל ההנהלה. בעוצמה הכוונה, שההנהלה תבין ותרצה ליישם את הניהול הרזה בארגון ובעקר תרצה להפוך זאת לתרבות כלומר להטמיע זאת חזק בקרב העובדים. מאחר ו lean יוטמע בכל רחבי הארגון נדרשת מעורבות חזקה של ההנהלה ונדרש מהמנהלים להראות עד כמה הם מאמינים בדרך.

 

כדי שמנהלים יראו לעובדים עד כמה הם מאמינים בכך עליהם לדבר על כך בכל הזדמנות. בעבר כשעבדתי בחברה גדולה, עסקתי בהטמעת הניהול הרזה. זה היה חלק מהתפקיד שלי, אך מי שהיה המנהל הישיר שלי כמעט ולא עסק בכך, הוא לא היה כל כולו בעניין ועובדיו הרגישו בזאת. לכן הכלים הוטמעו אך לא התרבות. הנהלה נדרשת לתקשר את הנושא ללא הפסקה: במיילים, בעיתונות פנימית, באינטראנט ובכל דיון ומפגש אפשרי עם עובדים ומנהלי ביניים. מנהלים חייבים להסביר כל הזמן מה זה ניהול רזה, מה הארגון עושה כדי להטמיע אותו, מה עוד מתכוונים לעשות, מה ייצא לנו מזה וכו'.

 

אולם גם אם ההנהלה תדבר על כך כל הזמן זה לא מספיק. יש לאתר מספר אנשים בארגון המתלהבים מהנושא ומוכנים להוביל אותו. יש להכשיר וללמד אנשים אלה את השיטה. אלה האנשים שיעסקו בנושא ללא הרף ואשר ילמדו אח"כ את כלל הארגון. אלה האנשים שיסתובבו בשטח וינחילו את הידע בנושא לכולם, כל יום. אנשים אלה בד"כ נקראים facilitators.

 

בעזרת ה facilitators יש להכשיר מנהלים מקצועיים בנושא הניהול הרזה. מנהלים אלה שהם מקצועיים בתחומם ועוסקים בתחומם, לא יעסקו בניהול רזה כמקצוע או כנושא עיסוקם אך הם יעבדו לפי שיטות אלה. לא בגלל שהם תחת פיקוח, לא בגלל שההנהלה דורשת אלא בגלל שהם למדו את הפילוסופיה והשיטות וזו הפכה להיות דרכם לבצע את עבודתם השוטפת.

 

ברגע שיהיו בארגון מנהלים אשר שיטת הניהול הרזה מוטמעת בתוך עבודתם (כפי שהבטיחות מוטמעת בתוך עבודת הייצור) הארגון ייצר לעצמו יסודות חזקים לשינוי. כי זה השלב בו לא נדרש פיקוח על כך שמיישמים את שיטות הניהול הרזה אלא פיקוח על איכות הביצוע. למעשה יפסק הפיקוח ויעברו בעיקר לשיפור וטיוב אופן היישום של הניהול הרזה.

 

בכך הארגון עבר מיישום כלי ניהול רזה ליישום תרבות הניהול הרזה בארגון.

הכותב הוא מוטי קומפורטי מומחה לתהליכי ניהול רזה, ניהול התפעול ושרשרת האספקה. לבלוג של מוטי קומפורטי http://kom40.blogspot.com/

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר