מס' צפיות - 346
דירוג ממוצע -
"רקדי" הוא אמר " תרקדי סלומה"
על האופרה "סלומה" של ריכרד שטראוס באופרה הישראלית
מאת: מובי דיק 18/01/19 (16:21)

   ראשיתה של "סלומה" נעוץ בכתבי הברית החדשה "הבשורה על פי מרקוס" ומשם הוא מתגלגל במשך דורות לכיווני סוגות שונות. בשנת 1676 הלחין אלסנדרו סטרדלה אורטוריה  בשם "יוחנן המטביל" , בשנת 1881 המלחין  מסנה  אופרה בשם "הרודיאד" וכך עשה גם  אנטואן מריוס ,מלחין  צרפתי.

   ציירים אהבו את הנושא :טיצ'יאן ב-1515, קרבג'יו, גוסטב מורו,גוסטב קלימט, אדוארד מונק  וכן לוסיין לוי-דורמר ואוברי

בירסדלי. גם  כוריאוגרפים לא משכו ידיהם מ"סלומה". פלמינג  פלינדסט הדני יצר בלט למוסיקה של פיטר מקסוול דיוויס,המלחין טרי ריילי כתב מוסיקה  לרביעית מיתרים לבלט "סלומה רוקדת למען  השלום".

    בקולנוע קיימים מספר גירסאות : סרט אילם בכיכובה של  אלר נזימובה בשנת 1923, ריטה הייוורת  שיחקה בסרט שיצר קן

ראסל "הריקוד של סלומה" וכן  עשה אל פצ'יאנו.

   כשאוסקר ווילד חיבר את המחזה "שולמית" בשפה הצרפתית בשנת  1877 הוא התכוון  ששרה ברנהרד השחקנית המהוללת מפריז תשחק את   התפקיד הראשי  אולם הדבר לא  יצא לפועל. הרבה מכשולים  עמדו בפני המחזה,כמו איסור מטעם הצנזור, הצגת הבכורה התקיימה כשהמחבר עצמו  לא היה  נוכח,    הסיבה :  ויילד היה באותה העת אסור בבית הכלא רידינג.

    ריכרד שטראוס  ראה את המחזה בשנת  1903,וחבר  לסיפור הטראגי ,למרות ששתי אופרות קודמות שלו לא הצליחו,הוא החליט להלחין את  "סלומה" שהיתה  להצלחה רבתי. הוא  היה מעורב בחיבור הטקסט,כשמעשה הרצח האכזרי הופך

לדרמה פסיכולוגית מינית מרתקת.  הקהל אמנם  התקשה בתחילה  "לבלוע" בגלל המוסיקה יוצאת הדופן שעד אז  היתה  זרה לאוזן  אבל  מחמאות הוא מקבל  מאנשי רוח,רומן רולן,הסופר הצרפתי, גוסטב מהלר,שנברג  ורוול שהעריצו  את האופרה.

לעומתם המלך הגרמני וילהלם ה-2  פסק "היצירה הזו תגרום  לו נזק". בתשובה   מגיב שטראוס "הנזק  הזה איפשר לי

לבנות וילה בגארמיש".

    עם  רקורד כל כך עמוס מגיעה האופרה אלינו זו הפעם השניה. הראשונה היתה ב-1998 בנצוחו של ולרי גרגייב וסולני

המרינסקי מסט.פטרבורג. היום מרביתם של משתתפי הקסט  הם  מתוצרת  עצמית כשעל  כולם מנצח דן  אטינגר.  

  ראשית יש לתאר ולהלל את עבודת מעצב התפאורה ערן עצמון,שמילא את   החלל באלמנט מרכזי,כדור ענק 

בתחילה כעין  סוגר על בית כלאו של יוחנן, לאחר מכן הוא  עולה  לגובה ומשמש בית קיבול לעבודת   מעצב הוידאו יואב כהן.

הבמה  במשך  האופרה  במצב מינימליסטי  ונותנת במה  ומרחב למשחקי האורות של אבי יונה בואנו (במבי).

  התלבושות יוצאות הדופן  בזרותן של אורנה סמורגונסקי,רובן בשחור כעין ברדסים  המזכירים תליינים ומקושטים בפסי

תאורה. סלומה    היא מירב ברנע ,סופרן, שעמדה בכבוד במשימה הווקולית הקשה, לבושה בגדים לבנים נזיריים,היפוכם  של  דבריה נוטפי  התשוקה כלפי יוחנן. ורק בסצנה הסופית,בה היא  מנשקת את ראשו הכרות של הנביא, לובן שמלתה מאדים

מדמו.  מי  שהיה מענין   מבחינת הלבוש  במידה קיצונית היה הורדוס,יוברט פרנסיס,טנור, בעל כרס ענקית גלויה שאליו  קשורים אלמנטים חשמליים, והוא   מתנהל,יושב וזז  לא  בכוחות עצמו אלא הוא מונע כמו   בובה על חוטים, על קבוצת צעירים שעושים עבורו  את כל התנועות.

    האופרה עצמה  קצרה  בזמן ,כשעה וחצי, וטוב שכך, כי עד כמה אפשרי לשמוע את אותן המילים  הן של יוחנן,והן של

סלומה אליו  החוזרות  ונישנות . "אל תתקרבי אל ,כסי עיניך, בת סדום ,בת זנונים"והיא : "תן לי לגעת בגופך,גופך הלבן

כשיש, כשלג  הלבנון. תן לי לנגוע בשערך  השחור כאשכולות  ענבים שחורים. ופיך, תן לי לנשק את פיך,לראות את שיניך

הנוגסות בפרי". וכו וכו. 

   ואיך פתרה   הכוריאוגרפית רננה  רז את מחול שבעת הצעיפים  כשבכל אופרה בחו"ל, סלומה נשארת עירומה  מול הורדוס 

הנוטף ריר. אכן פתרון מקורי ומענין:  7 בחורים כמעט עירומים  קשורים כל אחד מהם לצעיף, הם משחקים,נעטפים, מרקידים 

אותו,,עד אשר  בשיא המחול  הם  תולשים  באיבחה אחת את הצעיפים.

    בחירתו של איתי טיראן השחקן להיות במאי,היתה בהחלט מפתיעה,עבודתו בחיבור כל אנשי המקצוע הניבו תוצאה בהחלט

חשובה, לא לפני שתישאל השאלה :מה גרם  לו להיות חורג   מכל אופרה שמוצגת מזה שנים על   הבמה, לחסל את הורדוס במקום להוציא  להורג את  סלומה. חבל  שלא קראנו  דברים של הבמאי  טיראן על החלטתו זו.

הכותבת היא מובי דיק הינו שם העט שבחרתי בו מזה שנים רבות. אני אמנית חברה באגודת המאיירים בישראל, וכמו כן עיתונאית הכותבת בעיקר בכל הנוגע לתרבות..מוזמנת לפסטיבלי מוסיקה קלאסית בארץ ובחו"ל

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר