מס' צפיות - 842
דירוג ממוצע -
צחוק או לגלוג?
כשמחקרים רפואיים גילו, שמקור הצחוק בא מאיבר בגופו של האדם הנקרא "טחול", כמו"כ חז"ל פרטו לנו את השפעת פעולות אברי האדם ציינו את הטחול "כמשחק" מלשון צחוק.
מאת: דוד דרומר 05/11/08 (21:21)

ויאמר אלוקים אל אברהם: שרי אשתך, לא תקרא את שמה שרי, כי שרה שמה. וברכתי אותה וגם נתתי ממנה לך  בן  וברכתיה, והיתה לגויים - מלכי עמים ממנה יהיו" (בראשית י"ז/טו'-טז').

 

הבטחה ברורה זו של בורא עולם לאברהם, שהוא סוף סוף יזכה להיפקד בבן זכר, גורמת לאברהם ליפול על פניו ולצחוק. אברהם אומר בלבו: "...הלבן מאה שנה יוולד? ואם שרה - הבת תשעים שנה תלד?" (י"ז/יז').

 

בהמשך הדיאלוג בין ה' לאברהם, אומר לו ה': "...אבל שרה אשתך יולדת לך בן, וקראת את שמו יצחק, והקימותי את בריתי איתו לברית עולם, לזרעו אחריו" (י"ז/יט). המלה "אבל" מבטאת תמיהה של ה', על ספיקותיו של אברהם, בבחינת - אני מבטיח לך ששרה תלד בן ואתה תוהה בינך לבין עצמך שהדבר אינו מציאותי?! למרות זאת, מעבר לרמז במלה "אבל" אין כל פירוט נוסף וה' עובר על כך "לסדר יום".

 

לעומת זאת, כאשר באו המלאכים לבקר את אברהם, לאחר ברית המילה - ואברהם בן 99 שנים - אברהם מקבל שוב הבטחה ששרה תלד לו בן: "...שוב אשוב אליך, כעת חיה, והנה בן לשרה אשתך..." (י"ח/י'). כאשר שמעה שרה את הבשורה צחקה בקרבה ואמרה בלבה: "...אחרי בלותי היתה לי עדנה ואדוני זקן" (י"ח/יג'). בהקשר לצחוקה של שרה, כועס ה' על חוסר האמונה בהבטחת ה' להולדת הבן.

 

נשאלת השאלה: במה שונה צחוקו של אברהם מצחוקה של שרה שעליה כועס ה'? רש"י עונה על כך ואומר שצחוקו של אברהם היה צחוק של שמחה ואילו צחוקה של שרה היה צחוק של לגלוג. רש"י מסתמך על תרגום אונקלוס שמתרגם במלים שונות את צחוקם של שרה ואברהם: לגבי צחוקו של אברהם מתרגם אונקלוס "וחדי" - לשון שמחה וחדוה. לעומת זאת, את צחוקה של שרה הוא מגדיר "וחייכת שרה" - לשון חיוך . מכאן, למד רש"י ששרה לגלגה משום שבשונה מאברהם ששמח היא מחייכת מתוך לגלוג.

 

דבר נוסף: בהקשר לצחוקו של אברהם נאמר: "ויצחק אברהם בלבו", ואילו על צחוקה של שרה נאמר: "ותצחק שרה בקרבה". תאור מקור הצחוק מבטא את ההבדל המהותי בין צחוקו של אברהם לצחוקה של שרה. השמחה יוצאת מהלב ואילו הלגלוג יוצא מקרביו של האדם - מן הטחול. צחוקו של אברהם שהיה מתוך שמחה, בא מן הלב ואילו צחוקה של שרה שהיה מתוך זלזול ולגלוג בא מתוך הקרביים. מכאן שאכן קיים הבדל מהותי בין שני סוגי הצחוק ולכן על אברהם אין ה' כועס אלא רק מדגיש "אבל שרה יולדת לך בן" ואילו על שרה כועס ה' ומשתומם על קטנות אמונתה: "...למה זה צחקה שרה...היפלא מה'  דבר?...".

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר