מס' צפיות - 1476
דירוג ממוצע -
1723סלומה-ריכרד שטראוס-האופרה הישראלית
הפקה ישראלית מעולה.מוןמלצת בחום
מאת: elybikoret 10/01/19 (10:44)
 
 
 
 


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

 

 
 
1723סלומה-אופרה מאת ריכרד שטראוס-האופרה הישראלית
צילומים יחצ'ן
 
הערב נערכה הבכורה של האופרה 'סלומה' מאת ריכרד שטראוס.
זאת הפעם הראשונה שאופרה זו מוצגת כהפקה ישראלית לכל דבר עם במאי ישראלי-איתי טירן,מנצח ישראלי-דן אטינגר ,צוות הפקה ישראלי וזמרים ברובם ישראליים.
 
זו לא הפעם הראשונה שהאופרה מוצגת בישראל אך עד כה אלה היו הפקות זרות אחת מברה'מ לשעבר ב1998.לאחר מכן ב2008 היתה הפקה של האופרה הלאומית של ליטא.
 
סלומה הנה אופרה שמוצגת לעתים קרובות על בימות העולם והיא האופרה המוצגת ביותר מכל האופרות ששטראוס כתב.
 
אפשר לומר שזו אופרה תנכית כולל הברית החדשה.
 
זאת האופרה השלישית ששטראוס כתב והיא הוצגה לראשונה בשנת 1905 בדרזדן.האופרה קצרה סה'כ שעה וארבעים ללא הפסקה אך כדי להעלות אותה צריך תזמורת של 98 איש כאשר הממוצע של חברי תזמורת באופרות אחרות הוא כ75 איש מקסימום.
 
המוסיקה של שטראוס באופרה זו אינה קונבנציונלית.היא מרשימה ביותר אם כי  אין בה מלודיה שאתה יכול לחזור עליה .
יש בה 18 סולנים ותפקידם קשה ביותר.סלומה נמצאת על הבמה לאורח כל האופרה והיא הזמרת ששרה כמעט כל הזמן.לא כל זמרת מסוגלת לשיר את התפקיד שהוא קשה ביותר.
הערב הופיע בתפקיד סלומה אליזבת סטריד השבדית שהופיעה בפעם הראשונה בארץ.
 
 אין לי אלא להמליץ בראשית דברי בפה מלא לראות הפקה גדולה ומעולה זו של האופרה הישראלית
 
הכל בה בגדול,התזמורת כבר אמרתי,התפאורה המרשימה -ערן עצמון,הוידאו ארט יואב כהן עם הירח בשלל צבעים העולה ויורד לאורך כל האופרה,התלבושות המיוחדות שאינם מאפשרים לקבוע זמן התרחשות העלילה היכולה להתרחש בכל זמן ובכל מקום והכוריאוגרפיה הנהדרת של רננה רז שלא היו בה סממנים אירוטיים או תשוקתיים כפי שיש בהפקות אחרות ,אך למיטב ידיעתי זאת היתה הקונספציה של הבמאי .ריקוד שבעת הצעיפים נמשך כ10 דקות כאשר אין בו שירה אלא מוסיקה אינטסטרומנטלית בלבד שהיא היתה  קצת חריגה כי היתה גם קליטה וגם מלודית 
 
זאת היתה,לדעתי,אחת ההפקות המוצלחות והמרשימות ביותר שראינו על בימת האופרה כהפקה ישראלית.
 
יש באופרה סצינות מקסימות מבחינת היופי הויזואלי אך יחד עם זאת סצינות שלא נראו באופרות אחרות כגון האריה של סלומה השרה אריה ארוכה ביותר כאשר היא מחזיקה או מנשקת את הראש הכרות של יוחנן המטביל.יש לציין שסצינה זו לא חרגה מהטעם הטוב למרות אכזריותה.
 
האופרה נכתבה עפי ליברית מהמחזה שולמית מאת אוסקר וילד שכתב את המחזה בצרפתית בהיותו בכלא בגלל נטיותיו המיניות.
המחזה תורגם לגרמנית ונערך והותאם לאופרה על ידי המלחין.
 
הבימוי של איתי טירן היה נהדר.הוא היה מותח,קצבי,מענין כאשר דגש מיוחד ניתן לעיצוב הדמויות הראשיות השונות וכן הקפדה על הצד הויזואלי של ההפקה.
 
התוכן בקיצור נמרץ הוא כזה;הורדוס חושק בסלומה והיא בסופו של דבר מסכימה לרקוד בפניו כאשר הוא מבטיח לה למלא כל בקשה שלה.
אמה הרודיאס-בביצוע קצת צעקני כנדרש היה של עדנה פרוחניק.היא היתה בסכסוך עם יוחנן  שישב בכלא.
לאחר שסלומה רוקדת את ריקוד שבעת הצעיפים בפני הורדוס היא מבקשת את ראשו של יוחנן על מגש של כסף
היא עומדת על דרישתה זו בעידודה של אמה ומותרת על יהלומים ודברי ערך אחרים.לאחר שהורדוס לא הצליח לשכנע  אותה לותר על דרישתה זו הוא אינו יכול כשליט להפר את הבטחתו  והוא מסכים .בסופו של דבר הוא מצווה להרוג אותה אך הסוף אחר.
 
המוסיקה ששטראוס כתב היתה מיוחדת.היא עוצמתית,מרשימה,אמנם אין בה מלודיות והיא אתגר קשה ביותר לכל תזמורת וזמר ששר אותה.
מספרים ששטראוס בא בטענות באחת ההופעות שהתזמורת אינה מכסה את הזמרים ושומעים אותם ולא רק את המוסיקה המשמיעה התזמורת.דהיינו הוא העדיף את המוסיקה העוצמתית על שירת הזמרים.יש לציין שבהפקת הערב על הזמרים ,למרות עוצמת התזמורת נשמעו היטב בשירה נקיה מאוד.
 
למרות שבאופרה כאמור 18 תפקידים ביניהם 8 טנורים יש בה בעצם שלושה או ארבעה תפקידים ראשיים בלבד.
 
סלומה אינה מפסיקה לאורך כל הערב לשיר ונמצאת כל הזמן על הבמה.היא כמו כל זמרי התפקידים הראשיים היתה מעולה.הורדוס -כריס מריט היה מרשים ונהדר הן בשירתו והן ב משחקו ויוחנן -דניאל סומגי שרוב הזמן שר מהבור לא נראה כמעט על הבמה.את עדנה פרוחניק כבר הזכרתי.
היו נהדרי
 
תזמורת האופרה-התזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ בהרכב מתוגבר התעלתה על עצמה .דן אטינגר -המנהל המוסיקלי של האופרה הוביל אותה ואת הזמרים לפיסגה.
המוסיקה סוחבת ואינה עוזבת אותך עד שהאופרה נגמרת .אתה דרוך,אתה מרותק,אתה נהנה .המוסיקה כובשת אותך למרות שאינה מלודית אך יש בה עוצמה ,יש בה התרוממות,יש בה כח ,יש בה אתגר.
 
לראות או לא לראות;הפקה נהדרת.אחת היפות שראינו בזמן האחרון.מומלץ לרוץ ולראות בחום רב.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 8/1/2019 23:02 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר